Restaureren oude reiskoffer (ca 1950?)

barry_

Nieuw lid
13 aug 2021
2
0
Nederland
Goedemiddag,

Mijn naam is Barry en ik ben beginner in de wereld van houtbewerking. Alvast excuus als ik deze vraag in het verkeerde subforum stel.

Ik heb een oude koffer van mijn opa die behoorlijk wat slijtageplekken heeft. Ik wil de verf van de koffer in een relatief originele staat, zonder de originele accenten kwijt te raken. Zo staat bijvoorbeeld de naam erop geschilderd, een ouderwets 'naamkaartje'.

Bijgevoegd wat fotos. Ik heb twee vragen:

1) Wat raden jullie aan om de verf zo goed mogelijk te herstellen? Bijvoorbeeld licht schuren en dan bijwerken op de beschadigde stukken?
2) Ik wil de binnenkant van de koffer bekleden met bijvoorbeeld stof. Hebben jullie hier nog tips voor? Vastnieten?

Ik hoor graag van jullie!

Groeten,
Barry

PXL_20210706_174855839.MP.jpgPXL_20210706_174921630.MP.jpgPXL_20210706_174927771.MP.jpgPXL_20210706_174936229.MP.jpg
PXL_20210706_175102702.MP.jpg
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Ervan uitgaand dat je niet de hele kist over wil schilderen wordt het bijwerken/ retoucher en van de beschadigingen in de lak die je niet meer wil zien.

Dit is op zich goed te doen maar je moet een heel goed oog voor kleur hebben. Ervaring met verf mengen us ook een pre. Verder kies je verf die vergelijkbare glansgraad heeft als de lak van de kist nu heeft.

Verf droogt ook net wat anders op qua kleur dus je kunt ook verschillende mengsels maken en die op proefplankjes opzetten en laten drogen

Zelf zou ik er niet teveel aan doen, de beschadigingen zijn immers onderdeel van het leven dat de kist geleid heeft. Misschien kwamen die krassen er wel op toen je opa een toespraak deed vanaf de kist.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik zou hem schoonmaken en met een schuurpapiertje de hoekjes de splinters er af schuren en voor de rest niets. Hoogstens het slot weer gangbaar maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Oh ja en dat schroefje waarmee het haakje vastzit even vervangen. Dat ziet er niet erg origineel uit.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
De binnenbekleding spannen om dunne platen triplex die heel strak passen (eventueel dot lijm her en der). Zo zie je geen bevestiging.
Beschadigingen buitenzijde inwrijven met donkere was, waardoor ze veel minder opvallen. Totale buitenkant behandelen met (gewone) was en goed na wrijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Oh ja en dat schroefje waarmee het haakje vastzit even vervangen. Dat ziet er niet erg origineel uit.
Scherp opgemerkt, dat schroefje past inderdaad niet bij een vioolkisthaakje. Daar hoort een gleuf schroef in.
Je kunt ook zeggen dat het bij de reis van de koffer past door de jaren heen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.