Reparatie Festool CT-Sys stofzuiger

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Mijn CT-sys heeft een probleem. Als ik de machine aanzet dan gaat deze meteen aan en daarna "valt de motor uit" en gaat meteen weer aan. Dit gaat maar door.
In het begin was dit alleen bij de stand handmatig en later bij de stand automatisch. Dit wisselde weleens. Vandaag de machine opengemaakt en zonder de filters aangezet.
Je raadt het al: werkt beter als ooit tevoren. In beide standen. Filter er weer op (was schoon maar 10 jaar oud en ik reinig deze regelmatig) en de klacht is er weer. Dat lamellen filter opgedraaid. Er zit in het huis van de CT-sys twee openingen. Een grote links onderaan en een kleintje recht bovenaan. Bij de kleine opening is het filter wat zwart. Klacht is weg. In ieder geval voor nu. Ik heb geprobeerd om de elektronica eruit te halen, maar dat lukt me niet zonder schade. De kunststoffen zijn nu al breekbaar.
Er zit in de wcd geen schroef en een schroevendraaier eronder vond de kunststof niet fijn.
Natuurlijk kan die naar Festool terug, maar het is een hele simpele machine. Niet voor wat betreft de demontage.
Snoerbreuk in het aansluitsnoer een mogelijkheid?
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
821
201
Wanneer deze zonder de filters het wel goed doet lijkt mij het geen breuk in het snoer, anders zou probleem ervook zonder filters wel zijn.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Het lijkt in elk geval op een slecht elektrisch contact.
De CTSL Sys heeft een los netsnoer met een apparatenstekker - heb je nagekeken of die nog goed ingeplugd zit? Eventueel eens uittrekken, uitblazen en terug insteken... Als je over een multimeter beschikt (evt. voor een goeie tien euro eentje bij de Hornbach halen), kan je meteen nameten of het snoer nog intact is (snoerbreuk is bij mobiele stofzuigers een veel voorkomend probleem, zeker geen onlogische gedachtenpiste).

Eigenlijk vermoed ik dat de koolborsteltjes versleten zijn, na tien jaar is dat zelfs heel waarschijnlijk. De turbine van de CTL SYS zit in het compartiment naast de lamellenfilter, onder de accessoires (vier torx schroeven losmaken). Aan de hand van de bouwtekening lijkt het me best doenbaar.

Benieuwd of je daarmee terug operationeel geraakt.
 

Bijlagen

  • CT Sys bouwtekening.png
    CT Sys bouwtekening.png
    116,7 KB · Weergaven: 16

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Eigenlijk vermoed ik dat de koolborsteltjes versleten zijn, na tien jaar is dat zelfs heel waarschijnlijk. De turbine van de CTL SYS zit in het compartiment naast de lamellenfilter, onder de accessoires (vier torx schroeven losmaken). Aan de hand van de bouwtekening lijkt het me best doenbaar.
Voor de CT36 vond ik dit filmpje, de turbines bij Festool zijn nogal vergelijkbaar, wellicht heb je er wat aan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Ja die Torx schroeven waren zo los. Daarna kwam ik niet verder. Het voorfront zou eruit geschoven moeten worden. Dat gaat niet omdat het stopcontact de weg zit. Daar zie ik geen schroef in. Ik gebruik hem niet meer veel. Hij is de eerste vier jaar veel gebruikt. Hierna af en toe. Ik heb in de werkplaats een ct 26 uit 2009 en die staat veel meer aan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Voor de CT36 vond ik dit filmpje, de turbines bij Festool zijn nogal vergelijkbaar, wellicht heb je er wat aan.
Helaas, die lijkt er niet op. Ik zie geen mogelijkheid om de motor te demonteren. Zal er best zijn, maar ik kijk wel uit met kunststof van 10 jaar uit. Bij mijn CT 26 heb ik de bovenkant al vervangen. Kunststof breekt af.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
118
46
‘s-Hertogenbosch
Het rare aan het verhaal is dat als je de filter eruit laat, er geen storingen zijn. Kan het zijn dat de filter ergens tegen aan drukt waardoor er een contact breuk ontstaat.
Heb hetzelfde ook met mijn hitachi stofzuiger ( dit is een hele andere klasse), dat ding gebruik ik overal voor, water, muurzaag, mdf, massief hout tot zelfs gipsplaten en fermacel . Soms heeft dat ding liefde nodig, en dan gaan de filters er uit, helemaal schoon kloppen en als laatste nog met de compressor uitblazen. Weliswaar met de rug in de wind want dan komt er nog een volle zakdoek uit.Als alles weer stofvrij is. Rubbertjes met siliconen spray en de sleepcontacten met contactspray of een wd40 inspuiten, en gaan.
Stofzuiger is uit 2011 en er heeft 1x een stofzak in gezeten
Misschien heb je iets hier aan.
Succes
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
821
201
Zal eens goed naar het aansluitsnoer kijken.
Dat is altijd een goede check. Weet niet of je er een hebt maar gaat het eenvoudigste met een spanningzoeker. Langs het snoer wanneer de storing er is zonder aan te raken. En natuurlijk altijd een 2e keer met de stekker er andersom in.
 

