Restauratie unimat draaibankje.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.492
778
Moordrecht
Met freesarm, tof! Zo'n bankje staat ook hoog op mn verlanglijstje. Eerst een vandiktebank, daarna is deze aan de beurt

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Mooi draaibankje , zo een was ook mijn eerste draaibank, mijn ervaring is mooi voor horloge makers en
Oude wekkers te repareren maar voor wat groter is hij ongeschikt,
Die gelijders zijn gewoon te slap om zuiver te draaien, maar dat is mijn ervaring
Leuk om compleet in origineel in een vitrinekast te zetten,

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
601
925
Zuid West Drenthe
Mooi draaibankje , zo een was ook mijn eerste draaibank, mijn ervaring is mooi voor horloge makers en
Oude wekkers te repareren maar voor wat groter is hij ongeschikt,
Die gelijders zijn gewoon te slap om zuiver te draaien, maar dat is mijn ervaring
Leuk om compleet in origineel in een vitrinekast te zetten,
Ik ben niet onbekend met dit model, en dat valt nog wel mee.
Je moet niet te veel en te snel willen, dan is er veel mogelijk.
Wat ik nodig ben is vooral pennetjes, schroefjes enz.
Dat gaat allemaal perfect op dit ding

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.694
1.048
70
Veldhoven
Gefeliciteerd!
Die zocht ik indertijd en ben toen na een tijdje zoeken voor een nieuwe Proxxon PD230 gegaan. Ik had al een Huvema 450 (Emco C8 kloon) en een Wabeco freesbank.
Mocht ik later kleiner willen wonen, dan blijft de Proxxon en gaan de grotere jongens naar een nieuw baasje.
Ik kan je nog digitaal een boekje sturen: "Werken met de Unimat"

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Ik heb ook een klein draaibankje staan. Heb ik ooit voor de vrouw gekocht. Die heeft ook de langsverplaatsing met zo'n handwieltje aan de achterkant. Maar daarbij moet je gevoelsmatig de verkeerde kant op draaien. Mijn gevoel zegt, met de klok mee, is naar de klauwplaat toe. Is dat bij dit draaibankje ook zo? En weet iemand wat daar dan de reden voor is?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.694
1.048
70
Veldhoven
Ik heb ook een klein draaibankje staan. Heb ik ooit voor de vrouw gekocht. Die heeft ook de langsverplaatsing met zo'n handwieltje aan de achterkant. Maar daarbij moet je gevoelsmatig de verkeerde kant op draaien. Mijn gevoel zegt, met de klok mee, is naar de klauwplaat toe. Is dat bij dit draaibankje ook zo? En weet iemand wat daar dan de reden voor is?
Ik denk dat het met de kosten van een spindel met linkse draad te maken heeft.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Fabrieksmatig maakt dat toch niet uit? Maar ik begrijp dat dat ook bij dit draaibankje zo is? De dwarsslede heeft dan wel weer linkse draad. Die werkt wel hoe je het verwacht.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
601
925
Zuid West Drenthe
Deze heeft linkse draad op de spindels, werkt inderdaad prettig

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
601
925
Zuid West Drenthe
Het kan ook zijn dat de spindel ooit vervangen is en diegene alleen kon beschikken over rechtse draad.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Wat voor motortje heb je voor je bankje gekozen? Modern met regelbaar toerental?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Het is bij mijn bankje zo door de fabriek geleverd. De draad zit in de behuizing gesneden. Ik vond het niet logisch, maar het is dus niet bij alle draaibankjes die zo zijn opgebouwd zo.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
601
925
Zuid West Drenthe
Wat voor motortje heb je voor je bankje gekozen? Modern met regelbaar toerental?
Een 150w motor.
Ik heb bewust gekozen voor een motor zonder regelbaar toeren, daar heb ik poelies met snaren voor 😇
Belangrijkste reden is dat ik de electronica simpel wil houden, zo min mogelijk elementen die kapot kunnen gaan en ik zelf niet kan repareren.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Zat er origineel niet een naaimachine motortje op jouw model? Je had de poelies voor het motortje er bij? Dat scheelt altijd.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.