Reparatie schuifdeur

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik kreeg een vraag van een kennis met is dit te repareren?
Het is een schuifdeur tussen de voor en achterkamer, verstek gezaagd 1 lammelo en 1 schroef lijn zag er ook wel tussen hebben gezeten.

IMG_1650.JPG

Hoe is dit op te lossen?

Zelf heb ik 2 ideeën.
1. deur doorschuiven zodat er bij de achterkant gekomen kan worden, oude lijm verwijderen waar mogelijk nieuwe lijm er tussen de beide delen met 2 wiggen het deel omhoog duwen en er 1 of 2 lange schroeven in te draaien vanaf de achterkant of met een paar lange houten pennen.
2. deur er helemaal uit halen onderste deel eruit halen oude lijm verwijderen en het dan weer opnieuw gaan vast zetten met een houten pen horizontaal en verticaal.

Hoor graag een goede manier en of andere ideeën om dit te kunnen oplossen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik neem aan dat de rest van de deur ook zo geconstrueerd is. Dan deur er uit en de hoeken voorzien van een degelijke houtverbinding. In dit geval zou ik vanaf de zijkanten deuvels in boren en vastlijmen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Er zit glas in ja, die heeft hier ook voor gezorgd.

Die deuren zijn iets van 2m50 hoog een lijmklem van die lengte heb ik niet.
Hoe die deuren eruit gehaald kunnen worden weet ik trouwens ook niet, ze hangen aan een rail aan het plafond.

Zou dit niet te doen zijn met 2 wiggen tussen vloer en deur en met een lijmklem die 2 wiggen naar elkaar toe draaien zodat die onderste regel omhoog gedrukt wordt en het geheel aan elkaar drukt?
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Is het mogelijk om er een paar wielen onder in te maken om het gewicht op te vangen .
Kan je het glas vastkitten aan de verticale stijlen , om het gewicht iets te verdelen .
Dit lijkt mij een zelfgemaakte constructie , maar weet er ook niet heel veel van af .

Succes Willem .
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Wielen er onder zal ook geen succes worden, de ruimte waar de deur in verdwijnt daar ligt geen laminaat en is dus lager.
Volgens mij is het inderdaad ook een zelfgemaakte constructie van dit vinden wij mooi maar verder nergens op letten.

Die breedte klemmen is het probleem niet en verwacht ook niet eens dat die geklemd hoeft te worden misschien om de pennen erin te drukken. Het stuk glas wat er in zit met de onderste regel omhoog drukken is denk ik het lastigste.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Verkoop ze een nieuwe deur (gebruik makend van de oude materialen) :)

Als je deze hoek versterkt bestaat de kans dat er vervolgens aan de andere kant hetzelfde probleem zich voordoet, schilderwerk kan dan ook gelijk even meegenomen worden.

Waar is de deur van gemaakt? Multiplex of MDF?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
algemene opmerking
dit is een fout ontwerp
normaal maak je zo'n deur met glas zoals een deur
maw met stijlen en regels die haaks op mekaar staan
verstek is reeds een toegeving
en dan verbinden met één lamello + 1 schroef is over de grens
Hoe die deuren eruit gehaald kunnen worden weet ik trouwens ook niet, ze hangen aan een rail aan het plafond.
bij de huidige raildeuren plaatst men na het ophangen bovenop de deur een blokje of dergelijks om te vermijden dat de deur meer dan de loopdiepte van het wiel omhoog getild kan worden
in omgekeerde volgorde werken om ze er af te halen
Zou dit niet te doen zijn met 2 wiggen tussen vloer en deur en met een lijmklem die 2 wiggen naar elkaar toe draaien zodat die onderste regel omhoog gedrukt wordt en het geheel aan elkaar drukt?
als tussen het glas en de stijlen wrijving zit, dan is het mogelijk dat je de deur eerder optilt, en de bovenste regel mee omhoog gaat
Het stuk glas wat er in zit met de onderste regel omhoog drukken is denk ik het lastigste.
bij klemmen wanneer de deur horizontaal ligt, geeft de zwaartekracht de minste weerstand
Die deuren zijn iets van 2m50 hoog een lijmklem van die lengte heb ik niet.
die kan je zelf voor een paar euro's maken
er bestaan klemmen die je op een lang hout waarin je op regelmatige afstanden gaten boort, kan plaatsen
het principe is hetzelfde als bij metalen T-klemmen
ook daar kan je de klemmen verplaatsen
en op die klemmen zit een schroefdraad zodat je het werkstuk op kan spannen
de naam van de klemmen ontglipt mij
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Je kunt ook tijdelijk een nok op je stijlen zetten waarmee je met kortere klemmen je stijl aan je rails klemt. Een of meerdere spanbanden zouden ook nog kunnen werken zolang de boel gewoon past en het enkel dient om de boel te fixeren zolang de lijm uithardt.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
De huidige deuren zijn wel gemaakt van massief hout welk hout stoort weet ik niet maar verwacht iets van vuren ook gezien de rest van de afwerking.

