Review Record power Sabre 300 lintzaag

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.298
1.193
Inleiding
Sinds 2019 had ik een Hammer N3800. Dat is een zeer goed gebouwde lintzaag (zie mijn review), maar miste een aantal features. Hierdoor was het afstellen/gebruiken redelijk veel werk, waardoor ik deze in de praktijk heel weinig gebruikte. Mijn vader heeft een Record Power Sabre 250 en daar zag ik een aantal zaken, zoals een snelspanner, die het gebruik van de lintzaag een stuk fijner maken. Bij de aankoop van de Hammer twijfelde ik al tussen een Hammer en een Record Power Sabre 350. Ondertussen is er een Record Power 300 en die voldoet (ook) aan mijn eisen. De nieuwe Laguna V10 is ook een zeer interessante lintzaag. Maar ik wilde minstens 20 cm hoog kunnen zagen en dat haalt de V10 niet (max. 146 mm). De Sabre 300 is aanzienlijk goedkoper dan de Hammer N3800. De Sabre 300 kost standaard €1199, maar is regelmatig in de aanbieding voor €999.

Record Power heeft 2 series met lintzagen, de reguliere (met BS in het typenummer) en de Sabre. De Sabre-serie is de luxere versie en heeft zwaardere motoren, een snelspanner, fijnafstelling bij de langsgeleider, volledig toolless afstellen van de geleiders, 2 punten voor de stofafzuiging en een mechanisme om drift van het zaaglint tegen te gaan. Van de meeste modellen is zowel een reguliere als een Sabre-versie. De Sabre-versies zijn vanzelfsprekend duurder dan de reguliere serie.

De Sabre-reeks bestaat nu uit:
  • Sabre 250 (zaaghoogte 127 mm, 550 W, €459)
  • Sabre 300 (zaaghoogte 254 mm, 1500 W, €1199)
  • Sabre 350 (zaaghoogte 285 mm, 1500 W, €1499)
  • Sabre 450 (zaaghoogte 320 mm, 2000 W, €2199)
01.jpeg

01A.jpeg

De Sabre-serie is de afgelopen 2 jaar geüpdatet, waardoor er een aantal verschillen zijn met de oudere modellen. Het belangrijkste verschil is de geleiding van het zaaglint. Voorheen was dat met lagers, nu zijn dat blokken. Record Power geeft aan dat de blokken hitte wegnemen van het zaaglint. Dat lijkt mij vreemd, want ze hebben juist meer frictie dan een lager. Het instellen is nog steeds toolless. Nou ja, niet helemaal. De achterste geleider van de onderste geleiding moet je met een inbussleutel verstellen. Dat is jammer, want dat had anders opgelost kunnen worden. Het is geen groot issue, want ik laat er standaard een inbussleutel in zitten, waardoor je de geleiding direct kunt aanpassen. Een ander verschil is dat de “resaw bar” niet meer meegeleverd wordt. Een laatste verschil is de motorrem. Bij de nieuwe machines is de motor standaard geremd. Hiermee bedoel ik dat de rem erop zit als de motor niet draait. Dat maakt dat je bij het afstellen van de tracking van het zaaglint het wiel zwaar draait.

02.jpeg

03.jpeg

04.jpeg

05A.jpeg

06.jpeg

08.jpeg

De bovenste bout is om de langsgeleider evenwijdig aan het zaaglint te zetten.

09.jpeg

Dit is de fijnafstelling voor de langsgeleider.

