Restauratie van Palissander tafelblad

opknapie93

Nieuw lid
13 jan 2022
5
0
Amsterdam
Hallo!

Ik ben bezig met de restauratie van een palissander tafelblad en heb jullie hulp nodig.

Ik heb de tafel geschuurd om hem vervolgens opnieuw in de lak te willen zetten. Echter gebeuren er gekke dingen op het tafelblad en ik kan niet helemaal plaatsen hoe dit komt.

Er lijkt een soort beits op de tafel te zitten. Op verschillende plekken treed een verkleuring op die door het schuren komt. Zie foto's.

Ik ben nogal huiverig om de beits er helemaal af te schuren, zeker met fineer dat binnen de lijst ligt.

Vriend van mij dacht dat ik misschien al door het fineer heen zou zijn op de plekjes waar je de verkleuring vooral in de naden zie. Maar dat lijkt me (hopelijk) toch niet het geval?

Wat zouden jullie adviseren? Opnieuw beitsen vind ik ook lastig, gezien ik niet weet welke kleur initieel is gebruikt.

Help! 🙏

IMG_5397.jpg

384F3059-C659-4208-B615-3A34C1274ED6.JPG




IMG_5381.jpg
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Met welke machine en korrel ben je aan het schuren? Of met de hand?
Op foto 3 zit je denk ik al door het fineer (ronde lichte cirkel)

De donkere delen lijken me gewoon nog de lak te zijn, de lichte plekken geschuurd, maar niet door het fineer omdat je de houtekening ziet doorlopen.
 

opknapie93

Nieuw lid
13 jan 2022
5
0
Amsterdam
Hoi,

Thanks voor je reactie! Denk niet door het fineer, is ook weer een gekke plek. Hier een close up:

Schermafbeelding 2022-01-13 om 12.30.40.pngDenk je dat het wellicht gewoon bij het hout hoort?

Heel raar dus, ik zou verwachten bij beits/lak dat je niet eerst die verkleuring in die streepjes te zien krijgt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Weet je zeker dat het palissander is? De lichtere banen zouden spinthout kunnen zijn, maar als ik het lichte plekje bekijk, kan het ook een ander soort hout zijn, wat met beits op kleur is gebracht.
 

opknapie93

Nieuw lid
13 jan 2022
5
0
Amsterdam
Denk wel dat het Palissander is, stond er iig. bij in de advertentie.

Patronen lijken er wel ook op toch? Middelste deel is fineer, buitenste deel is massieve rand
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
De grijze plekken laten duidelijk zien dat je nog in de laklaag zit te schuren. Het lijkt me gezien de dunne fineer laag veiliger dat je met een afbijtmiddel en schraper gaat werken om de laklaag te verwijderen. Het kon wel eens een harde laklaag zijn. Daarna voorzichtig schuren. Misschien eens zoeken naar een meer milieuvriendelijke afbijt. Bijv. deze. Het binnenste vlak lijkt inderdaad erg op palissander. De randen is nog de vraag, maar kan anders gezaagd zijn. Wees zuinig op palissander want het wordt zeldzaam….

succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
De grijze plekken duiden inderdaad op lak nog; de lichte plek op oorspronkelijke kleur fineer. Ik vermoed dat het geen palissander is, ondanks zo verkocht mede ook omdat palissander veelal gepolitoerd werd. Afbijtmiddel is omslachtig; voorzichtig met je delta schuurmachine en korrel 150 of 180 tot je oorspronkelijke kleur hebt. Daarna kun je besluiten te beitsen of niet. Als je wat spiritus doet op het goed geschuurde zie je welke kleur je krijgt met lak. Beter beitsen in 2 of 3 x dan in een keer, zeker niet te nat beitsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.