Repareren hoekje van een tafel

piotr

Nieuw lid
14 dec 2017
5
0
Ik heb een leuke Linteloo Aulia tafel gekocht om op te knappen. De tafel is in redelijke staat en hoeft eigenlijk alleen geschuurd en gelakt te worden. Op de foto een afgebroken hoekje en ik weer eigenlijk niet goed hoe ik dat moet aanpakken. Een 2 componenten houtvuller of er een stukje hout inlijmen ? Wie heeft er een tip ?

20220126_151420.jpg

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hoi Piotr,

Het lijkt alsof de hele kop van dat balkje er al eens is ingelijmd. Mits dat al een reparatie is, zou ik die voorzichtig met een scherpe beitel verwijderen, en een nieuw stuk er in zetten. Houtvuller zou ik persoonlijk niet doen.

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Misschien ben je iets met bijgaande blog van Paul Sellers, ik ga er van uit dat je een gelijkaardige techniek kan gebruiken voor jouw stukje. Zou zelf ook niet gaan voor de houtvuller, weet niet welke stevigheid dat heeft en je gaat er ook de structuur van het hout in missen.

• Leuk
Waarderingen: piotr

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.126
925
Nootdorp
Ik had deze week een broodplank gemaakt waarbij ik niet tevreden was met de hoeken. Toen heb ik alle hoeken afgezaagd. Wellicht is het een optie om een deel van alle hoeken uit te zagen. Dus niet repareren, maar veranderen en dan tegen iedereen zeggen dat dit bewust is gedaan en dat het hoort bij de creatieve vrijheid van de maker.

• Leuk
Waarderingen: piotr
J

j1eke

Guest
Zou hem zeker niet rond frezen bij een hoekig ontwerp. Ik zou hem eerder denken aan een fase.
De mooiste oplossing is natuurlijk gewoon een stuke erin lijmen. Maar dan moet je wel eentje met dezelfde tekening en kleur vinden. Of je moet een stukje wegfrezen of steken over de hele lengte van dat blokje. Wel wat ongelukkig dat ze een naad zo dicht op de hoek hebben geplaatst, wel erg kwetsbaar.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.126
925
Nootdorp
hierbij de foto's waarbij de snijplank ik in eerste instantie de hoeken in verstek had gezaagd. Waarbij ik nu een creatieve oplossing heb gevonden. Wellicht geeft dit een beter beeld van mijn oplossing.

hoek 1 snijplank.jpghoek 2 snijplank.jpg

Bijlagen

• hoek 2 snijplank.jpg
    hoek 2 snijplank.jpg
    75,8 KB · Weergaven: 1

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
624
203
Zutphen
Je repareert dit door de hoek schuin te zagen en dan een stukje hout met dezelfde kleur en in dezelfde nerfrichting in overmaat tegen aan te lijmen. Na voldoende droging van de lijm werk je de overmaat weg en zonodig kleur je bij en geef je het dezelfde afwerking

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.126
925
Nootdorp
Je repareert dit door de hoek schuin te zagen en dan een stukje hout met dezelfde kleur en in dezelfde nerfrichting in overmaat tegen aan te lijmen. Na voldoende droging van de lijm werk je de overmaat weg en zonodig kleur je bij en geef je het dezelfde afwerking
dag GPF, wat betekent 'in overmaat'?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.219
Groter dan wat nodig is, zodat je materiaal hebt om het passtukje gelijk met het bestaande hout te maken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.