Restauratie oude paneeldeuren

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Beste forumleden,

Ik heb twee oude paneeldeuren kaalgehaald en wil deze opnieuw schilderen en afhangen. Er komen ook nieuwe sloten in en die passen niet in de oude gaten. Daarnaast zijn de deuren ooit gerepareerd (zie foto's). Ik wil er een nieuw stuk hout inlassen zodat ik het nieuwe slot er in kan boren en de oude reparatie (die niet heel goed is uitgevoerd) vervang.

Iemand tips/aandachtspunten hoe ik dit het beste aan kan pakken? Het zijn best forse stukken die uit de deurstijlen zijn gezaagd dus het moet wel stevig en recht worden en blijven. Wat voor lijm? Wat voor lassen?

Vrgr Maarten
 

Bijlagen

  • 20210119_143659_deur1.jpg
    20210119_143659_deur1.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 48
  • 20210119_143720_deur1achterkant.jpg
    20210119_143720_deur1achterkant.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 49
  • 20210119_143853_deur2.jpg
    20210119_143853_deur2.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 48
  • 20210119_143908_deur2achterkant.jpg
    20210119_143908_deur2achterkant.jpg
    818,3 KB · Weergaven: 48

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Een las is niet nodig. Als het stuk hout dat je erin lijmt (met twee-componenten epoxy oid) groot genoeg is, heb je veel lijmoppervlak — vooral langs is belangrijk. Door goed afwerken is het mogelijk om die reparatie absoluut onzichtbaar te krijgen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou de deur eerst maar eens afhangen. Kan wel eens tegenvallen.
Stijlen bol, krom, scheluw, niet haaks etc.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Voor de sloten zijn oplossingen. Nemef 644serie met wc 72/8 als het goed is ook verkrijgbaar met een rechthoekige plaat.
Verder kan je elk cilinderslot nemen en daar een inzetstuk voor kopen waar je een 8mm wc sluiting in kan zetten. Ze zijn er zelfs in 72/5 mm maar die zijn echt niet courant.
Als je de weg weet zijn er heel veel verschillende kast maten.
Natuurlijk kan je ook met hout aan de gang.

Succes.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik zou beginnen met een slot wat nagenoeg past, bijvoorbeeld Lips serie 2465. Dan hoef je ook niet een heel nieuw stuk in te passen.
Zo te zien is de vorige reparatie al lang geleden gedaan, mijn advies zou zijn om er niks aan te doen tenzij het echt noodzakelijk is om eventuele risico's van verzwakking, kromtrekken en scheluwtrekken te voorkomen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Mijn hele huis zit vol met oude 3 vlaks deuren. Ik heb ze dan ook bijna allemaal opgeknapt. Het makkelijkst vond ik om een groot gedeelte van de stijl eraf te zagen. Dus van boven naar beneden, en dan zou ik bij jouw deur, tot net voorbij het slotgat gaan. Dan een heel nieuw stuk stijl eraan lijmen om daar het nieuwe slotgat in te frezen. Ik heb dat ook bij alle scharnierkanten gedaan. Ik heb daar maar 2 cm vanaf gezaagd, en er een nieuw stuk aangelijmd. Zo heb je geen last meer van de oude gaten, en kan je het strak afwerken zonder halverwege aanzetten te zien.
Ik ben in het begin ook wel bezig geweest om met passtukjes de oude krukgaten en slotgaten dicht te maken, maar het blijft m.i. lapwerk wat je later altijd weer gaat zien door barstende plamuur of aanzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor en ZotVanHout

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Meestal zijn die slotgaten niet heel netjes glad uitgekapt, dus lijkt me dat je met een ruim passend blok en aangieten met epoxy of vullen met repair care de beste optie hebt. Maar dan wordt het deurtje wel een stukkie duurder.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je kan dat stuk hout dat ze er nu in gezet hebben er toch uitsteken? Dan frees je het gat dat overblijft vlak. Daar lijm je een nieuw stuk hout in. Als de lijm droog is, frees je het hele stuk waar je nieuwe pas stuk in moet komen vlak en lijm je daar een nieuw stuk hout in. Dan kan je daarna een nieuw slotgat in vers hout maken. Mijn ervaring is wel dat je de overgangen na verloop van tijd gaat zien in je verfwerk. Ook als je met epoxy lijmt. Als je dat wil voorkomen, moet je een dun laagje van de hele stijl affrezen en over de gehele lengte een dun stuk hout aanbrengen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Zoals hier boven al opgemerkt door @bobmartin, ik zou ook eerst even de deuren afhangen om te zien of het de moeite waard is. Straks zijn je deuren weer als nieuw, maar scheef, krom, scheluw o.i.d.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
als je nog sloten zoekt ?geef de maat maar door ,dan kijk ik in mijn voorraad .
overweeg ook om de hang en sluitkant om te draaien !
elke verbinding blijf je zien door de beweging vande deuren een halfhouts verbinding is hiervoor het best
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
als je nog sloten zoekt ?geef de maat maar door ,dan kijk ik in mijn voorraad .
overweeg ook om de hang en sluitkant om te draaien !
elke verbinding blijf je zien door de beweging vande deuren een halfhouts verbinding is hiervoor het best
Verbindingen zie je, daarom gaf ik aan om repair care te gebruiken. Dat is speciaal voor herstel ontwikkeld. Het is alleen duur spul, maar het werkt prima en makkelijk zonder aftekening als je het met een beetje liefde doet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.