09A.jpeg

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.298
1.193
10A.jpeg

10B.jpeg

Specificaties
  • Opgenomen vermogen: 1500 watt
  • Afgegeven vermogen: 1100 watt
  • Spanning: 230 volt
  • Werktafel: 480 x 400 mm
  • Hoogte tafelblad vanaf de grond: 930 mm
  • Zaagtafel-zwenkbereik: -6 / 45°
  • Maximale zaaghoogte: 254 mm
  • Maximale doorlaatbreedte: 292 mm
  • Zaagsnelheid: 500 - 1000 meter/minuut
  • Diameter zaagwiel: Ø 300 mm
  • Zaagbandlengte: 2.420 mm
  • Zaagbandbreedte: 6 - 19 mm
  • Afzuigslangaansluiting buiten: Ø 93 / Ø 63 mm
  • Afmetingen: 791 x 670 x 1714 mm
  • Gewicht: 89 kg
Bouwkwaliteit
Mijn vorige lintzaag was een Hammer N3800 en als ik de bouwkwaliteit tussen die 2 vergelijk, dan is de Hammer de duidelijke winnaar. Die is overal zeer solide gebouwd en dat zie je ook terug in het gewicht. Die is met 150 kg aanzienlijk hoger dan de Sabre 300 (89 kg). Nu is dat niet helemaal een goede vergelijking, want de Sabre 300 is iets kleiner dan de Hammer. De Sabre 350 is meer vergelijkbaar en die weegt 119 kg. Dat betekent niet dat de Sabre 300 slecht gebouwd is. Integendeel! Het frame is zeer solide en het in hoogte verstellen van de geleiding is zelfs beter dan bij de Hammer. Maar op andere punten zie je wel verschil. Het hele systeem van de langsgeleider is bij de Hammer veel steviger. De ronde staaf waar de geleider over gaat is dikker, het gietijzeren deel van de langsgeleider is groter en van dikker materiaal en het aluminium profiel is langer. Voor mij is de Record Power in de basis, zoals het frame en de wielen, een solide machine, maar bij wat details laten ze het iets afweten. Zo kun je de langsgeleider evenwijdig aan het zaaglint zetten door aan een boutje te draaien. Dit is een licht uitgevoerd boutje en wordt niet geborgd, waardoor het iets kan verlopen. Ook het haaks zetten van de tafel gebeurt met een boutje. Deze kun je wel borgen met een moer, maar deze zitten zo dicht bij elkaar dat je niet met een steeksleutel bij de moer komt, zonder de bout te verstellen. Deze bout steunt op een wegklapbaar punt, zodat je de tafel ook onder een negatieve hoek kunt zetten. Dit wegklapbare punt kun je niet stevig vastzetten.

Dit zijn allemaal wat kleinere punten. De belangrijkste zaken zijn wel goed uitgevoerd. Het frame is stevig en recht en de wielen zijn goed in balans. De geleiders van het zaaglint zijn stevig. De tafel is gevlakt en is recht. Als je de zaaghoogte instelt bij de Hammer, dan moet je de geleiding van het zaaglint opnieuw instellen. Bij de Record Power hoeft dat niet. De motorophanging is stevig en de lak is overal goed.

Mijn Sabre 300 kwam met een te strak afgestelde riem, waardoor de snelheid van het zaaglint inzakte bij het zagen en het instellen van de tracking zeer zwaar ging door de combinatie van de motorrem en de te strakke riem. Dit was eenvoudig op te lossen door een bout bij de motorophanging los te halen. Dit is dezelfde bout die je loshaalt als je de riem op de andere poelies wilt leggen.

Voor een hobbyist is de bouwkwaliteit meer dan voldoende. Mocht je de Sabre professioneel dagelijks voor hele dagen willen gebruiken, dan zouden bepaalde onderdelen op termijn te licht kunnen zijn.

Opbouwen
De lintzaag komt op een pallet en heeft beperkte assemblage nodig. Het kastje moet in elkaar gezet worden en dan de machine erop. Als laatste installeer je de tafel en de langsgeleider. De optionele rijinrichting moet je ook installeren. Op zich is dit niet anders dan bij de meeste lintzagen. Wat wel een dingetje is, is de kwaliteit van de instructies. De foto’s in de montagehandleiding zijn zo slecht dat je regelmatig niet kunt zien welk onderdeel bedoeld wordt. Dat terwijl de foto’s de enige manier zijn om de verschillende onderdelen uit elkaar te houden. Nu is de assemblage relatief eenvoudig en kom je er wel uit. Maar een betere handleiding had flink wat ergernis voorkomen.

