Reparatie/wegwerken lijmnaad in hek?

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
196
63
Ik heb een acacia hek gemaakt en vanwege materiaal tekort twee delen aan elkaar gemaakt met een verlijmfrees. Helaas is er toch vocht tussen gekomen en is de lijmnaad zich uit elkaar aan het werken.

IMG_20250506_141323.jpgIMG_20250506_141305.jpgIMG_20250506_141259.jpgIMG_20250506_141253.jpg

Ik heb niet de mogelijkheid om het hele deel te vervangen (vanwege verlijmde pen en gatverbinding die tevens voorzien is van spieën) en zou ook liever ook niet een deel tussen uitnemen en vervangen door een nieuw stuk omdat het lastig pas te maken is vanwege de spijl die er vlakbij zit en de gebogen vorm die het geheel heeft.
Maten van het te vervangen deel zijn ruwweg 40mm dik en 100mm hoog.

Ik zat daarom te denken om beide zijden en bovenkant te verjongen en dan een nieuw stuk hout te plaatsen zodat de lijmvoeg niet direct meer is blootgesteld:
1. Beide zijden infrezen en hout inlijmen (+/-7mm dik vanwege spijl)
2. Als de lijm gedroogd is is bovenzijde uitfrezen en ook daar hout in lijmen zodat dit over de reeds ingezette zijdelen valt zodat de bovenzijde 1 geheel vormt.
Hopelijk verduidelijkt onderstaand schets het een beetje:
IMG_20250506_142507.jpg

Is dit een toekomstbestendige oplossing of hebben jullie andere suggesties of betere oplossingen?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.923
2.487
Klein-Brabant, Vlaanderen
je hebt dit mooi in mekaar gewerkt
een ketting is zo sterk als de zwakste schakel
ik verwacht dat het hout zal blijven uitzetten en krimpen
de verbinding zal het zwakste punt blijven
van ze anders te maken/lijmen verwacht ik weinig heil

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.868
851
Antwerpen
omwille van je beschreven beperkingen is je voorstel niet slecht maar ik zou er een zwaluwstaarten in maken, dan trekt dat de twee delen tegen elkaar

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
196
63
omwille van je beschreven beperkingen is je voorstel niet slecht maar ik zou er een zwaluwstaarten in maken, dan trekt dat de twee delen tegen elkaar
Ja, een goede suggestie, maar ik snap niet helemaal hoe ik dat dan zou moeten uitvoeren?

img_20250506_142507-jpg.156450

In welk vlak zou ik dan de zwaluwstaart moeten maken? De langsvlakken tussen de inzetstukken en de bestaande delen van het hek links en rechts?

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
196
63
de verbinding zal het zwakste punt blijven
van ze anders te maken/lijmen verwacht ik weinig heil
Ik snap dat het de zwakste schakel zal blijven, maar mijn hoop was dat ik wellicht op deze manier het inwerken van vocht (vooral door neerslag van boven) zou kunnen beperken of verminderen.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.403
220
Gem. Winsum (Groningen)
De eerder genoemde (vlinder)zwaluwstaarten maar dan in combinatie met Repair care 16 .
Duurzame houtreparatieproducten | Repair Care. Zorg dat je alle evt aangetast hout ruim wegsnijd. Alsof het een kanker is
Duur? Tja. Neem in elk geval geen onbekend goedkoop epoxietje.

Gevallen zijn altijd moeilijk vergelijkbaar maar waar de aanwijzingen en voorbehandelingen goed worden opgevolgd geeft het goed hechtende sterke reparaties. De 16 uur variant schijnt iets beter te zijn dan de 4 uur variant.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
642
210
Zutphen
Ik zou, indien mogelijk, aan beide zijden verspringend infrezen en latjes lijmen met geschikte lijm. Je krijgt dan een soort tandverbinding.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.923
2.487
Klein-Brabant, Vlaanderen
#31 in dit draadje

1746563242139.png

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.183
980
Enschede, Twente
Het zal hier wel als vloeken in de kerk opgevat worden, maar de beste oplossing om verdere schade te voorkomen is om een plaatje metaal om de plek te plooien en dat vast te kitten. Je kunt dat zo fraai maken als gewenst, dus ingefreesd en van koper/messing, met siernagels, etc.. Wabi sabi als het ware.

• Leuk
Waarderingen: Charel09 en ZotVanHout

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.037
261
Kun je beide delen een stukje uit elkaar trekken?
En dan een dunne constructielijm er tussen laten lopen, en vervolgens weer naar elkaar toe laten terugveren.
Uiteraard met een kistje of tape aan onder- en zijkanten.
Alternatief kan mogelijk ook een sealer zijn zoals je bijvoorbeeld voor kopse kanten van vlonderplanken hebt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.