Repareren afrikaans tafeltje

jappa

Nieuw lid
15 sep 2016
3
0
Beste mensen,
Deze vervelende Corona tijden geven ook nieuwe goede mogelijkheden. Één daarvan is dat ik meer tijd heb voor projecten, zoals het bouwen van speakers, houten behuizingen en het afbouwen van mijn 3D printer.

Het eerste project waar ik mee aan de gang wil is een door mijn ouders gekocht tafeltje in Afrika. Één van de poten heeft een scheur, de andere is compleet afgebroken. Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Hij is al eerder gelijmd door mijn vader, maar dit heeft niet gehouden. Tot nu toe is mijn plan om 2 componentenlijm te gebruiken eventueel in combinatie met een stalen pin. Echter kom ik er niet zo goed uit wat in dit geval de beste lijm is en wat voor pin ik het beste zou kunnen gebruiken.

Alvast bedankt!


WhatsApp Image 2020-04-16 at 11.35.20.jpgWhatsApp Image2 2020-04-16 at 11.35.20.jpg
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
2 componenten lijm of epoxy kan je proberen, misschien zwarte pigment toevoegen (betere kunstverfwinkel). Oude
lijmresten echt goed verwijderen . Of het sterk genoeg is de vraag. Een pin zou je misschien na lijmen kunnen toevoegen door dwars op de lijmverbing te boren van buiten af, wel lastig omdat het dun is. Deze tafeltjes worden vaak gemaakt in Afrika. Je kan ze ook op MP af en toe kopen. Als het niet lukt kun je het ebbenhout altijd nog naar een restaurateur brengen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet niet hoe de rest van de tafel er uit ziet, maar is het niet mogelijk im bv in het midden een centrale poot te maken die de blad en voet constructief verbindt, zodat deze houten delen geen dragende rol meer hebben? Dan wordt de lijmnaad minder belast en is de kans op heel blijven heel wat groter, lijkt me.
 

jappa

Nieuw lid
15 sep 2016
3
0
2 componenten lijm of epoxy kan je proberen, misschien zwarte pigment toevoegen (betere kunstverfwinkel). Oude
lijmresten echt goed verwijderen . Of het sterk genoeg is de vraag. Een pin zou je misschien na lijmen kunnen toevoegen door dwars op de lijmverbing te boren van buiten af, wel lastig omdat het dun is. Deze tafeltjes worden vaak gemaakt in Afrika. Je kan ze ook op MP af en toe kopen. Als het niet lukt kun je het ebbenhout altijd nog naar een restaurateur brengen.
Bedankt voor je bericht.
Heb je nog tips welk merk en type lijm?
En wat is handig qua pin, ik zat te denken aan draadeind bijvoorbeeld voor wat meer grip.
 

jappa

Nieuw lid
15 sep 2016
3
0
Ik weet niet hoe de rest van de tafel er uit ziet, maar is het niet mogelijk im bv in het midden een centrale poot te maken die de blad en voet constructief verbindt, zodat deze houten delen geen dragende rol meer hebben? Dan wordt de lijmnaad minder belast en is de kans op heel blijven heel wat groter, lijkt me.
Daar ga ik zeker even naar kijken, ik denk dat dat moeilijk wordt om mooi te doen maar zeker het overwegen waard.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Het bijzondere aan deze tafeltjes is dat ze uit een stuk ebbenhout gesneden worden. Een centrale tussenpoot toevoegen is vloeken in de kerk naar mijn mening. Ik denk dat elke epoxy of goede 2 componenten lijm voldoet. Ik denk aan houten deuvels en zeker niet aan metaal maar nogmaals iets boren in zo'n fragiel stuk hout is uiterst lastig cq ondoenlijk. Probeer eerst droog te klemmen. Ulmia heeft speciale klemmen van verenstaal waarmee je bijzondere vormen kunt fixeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.