11.jpeg

Het uiterlijk is wel een ding. Ik ben niet zo’n grote fan van de groene kleur. Maar erger is de grote hoeveelheid stickers en badges. Je kunt minstens op 7 plekken lezen dat het een machine van Record Power is. Die laten de lintzaag er goedkoop uitzien.

IMG_2845.jpeg

Veel stickers en goedkoop uitziende vormgeving.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.298
1.193
Gebruik
De Sabre 300 is heel fijn in gebruik. De snelspanner maakt het heel gemakkelijk om de lintzaag te pakken en te gebruiken. Je hoeft niet meer aan een wiel te draaien totdat je de juiste spanning hebt. Een ander voordeel zijn de rubberen banden op de wielen. Deze zijn een beetje bol, maar minder dan bij andere lintzagen. Hierdoor kun je het zaaglint op veel plekken op het wiel zetten, terwijl de tracking goed blijft. Bij de Hammer moest je het zaaglint op exact de goede plek hebben om het zaaglint evenwijdig aan de langsgeleider te laten zagen (drift voorkomen). Het vervangen van een zaaglint is hierdoor ook redelijk snel te doen.

Een klein nadeel is dat het venster bij het bovenste wiel klein is, waardoor je de tracking slecht kunt zien door het venster. Heel erg is het niet, want ik draai het wiel met de hand om de tracking te controleren. Om dat te kunnen doen heb ik het bovenste deurtje open en daarmee genoeg zicht op het zaaglint.

12A.jpeg

Bij de Record Power kun je de langsgeleider gemakkelijk aanpassen, zodat er geen drift is. De langsgeleider heeft een fijnafstelling, waardoor je de langsgeleider heel gemakkelijk precies kunt afstellen. De langsgeleider kun je zowel rechts als links van het zaaglint zetten. De langsgeleider is wel wat kort en komt niet tot aan het einde van de tafel. Daarnaast had deze wat hoger mogen zijn, zodat je meer steun hebt bij het herzagen.

De Sabre heeft 2 standaard miter slots, maar komt niet met een verstekgeleider. Record Power kan deze wel leveren, maar je kunt ook een aftermarket onderdeel gebruiken.

De geleiding van het zaaglint is toolless, op de achterste geleider van de onderste geleiding na. Zoals gezegd werkt deze sinds de update niet meer met lagers, maar met blokken. Voor mij is dat een voordeel, want de geleiding is door het grote contactoppervlak beter. Een nadeeltje is wel dat het lastiger te zien is of de blokken juist zijn afgesteld. De zwarte blokken zijn tegen een donkere achtergrond lastiger te zien dan de metaalkleurige lagers. Dit wordt nog wat versterkt door de transparante plastic behuizing (die vies wordt) bij beide geleiders.

De zaag is 1500 W en dat is meer dan voldoende voor een zaag met een maximale zaaghoogte van 254 mm. Om het te testen heb ik 23 cm dik noten geschulpt met een “ongeschikt” 6/10 wisseltand zaaglint. Dit lint heeft afwisselend 6 of 10 tanden per inch en dat zijn er natuurlijk veel te veel voor zo dik hout. Maar het ging zonder problemen door het vermogen.

De Sabre staat op een (standaard meegeleverd) kastje. Dit zorgt voor een fijne werkhoogte en opslagruimte voor bv. zaaglinten. Ik heb gekozen voor de optionele transportinrichting, waardoor je de lintzaag goed kunt verplaatsen.

