Reserve pads voor Bessey DuoKlamp

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
754
152
Stiens
Ik ben op zoek naar die (bekende rode) reserve pads voor op mijn Bessey DuoKlamps. Ik zocht al in een Bessey Catalogus maar daar staan ze niet in. Zie bijv. in deze pdf. Op blz. 30 staan wel reserve pads voor de PowerGrips (3101402) maar niet voor de DuoKlamps.

Bestaan ze misschien niet of zoek ik verkeerd?

Terzijde, die DuoKlamps zijn fantastische dingen! Gebruik ze al jaren.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.048
18
shinglemaker.wordpress.com
Op meubelmaking school, een van de hoogste gewaardeerde ter land, centrum Amsterdam, toen ik een opleiding volgden was het de gewoonte en ook dringende aanbeveling (wat ik ook van de dag tot vandaag aanhoudt) dat als je nieuwe lijmtangen koopt ten eerst wat je deed was die plastic doppen die op de bek zat direct in de prullenbak gooien. En waarom niet? Je klampt niet direct op je werkstuk toch.

• Leuk
Waarderingen: Handtools only

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.048
18
shinglemaker.wordpress.com
Een voldoende stuk hout - niet een op hout gebaseerde vervaardigd product zoals multiplex mdf enzovoort enzovoorts - tussen lijmtang en werkstuk is niet voor bescherming van de werkstuk alleen of zelfs hoofdzakelijk maar ook om de druk kracht te egaliseren en dus niet alleen een kwestie van een keuze tussen meerdere gelijk mogelijkheden maar de juist methode.

• Leuk
Waarderingen: jaap en hoalt

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.183
980
Enschede, Twente
Voor de DUO zijn er geen reserve-onderdelen beschikbaar. Hoe ik dat weet? Het symbooltje voor "Ersatzteile verfügbar" ontbreekt in de tabel bij de productinfo in catalogus en op de website. Plus dat het woord DUO niet te vinden is in de BESSEY Zubehör- und Ersatzteilliste.
Misschien kun je een 3-D printbestand opsnorren en daar wat mee doen?

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
754
152
Stiens
Op meubelmaking school, een van de hoogste gewaardeerde ter land, centrum Amsterdam, toen ik een opleiding volgden was het de gewoonte en ook dringende aanbeveling (wat ik ook van de dag tot vandaag aanhoudt) dat als je nieuwe lijmtangen koopt ten eerst wat je deed was die plastic doppen die op de bek zat direct in de prullenbak gooien. En waarom niet? Je klampt niet direct op je werkstuk toch.
Ik zie niet hoe het gebruik van de klemmen daar beter van wordt. Tenzij de doppen stuk zijn misschien.
De pads van de DuoKlamp zijn mooi vlak. ik klamp best wel direct op het werkstuk. Zou ik zonder de pads werken, dan moet ik er stukjes hout tussen doen.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
754
152
Stiens
Voor de DUO zijn er geen reserve-onderdelen beschikbaar. Hoe ik dat weet? Het symbooltje voor "Ersatzteile verfügbar" ontbreekt in de tabel bij de productinfo in catalogus en op de website. Plus dat het woord DUO niet te vinden is in de BESSEY Zubehör- und Ersatzteilliste.
Ik kende die catalogus niet (nuttig!) maar inderdaad, DUO komt er niet in voor.

Jij hebt een link naar de betreffende catalogus vermeden in het bericht. Ik probeer het hier toch een keer maar hierboven ging dat bij mij al eens mis. Het is mogelijk dat de werking afhankelijk is van wat je als extensie(s) in je browser gebruikt. Als de link niet werkt dan gewoon zoeken op BESSEY Zubehör- und Ersatzteilliste.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
754
152
Stiens
Je kunt het ze vragen op deze pagina:

Dit heb ik gedaan en na wat heen en weer mailen is dit het antwoord van iemand van Bessey:

Unfortunately, I have to inform you that we do not offer protective caps as spare parts for the DUO clamps, I'm sorry.

Een beetje vreemd vind ik toch wel.

Anderzijds dit zijn klemmen waar je geen enorme krachten mee uitoefent. Waarom zou zo'n beschermkapje (caps) stuk gaan. Ik weet overigens niet meer hoe ik er een stuk gekregen heb.

Ik heb ook een paar Bessey PowerGrips die ik voor zwaar werk in de tuin heb gebruikt. Daarvan zijn alle caps flink beschadigd. Dat komt omdat je meer kracht uitoefent bij ruiger werk.
Voor de PowerGrips kun je wel reserve caps kopen.

Laatst bewerkt:

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
754
152
Stiens
Zelf ben ik bewust afgehaakt bij CNC bewerking (hoewel ik dat op school MTS.HTS wel meegekregen heb) en 3D printen. Dit omdat ik voor het 'gewone' houtbewerken nog genoeg aan vaardigheden heb op te bouwen. Dat doe ik al met machines (bovenfrees bijv.) die men vroeger niet had. Ik vind het dus wel mooi zo. De kosten spelen hierbij ook wel een rol.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of zulke 3D geprinte caps, voldoende flexibel zouden om op de klem te plaatsen en of ze ook voldoende slijtvast zijn. M.a.w. of de technische eigenschappen aansluiten bij de toepassing.

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
948
1.095
de buurt van den bosch
Een voldoende stuk hout - niet een op hout gebaseerde vervaardigd product zoals multiplex mdf enzovoort enzovoorts - tussen lijmtang en werkstuk is niet voor bescherming van de werkstuk alleen of zelfs hoofdzakelijk maar ook om de druk kracht te egaliseren en dus niet alleen een kwestie van een keuze tussen meerdere gelijk mogelijkheden maar de juist methode.
Ik heb het ook zo geleerd bij de opleiding tot meubelmaker.
Stukje hout tussen klem en werkstuk.

• Leuk
Waarderingen: Ernest Dubois

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.183
980
Enschede, Twente
Een blok hout tussen klem en werkstuk verdeelt de druk over een groter deel van het werkstuk. In principe is het vlak waar een klem op drukt een segment van 45 graden vanuit het contactvlak met lijm. Dus de overkant van de klem.
Afhankelijk van de dikte van het houtblok wordt dat dukvlak groter, waarbij natuurlijk het aantal Newtons per vierkante centimer navenant vermindert. Als dat niet het geval zou zijn zou je bij wijze van spreken een verlijming van een vierkante meter oppervlak kunnen klemmen met 1 klem en een stuk hout van een kubieke meter ertussen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.896
3.484
Dat heet een verlijm, of fineer pers. Gaat prima met een grote cilinder en een stevig onder en boven frame. Ik heb nergens plastic op. Ik gebruik de zelfde klemmen ook voor laswerkzaamheden. Hitte en plastic zijn geen goede combinatie.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.