Review Laguna 1412 lintzaag ofwel ben ik nog steeds een blije mensch.....

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Goed...Nog even zitten twijfelen of ik deze aan het keuzestress draadje zou hangen, om er zo een mooi eindje aan te breien ( de link ingevoegd voor het hele voortraject;)). Maar toch maar even een apart draadje voor gestart, dan is ie ook gemakkelijker terug te vinden middels de zoekfunktie.
Ondertussen zijn we een tijdje verder en heb ik de zaag al diverse keren stevig kunnen gebruiken: o.a. voor het op maat en rond (of bijna rond) zagen van stukken draaihout, herzagen van eiken planken om een mede forummer te helpen en wat kleiner rondzaagwerk.

Bij de zaag werd een Starret zaaglint geleverd, 4tpi, ik denk zo een 12-13 mm breed. Dat is echt geen verkeerd zaaglint.
IMG_0461.jpg
Ik heb daar de eerste zaagsnedes mee gemaakt: zowel herzagen als het voorbereiden van diverse draaihout (iep, essen, beuken, eiken), voordat we de eiken planken gingen herzagen (planken van 200 x 24 mm, ca. 1m lang die in drie gelijke delen opgedeeld werden, dus 2 zaagsnedes per plank). Toen was het na plank 3 echt wel gebeurd met de koopman: de scherpte was er wel af. Maar ik had met dit lint ook al wat rondzaagwerk gedaan, dus hij had al aardig wat te verduren gehad. Toen de lintzaagmachine werd afgeleverd heb ik gelijk bij de Bandsaegeshop nog wat linten besteld, die lagen dus al op de plank.

Lint wisselen: gaat simpel. Maar omdat het niet een handeling is die ik dagelijks zal uitvoeren, ga ik wel op de bovendeur van de lintzaag een kleine checklist hangen met de volgorde van de werkzaamheden, puur als geheugensteuntje (ook ik wordt tenslotte een dagje ouder:geek:).
Voor het betere 'figuurzagen' had ik ook een smal (6mm) lintje mee laten komen. Het omleggen van zo'n smal lintje vereist wel wat oefening: omdat het lint niet zo stijf is, fliebert het tijdens het omleggen alle kanten op. Daar ben ik best wel een tijdje mee bezig geweest voordat die goed lag en goed liep. Dat ligt meer aan mijn vaardigheden dan aan de machine. De bredere linten liggen er zo omheen.

De snelspanner: het werken met de snelspanner is een fluitje, maar met het omleggen van heel smalle lintjes moet je voorzichtig zijn: die floeperen zo van de loopwielen af als ze net niet goed liggen: zoals eerder gezegd, daar moet ik even op oefenen.

Geluid: de zaag is stil en loopt mooi rustig. Zoals in het keuzedraadje al aangegeven heeft de zaag een elektronische motorrem - heerlijk!! Als je de zaag stopt staat het lint ook binnen een paar seconden stil.
De keramische lintgeleiders: het is even een vreemde gewaarwording om vonkjes uit de geleiders te zien komen, tijdens het zagen. Maar 't went snel. Als een zaaglint even is gebruikt, wordt het vonken ook minder.

In het werkblad zit 1 standaard geleidesleuf (de zg. miter slot). Van de Dewalt zaagmachine had ik nog een korte dwarsgeleider. Die past hier strak in. Daar moet ik nog wat afstel werk aan doen om hem soepel door de sleuf te laten glijden (geeft nu nog teveel weerstand en dat niet goed voor o.a. de veiligheid). Dat is voor een volgende regenachtige dag:cool:. Maar wel al gebruikt om bijv. de kopse kanten van kleine stammetjes haaks af te zagen: maakt het inspannen op de draaibank weer wat gemakkelijker.

Zaagsnelheid: de snelheid van het zaaglint is vrij hoog, is ook niet aan te passen (of ik moet aan een frequentieregelaar gaan denken). Zolang ik met hout en kunststoffen werk, is er niets aan de hand. Maar metaal kan je er dus niet mee zagen. Ik heb hem daar ook niet voor gekocht, maar voor iemand die dat wel overweegt, is de keuze voor een andere lintzaag wellicht verstandiger.

Zaaghoogte:
IMG_0454.jpg
Voor dit blokje iep heb ik hem net niet op de hoogste stand staan. Zaagbeeld is gewoon strak. De zaag rustig z'n werk laten doen, geen dingen willen forceren.
Je ziet op het werkblad wel het nodige zaagsel liggen en dat brengt me op de afzuiging.