Stofafzuiging
Op papier lijkt Record Power de afzuiging op orde te hebben door het gebruik van 2 aansluitingen voor afzuiging. Aan de achterkant zit een 100 mm aansluiting en aan de zijkant een van 63 mm. De stofafzuiging van de meeste lintzagen is niet om naar huis te schrijven. Dat hangt samen met de ruimte tussen de tafel en het frame, die nodig is om de tafel te kunnen kantelen. Record Power heeft dit proberen op te lossen door een transparant plastic deel dat de luchtstroom van de afzuiging dichter bij de tafel moet brengen. Helaas werkt dit slecht, ondanks de 2 aansluitingen voor de afzuiging. In de machine ligt niet veel zaagsel. Maar er blijft wel veel zaagsel op de tafel liggen en ook de achterkant van de machine ligt vol.

13.jpeg

14.jpeg

15.jpeg

17.jpeg

Dat probleem heb ik aangepakt door een “doosje” onder de machine aan te brengen, waardoor de luchtstroom van de tafel richting de afzuiging gaat. Het was wat klooien om de vormen juist te krijgen, maar in de praktijk werkt het heel goed. Er komt bijna geen zaagsel meer op de tafel en zo goed als helemaal geen meer aan de achterkant. Het nadeel is dat de tafel nu niet meer kan kantelen. Dat is voor mij geen groot probleem, want ik heb dat in al die jaren nog nooit nodig gehad. Mocht ik het wel nodig hebben, dan kan ik het doosje binnen een minuut verwijderen.

18.jpeg

19.jpeg

20.jpeg

21.jpeg

De aansluitingen heb ik aangepast aan mijn afzuiging. De aansluiting aan de achterkant heb ik vergroot naar 120 mm en die aan de zijkant naar 80 mm. Dat laatste was omdat ik geen 63 mm slang had. Daarnaast heb ik de 63/80 mm aansluiting in een bocht gezet, zodat deze minder uitsteekt. Door alle aanpassingen werkt de afzuiging zeer goed.

19B.jpeg

Conclusie
In deze review heb ik de Record Power Sabre 300 meerdere malen vergeleken met de Hammer N3800 en is de belangrijkste vraag: ben ik blij met de overstap? Het antwoord daarop is zeker ja. Door de extra features is de Sabre veel fijner in gebruik. Het grootste verschil maakt de snelspanner, waardoor de machine in een paar seconden klaar is voor gebruik. Het andere fijne aan de Sabre is het rubber op de wielen. Dit is niet erg bol, waardoor het instellen van de tracking snel en gemakkelijk is. Het toolless instellen van de geleiding is ook heel fijn. De lintzaag is over het algemeen erg goed gebouwd, al is dat niet overal zo goed als bij de Hammer.

Voor een hobbyist zou ik de Sabre zeker aanraden. Je kunt de “reguliere” Record Power lintzagen overwegen, maar dan mis je juist een aantal van de features die de Sabre zo fijn maken (snelspanner, toolless geleiding, driftafstelling langsgeleider). Voor mij is de Sabre de meerprijs meer dan waard.

De Hammer zou ik niet meer aanraden. Als hobbyist heb je met een Sabre een lintzaag die veel handiger in gebruik is, terwijl deze ook nog goedkoper is. Voor professioneel gebruik zou ik kijken of een Sabre voldoet of naar de grotere modellen van Laguna (14|12, 14|BX of 18|BX) kijken. Die combineren de features van de Sabre met de bouwkwaliteit van de Hammer. Wel zijn ze een stuk duurder. Maar als je de btw kunt aftrekken en de machine kunt afschrijven, dan is het prijsverschil niet zo groot en verdien je het verschil waarschijnlijk terug doordat je efficiënter werkt met de Laguna.

Pluspunten
  • Snelspanner
  • Toolless instellen van de geleiding van het zaaglint
  • Gemakkelijk af te stellen
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Langsgeleider instellen tegen drift
  • Vermogen
  • Opbergruimte
Minpunten
  • Slecht zicht op de onderste geleider
  • Assemblage-instructies
  • Korte en lage langsgeleider
  • Stofafzuiging
  • Bouwkwaliteit is op bepaalde plekken wat minder
  • Veel stickers/vermeldingen Record Power
  • Motorrem

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en EdP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.