Ik keek ook raar op van deze constructie haar ook wel verteld.

Er zitten inderdaad blokken op de rail in het midden, mijn idee was ook om die te markeren en dan los te draaien zodat er ruimte komt aan de achterkant/zijkant van de deur. Maar op die manier zou die deur er dus ook uit moeten kunnen?

Gezien de opmerkingen/tips denk ik dan toch de deur er uit halen de beste optie is en hem dan weer zogoed mogelijk te repareren.

Nieuwe deuren verkopen zou ook kunnen maar dan moeten dat er eigenlijk meteen 2 worden anders zit je met verschillende deuren, veel gebruikt worden de deuren niet dus denk niet dat het dat zal worden.

Bedankt zover, zal het voorleggen en dan zien we wel wat er uit komt :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Er zitten inderdaad blokken op de rail in het midden, mijn idee was ook om die te markeren en dan los te draaien zodat er ruimte komt aan de achterkant/zijkant van de deur. Maar op die manier zou die deur er dus ook uit moeten kunnen?
hoe die blokken geplaatst zijn en verhinderen dat de deur van de rail wipt, weet ik niet
maar als ze in de weg staan om de deur er af te halen, dan is ze tijdelijk verwijderen de aangewezen werkwijze
heb je begrepen op welke klemmen (op een lang hout) ik doel ?
Als je deze hoek versterkt bestaat de kans dat er vervolgens aan de andere kant hetzelfde probleem zich voordoet,
terechte opmerking van onze collega
gelijk minstens de andere onderhoek aanpakken
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Wat ik zo zag is het een dubbele rail die doorloopt in het midden zitten 2 blokken waar de deur tegen aan komt. Hoe de deuren erin hangen ?

Ik denk dat je dit soort klemmen bedoeld toch?
large_15735681047642.jpg

Dat van die andere onderhoek had ik ook al in de gedachten, die zit nog wel vast maar heeft natuurlijk al wel wat te voordeuren gehad. En als bijwerken zal toen gedaan moeten worden.
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
De deur in de opening laten , de middenblokken verwijderen misschien zijn de deuren door te schuiven, zodat je de kapotte deur rondom vrij hangt.
Als alternatief voor lange lijmtangen, hier kun je ook spanbanden voor gebruiken eventueel horizon en verticaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik denk dat ZotVanHout de correcte analyze maakt. Ik zou ter preventie ook de andere kant al deuvelen.

Diameter van de deuvel = 1/3 van de dikte van de deur en van hard hout.

Glas is nu eenmaal erg zwaar.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat ik zo zag is het een dubbele rail die doorloopt in het midden zitten 2 blokken waar de deur tegen aan komt. Hoe de deuren erin hangen ?
een foto maakt het direct veel duidelijker
die blokken in het midden kunnen een rem zijn om zacht te sluiten
ze kunnen ook de verbinding zijn van 2 rails die in het midden aan mekaar gekoppeld zijn
meestal staat op het einde van een rail een eindstop om te verhinderen dat de deur er gewoon af rolt
die zou je er af kunnen halen
Ik denk dat je dit soort klemmen bedoeld toch?
large_15735681047642.jpg
ja, dat zijn ze
er bestaan veel varianten, en dus ook prijsverschillen
een van de varianten is waar onder de drukvlakken links en rechts een lipje hangt
da's om te vermijden dat de klem begint uit te wijken
spanbanden zullen het ook wel doen, zoals de collega's aanstippen
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik zal vragen als ze mij wat foto's kan sturen van de rail die heb ik niet gemaakt toen ik er was ook niet aan gedacht eigenlijk, leermoment voor de volgende keer :)
Als ik foto's heb zal ik ze plaatsen.

Dan hebben we het in ieder geval over het zelfde ;) had die klemmen al wel vaker gezien en staan ook nog wel op het lijstje misschien maar eens kijken waar ze leuk geprijsd zijn.
Spanband kun je denk ik toch minder kracht mee zetten.

Nee pockethole schroeven gaan het zeker niet worden bij mij, zie dat ze die dingen geregeld gebruiken ook met meubels maken op YouTube maar als ik zo een meubel moet maken dan laat het maar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.