Review clamex tenso ali vs origineel

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,

In dit topic kwam Boktor met het voorstel om de connectoren voor de Lamello van Aliexpress te testen. We hebben de clamex p15 en tenso p14 besteld en hieronder zal ik de bevindingen tonen.


Clamex

We twijfelde aanvankelijk of het daadwerkelijk P15 of toch P14 zou zijn (zover mij bekent is er geen P15 van de originele) maar het bleek inderdaad P15 te zijn zoals op de site vermeld staat. Deze is dus iets groter dan de originele P14. Qua bouwkwaliteit doen beide niet veel voor elkaar onder. Het is bij de Ali versie alleen even opletten dat je de instelling op de Zeta op 15 zet en eventueel het boormalletje voor de P15 gebruikt. Verder werkt het hetzelfde en voelt het qua sterkte gelijk aan.
WhatsApp Image 2021-06-26 at 14.31.52 (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-06-26 at 14.31.52 (2).jpeg

WhatsApp Image 2021-06-26 at 14.31.53.jpeg

Tenso

De Tenso verschilde een stuk meer ten opzichte van het origineel, de pinnen voor het samenklemmen zitten verder uit elkaar en ze zijn ook als set 1mm kleiner. Als gevolg hiervan zitten ze dieper in het hout en maakt hij niet de "klik" zoals het origineel dat wel doet. Daardoor zit hij gewoon een stuk minder strak geklemd. Ik heb geprobeerd het met de P12 instelling te frezen maar dan steken ze iets boven het hout uit. Ook nog geprobeerd 1 deel met P14 en 1 deel met P12 te frezen, dan klikt hij wel goed in elkaar maar zit er een kleine naad tussen de plankjes, dus ook geen optie. Het zou waarschijnlijk goed werken met P13 frees instelling maar die bestaat niet

WhatsApp Image 2021-06-26 at 14.31.52.jpeg
Hier zie je hem vrij diep wegvallen in het hout
WhatsApp Image 2021-06-26 at 14.31.52 (3).jpeg
Het origineel zit net wat hoger waardoor de klik wel gemaakt wordt
WhatsApp Image 2021-06-26 at 14.31.52 (4).jpeg

Vervolgens toch even getest of de Ali versie misschien wel zou voldoen bij het verlijmen, voor zowel de Ali als de Lamello variant een haakse hoek gelijmd met 2 connectoren per verbinding. Na een dag de plankjes van elkaar los getrokken, ik vind het bij beide versies redelijk makkelijk los komen maar het origineel voelde wat wat degelijker aan.

De Ali versie nadat ik de lijmnaad heb gebroken. Je ziet dat er tpv de connector wel wat hout mee genomen is, wat mij een goed teken lijkt
WhatsApp Image 2021-06-26 at 14.36.46 (1).jpeg
De Lamello versie, lijkt meer hout te hebben meegenomen en dus wat sterker.
WhatsApp Image 2021-06-26 at 14.36.46.jpeg

Conclusie
De Clamex zou ik zeker weer aanschaffen want deze lijken niks voor elkaar onder te doen qua kwaliteit
De Tenso zou ik niet meer bij Ali bestellen. Het origineel is gewoon degelijker. De lijmnaad is ook bij het origineel redelijk eenvoudig te breken maar de connectoren zitten wel strak in elkaar.

@The Boktor bedankt voor de gastvrijheid, was gezellig en dat is sowieso het belangrijkste (y)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
proficiat & dank voor de vergelijking

de ali p15 gaat dus 1 mm dieper dan de lamello p14
volgens lamello is die 13,5 mm hoog
neem je daar nog de 0,5 mm bij dat die inligt, dan kom je op 14 mm
bij een plaat van 18 mm hou je nog 4 mm over
bij 16 mm nog 2
met de ali telkens 1 mm
je moet dus de dikte van de plaat in het oog houden
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je kopieën niet in NL kan vinden in de winkels maar alleen op Ali is de kans groot dat die patenten helemaal.nog niet verlopen zijn.
zakelijke info
volgens lamello hebben ze een patent aangevraagd
patenten zijn een kwetsbaar instrument
door er een aan te vragen, documenteer je jouw ontwerp in zo'n detail dat anderen het makkelijk krijgen om het na te maken
van zodra ze in de schemerzone het een en ander aan je ontwerp veranderen, is het geen namaak
vandaar o.a. de benaming P-15 ipv P-14 ?
produkten ontwerpen en op de markt brengen is niet altijd makkelijk
vraag je er te weinig voor, dan haal je je kosten er niet uit
vraag je er 'te veel' voor, dan is namaken aantrekkelijk
onderstaande info heb ik net opgehaald

1624821100727.png
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
65
zakelijke info
volgens lamello hebben ze een patent aangevraagd
patenten zijn een kwetsbaar instrument
door er een aan te vragen, documenteer je jouw ontwerp in zo'n detail dat anderen het makkelijk krijgen om het na te maken
van zodra ze in de schemerzone het een en ander aan je ontwerp veranderen, is het geen namaak
vandaar o.a. de benaming P-15 ipv P-14 ?
produkten ontwerpen en op de markt brengen is niet altijd makkelijk
vraag je er te weinig voor, dan haal je je kosten er niet uit
vraag je er 'te veel' voor, dan is namaken aantrekkelijk
onderstaande info heb ik net opgehaald

Bekijk bijlage 104762
P15 heeft lamello ook gehad en die wordt nu niet meer geproduceerd. Vermoedelijk is het patent verlopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.