Met de afzuiging op de enkele stofpoort die boven in de onderkast zit, is de afzuiging echt niet slecht: er komt praktisch geen zaagsel in onder- of bovenkast terecht.
Maar het kan wel beter. Op het amerikaanse houtbewerkers forum (Lumberjocks) en ook op YouTube kwam ik Willy Sandry tegen, "the thoughtfull woodworker".
Hij heeft een aantal aanpassingen gedaan op zijn 1412:
- de afzuiging verbeterd;
- een kleine verlenging aan de achterzijde van het werkblad gemaakt;
- en een lagere langsgeleider, voorzien van T-tracks. Ten eerste om de lintgeleider dichter bij het hout te kunnen krijgen als niet zulk hoog hout wordt gezaagd, ten tweede om met een stopblokje te kunnen werken voor het zagen van houtverbindingen e.d. (de standaard langsgeleider die wordt meegeleverd is vrij hoog.)

De afzuiging heb ik ook aangepakt.
IMG_0458.jpg
Onder het werkblad een kapje gemaakt dat om de onder-lintgeleider valt. Daar zit een nieuw afzuigpunt. Het kapje wordt met magneetjes op z'n plek gehouden.
IMG_0459.jpg
Beetje fröbelen. Hier komen de twee afzuigslangen bij elkaar. Moet nog gefatsoeneerd worden en iets hoger van de grond tegen het zaagonderstel aan komen, zodat er wat meer ruimte is voor de slang van de afzuiger. Ik wilde eerst zeker weten of het werkt, voordat ik dingen definitief ga maken. Ook die bevestiging ga ik met magneten aan de kast bevestigen: lekker gemakkelijk want ik hoef niet in de lintzaag constructie te boren;).
IMG_0460.jpg
Dit is de aanpassing aan de binnenzijde van de onderkast: het grootste deel van de stofpoort komt namelijk onder dat schuine afscheidingsschotje uit, dat je ziet. We willen voornamelijk daar boven afzuigen. Dat deel van het gat is dus afgedicht. Ook dit plaatje wordt met magneetjes op z'n plek gehouden. Voor dat (zwarte) scheidingsschotje) ga ik nog iets anders maken, want de spleet waardoor het lint loopt is nogal breed.
Dan moet er onder het werkblad nog wat worden afgedicht.
IMG_0462.jpg
Achter de twee scharnierpunten voor het werkblad is een plaatje kunststof gelegd. Het materiaal komt uit een 'tuin knietje' (zo'n klein matje waarop je kunt knielen bij het werken in de tuin). Die heb ik met de lintzaag taps en op maat gezaagd, want het horizontale vlak waar deze op ligt, ligt iets schuin.
Toen ik klaar was, heb ik een vuren balkje resthout van pakweg 60 x 70 x 320 mm genomen en daar een aantal fineertjes van 3 mm dik van gezaagd. Er blijft praktisch geen zaagsel meer op het werkblad achter. Wat er nog achterblijft mag echt geen naam meer hebben. Mijn conclusie: inderdaad een verbetering.
Ik laat deze modificatie uitgebreid zien want wellicht is het idee ook toepasbaar op andere lintzagen.
De alternatieve langsgeleider staat nog op de lijst om te maken, want daar zie ik de voordelen ook wel van. De tafelverlenging houd ik nog even in gedachten: die mis ik nog niet.
Ik heb de zaag op een oud Dewalt verrijdbaar onderstel gezet, die had ik nog staan (twee vast wielen achter, een zwenkbaar neuswiel voor, die met een voetpedaal omhoog of omlaag wordt geduwd. Komt ie omhoog, dan staat het onderstel op de twee voorhoeken op vaste pootjes, zodat de zaag stabiel staat. Druk je het neuswiel naar beneden, dan kun je de zaag verrijden). Een wielenset kun je bij de Laguna meebestellen, maar die had ik dus niet nodig. Met dit onderstel laat de zaag zich gemakkelijk door m'n werkplaats verplaatsen. Hij staat nu in een hoek achterin de werkplaats, heb ik meer toegang rond de zaag nodig, bijv. als ik langere materialen wil verwerken, dan zet ik hem zo neer dat dat gemakkelijk kan. Dat is ook gemakkelijk omdat de zaag zo compact is. Met grotere machines doe je dat niet zo gemakkelijk.

Ben ik nog steeds een blije mensch:unsure:?
De conclusie nu ik ca. 2 maanden verder ben is: ja, nog geen moment twijfel of spijt ervaren. Het apparaat zit goed in elkaar, is netjes gebouwd en functioneert naar behoren. Het is ook gewoon een mooi stuk gereedschap om te zien, het oog wil tenslotte ook wat. De enige wens die ik nog heb, is een led werklamp op de zaag te installeren, maar ook dat gaat goedkomen.

Oh ja, bijna vergeten: de bovenste lintgeleider, die dus meebeweegt met de hoogteverstelling, stel ik 1 keer af bij het omleggen van een nieuw lint. Als ik daarna de hoogte verstelling omhoog stel (voor een hoge zaagsnede) of daarna omlaag (voor een lage zaagsnede) hoef ik de geleider niet opnieuw af te stellen. Ik heb geen verloop o.i.d. kunnen vaststellen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Oh ja, bijna vergeten: de bovenste lintgeleider, die dus meebeweegt met de hoogteverstelling, stel ik 1 keer af bij het omleggen van een nieuw lint. Als ik daarna de hoogte verstelling omhoog stel (voor een hoge zaagsnede) of daarna omlaag (voor een lage zaagsnede) hoef ik de geleider niet opnieuw af te stellen. Ik heb geen verloop o.i.d. kunnen vaststellen.

