restauratie bankklem

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
35
14
Bodegraven
Heren, dames,

Ik heb enige tijd niet gepost, maar wel meegelezen. Afgelopen week ben ik heel druk bezig geweest mijn werkplaats te bouwen. Het moment komt in zicht dat ik mijn werkbankje in gebruik kan gaan nemen. Maar eerst zal deze grondig gerestaureerd moeten worden. Hierover heb ik de komende tijd misschien wat vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen/ willen helpen.

Mijn eerste vraag betreft de bankklemmen. Het is me gelukt er één van uit de werkbank te tikken, het beste ding zat muurvast. De spindel kreeg ik redelijk goed los, de klem zelf bleef hangen op zijn twee houten geleiders. Eerste vraag is dus: hoe kan dit? de beide geleiders staan (zelfs na mijn harde aktie) nog keurig uitgelijnd t.o.v. elkaar. Mijn idee is dat de rest van het hout er omheen is gaan werken (bank heeft jaren in een opslag gestaan op zijn kant).

Tweede vraag is, of de geleider die in een ver verleden flink is ingezaagd, nog functioneel is. Loop ik het risico dat hij afbreekt? is dit vervangbaar? reparabel? idem voor het bovenvlak van de klem, deze is flink "afgekloven".

En de derde vraag: er zit naast één van de geleiders een lange schroefdraad met een wieltje. Een soort stelschroef. Is dit een afstandhouder o.i.d.?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden, alvast bedankt. Mocht iemand met deze foto's ook meer kunnen zeggen over de werkbank zelf (ouderdom, herkomst) dan ben ik daar ook heel dankbaar voor. De vorige eigenaar kon me er niets over vertellen.
 

Bijlagen

  • 20210228_155608.jpg
    20210228_155608.jpg
    238,7 KB · Weergaven: 98
  • 20210228_155553.jpg
    20210228_155553.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 82
  • 20210228_155621.jpg
    20210228_155621.jpg
    124,5 KB · Weergaven: 82

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Maak een geheel nieuwe werkbank.
De oude brengt momenteel goed geld op en van dat geld kan je materiaal kopen.
Maar ik zou hem eerst proberen te verkopen en dan hout kopen voor een nieuwe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

gids66

Actieve deelnemer
Vraag 1 en 2: Persoonlijk zou ik deze stukken vernieuwen.
Vraag 3: Als je iets inklemt aan de ene kant, moet je aan de andere kant iets tussen de klem steken om ervoor te zorgen dat de klem niet scheef trekt en het stuk dat je ertussen wil houden eruit floept bij de minste kracht.
Ik heb deze uitvoering nog nooit gezien, maar wel slim bedacht.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Mijn werkbank heeft de zelfde voorziening aan de (linkerzijde) van de klem, foto 1. Het is volgens zeggen een oude meubelmakers werkbank. Het plaatje op het frame, foto 2 is slecht leesbaar maar onderaan staat "DEN HAAG ROTTERDAM" maar bij de naam in het midden is alleen leesbaar iets als "v/h B*K.NAR(ofP)" Wie kent trouwens deze oude meubelbank maker / leverancier ? Ben wel nieuwsgierig.

De uitvoering is een lange metalen stift met rechthoekig draad die in een open gleuf in de dwarse kopbalk ligt en een stevige metalen ronde "schroef" heeft. Ik gebruik hem vaak bij het klemmen van hout aan het rechter einde van de klem, erg handig dus.

IMG_5163.JPG
IMG_5162.JPG
 

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
35
14
Bodegraven
Hee wat leuk! Nog meer reacties. Ik heb helemaal geen melding gehad dat er respons was op mijn vraag, dus had niet meer gekeken.
Het raadsel van het schroefje is nu opgelost. Leuk! Dat zegt ook weer iets meer over de werkbank zelf. Overigens heb ik tientallen werkbanken op internet zitten bestuderen, en ben er welgeteld één met een soortgelijk mechanisme tegengekomen.

Wat betreft het firma plaatje: met behulp van Delpher kwam ik er achter dat het wellicht de firma Warnar zou kunnen zijn. Later is deze overgenomen, vanaf dan heette het v/h warnar (war.nar?).
Snijdt dit hout?
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Eigenlijk ging ik er van uit dat de meeste "echte" oude meubelmakers werkbanken deze schroef wel zouden hebben maar dat blijkt dus van niet. Dank voor de suggestie van Delpher, ik ga daar zelf ook nog naar kijken.
 

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
35
14
Bodegraven
ik ga even verder in dit draadje nadat mijn werkbank gisteren op poten is gezet. Vandaag een paar beitels geslepen, wat nog niet meeviel. Ik moet dit echt nog leren.
Nadat ik daar een beetje genoeg van kreeg ben ik me op de eerste bankschroef gaan storten. Er zat multiplex op om de oorspronkelijke beschadigingen/ uithollingen weg te werken. E.e.a. was opgevuld met iets wat nog het meeste op strooizout leek. Nadat ik dit allemaal had weggebikt, kwam ik bij het oorspronkelijke hout uit (inmiddels ruim een centimeter lager).
Het hout heeft (althans in mijn wekplaatsje met kunstlicht) een soort roze gloed. Ik vind het heel mooi.
Bijgevoegd wat foto's. Wie weet welke houtsoort dit is? En wat is dat strooizout-achtige spul? Het was hard maar verpulverde ook heel makkelijk
 

Bijlagen

  • 20210326_162658.jpg
    20210326_162658.jpg
    107,2 KB · Weergaven: 31
  • 20210326_160907.jpg
    20210326_160907.jpg
    110,1 KB · Weergaven: 31

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Het witte strooizout-achtige is misschien een PU-lijm, ik heb er een paar bussen van, wit van kleur en naar vermeld met vezels versterkt, droogt ook wit op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.