Dat is fijn, geleidingen die je niet steeds moet bijregelen als je ze verhoogt of verlaagt. Dat is bij een Hammer 4400 wel anders en het is heel ergerlijk.

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dat is fijn, geleidingen die je niet steeds moet bijregelen als je ze verhoogt of verlaagt. Dat is bij een Hammer 4400 wel anders en het is heel ergerlijk.

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
Ik hoef dat bij mijn Hammer N4400 niet te doen. Die blijft ook gewoon netjes staan wanneer ik in hoogte verstel.

Verder mooie review, top dat het naar wens is.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Avos, je hebt meer geluk dan ik , met de Hammer 4400.

Ik zou zeggen, geniet daar maar van.

groeten,

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Dus alles nog steeds naar wens? ;)
Ik twijfel tussen de Hammer N2-35 en de Laguna 1412

Een andere prijsklasse, dat zeker maar mij gaat het vooral om het formaat en de prestatie van de machine, ik moet er namelijk tafelpoten (10x10) mee zagen in een kleine werkplaats.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dus alles nog steeds naar wens? ;)
Ik twijfel tussen de Hammer N2-35 en de Laguna 1412

Een andere prijsklasse, dat zeker maar mij gaat het vooral om het formaat en de prestatie van de machine, ik moet er namelijk tafelpoten (10x10) mee zagen in een kleine werkplaats.
Ja hoor (y), nog steeds alles naar wens. De zaag heeftbij mij een vaste plek in de werkplaats ( ergens achter in weggestopt), waar ik het meeste zaagwerk kan doen. Dan gat het om het voorbereiden van houten stammen voor het houtdraaien, waarbij ik de maximale hoogte die de zaag aan kan echt soms wel nodig heb. Maar hij staat ook op wieltjes: voor herzaagwerk rijd ik hem gewoon even naar de vrije ruimte. Wanneer het klaar is gaat ie weer netjes in de hoek. Ik weet niet waar je woont, maar anders ben je welkom om hem live te bekijken.
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Ha Ed, dank voor de uitnodiging!

Ik woon zelf in Utrecht en om de een of andere reden heb ik het idee dat het gros van dit forum het slimmer heeft bekeken dan ik door ruimer bemeten te gaan wonen ver buiten midden Nederland :p
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.080
2.601
Om een dun zaagje op de wielen te houden met omleggen, zijn van die simpele knijpklemmetjes van de action heel handig.
 
  • Leuk
Waarderingen: SjoerdvR

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Wat een verschrikkelijk topic. Bijna net zo verschrikkelijk als het keuze stress topic.. Nu wil ik er namelijk ook eentje hebben...🤦‍♂️ :LOL:

ik was ook aan het kijken aangezien ik in een soortgelijke situatie ziet... ruimte/hobby etc etc. erg handig, die research, scheelt enorm veel gezoek!! Goed te lezen dat je tevreden bent!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
@EdP Ben je nu, een jaar of 2 later, nog steeds tevreden met de Laguna?
Zou je, als je nu de keuze opnieuw zou moeten maken, deze opnieuw kopen of gaan voor een ander model?

En welke zaaglinten gebruik je het meest (cq kan je aanbevelen qua merk/type, bij Baptist verkopen ze er een paar van Laguna zelf maar er zijn waarschijnlijk betere)

Ik heb afgelopen week de indeling van de schuur eens onder de loep genomen er er blijkt toch een lintzaag in te passen :cool: dus ik ben ook weer aan het rondkijken...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
@EdP Ben je nu, een jaar of 2 later, nog steeds tevreden met de Laguna?
Zou je, als je nu de keuze opnieuw zou moeten maken, deze opnieuw kopen of gaan voor een ander model?

En welke zaaglinten gebruik je het meest (cq kan je aanbevelen qua merk/type, bij Baptist verkopen ze er een paar van Laguna zelf maar er zijn waarschijnlijk betere)

Ik heb afgelopen week de indeling van de schuur eens onder de loep genomen er er blijkt toch een lintzaag in te passen :cool: dus ik ben ook weer aan het rondkijken...
Daar kan ik een volmondige ja op zeggen. Ik gebruik de Laguna vaak. Vaker dan m’n zaagtafel (Dewalt 746), vooral voor de “effe snel” zaagklussen.
De zaaglinten die ik gebruik komen bij Rosta (Duitsland) vandaan, ik dacht 12mm, 4tpi. Bevalt prima. Als je langs wilt komen om ‘m in de praktijk te zien en wat te zagen ben je van harte welkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.