Bijlagen

  • IMG_0553.jpeg
    IMG_0553.jpeg
    25,4 KB · Weergaven: 12
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Een voltstick moet ik wel ergens hebben. Het probleem is dat ie het nu doet en wat ik ook met het snoer doe heeft geen effect op de stofzuiger. Hoe je dan een eventuele snoerbreuk moet zoeken?
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
821
201
Wanneer je met het snoer kunt bewegen hoe je wilt en hij blijft het gewoon doen zal het wel geen snoerbreuk zijn.
Maar als die het nu weer gewoon doet zou je de tegeltjeswijsheid kunnen volgen: vraag je niet af hoe het kan maar geniet ervan
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
200
124
Schouwen-Duiveland
Hmmmm Met filter probleem. Zonder filter geen probleem. Filter er weer terug op en geen probleem:unsure::unsure::unsure:

Ik zou het toch in je filter zoeken en niet in een snoer breuk. Misschien zit als het filter gemonteerd is er ergens wat spanning op als je het filter erop schroeft?
je zou eens kunnen kijken door het filter er iets losser of vaster erop te schroeven? En anders eens een ander of nieuw filter erop te zetten en kijken wat hij daar mee doet?
Je schrijft dat je filter al 10 jaar oud is maar wel regelmatig en goed schoon gehouden is. Als het filter er een is die je er opschroeft dan zou het kunnen zijn dat de schroefdraad met iedere keer erop schroeven steeds wat dieper schroeft zeg maar. Dat is vaak een probleem met kunstof schroefdradendat je het einde van d draad steeds een stukje verder kan draaien. En dat je nu op een punt bent gekomen dat je de body, waar je hem erop schroeft, nu wat indrukt en dat er door een beveiliging van de waaier, die wat zwaarder draait dan normaal, de motor in een safe modus gaat. En daarna weer probeert op te starten met het zelfde zwaarder lopende waaier weer in de safe modus gaat en dit blijft herhalen.

Dit zijn zomaar wat gedachten van mijn kant. Ik heb zelf het apparaat niet...........
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Nee, het is duidelijk dat je de binnenkant nog nooit open gezien hebt. Het is een lamellenfilter met een soort siliconen rand. Die duw je in de houder en daarna klem je hem met een handel vast. Komt geen schroef of gereedschap aan te pas. Bij de waaier kom je in het geheel niet.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
419
154
Ik zat ook in dezelfde richting te denken qua filter. Misschien is de invloed van het filter groter dan je denkt.
Het kan ook een combinatie van beiden zijn: een los contact of slechte kabel, dat bij lage belasting (zonder filter) nauwelijks tot geen symptomen geeft en bij hogere belasting (met filter) wel.

Misschien als eerste kijken wat de belasting met en zonder filter is. Heb je een multimeter of een stekker met verbruiksmeter om dat te meten? Aan de hand van het verschil in stroom met en zonder filter, en hoe wisselvallig het is met filter, kan je wel al wat afleiden.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.966
866
Oss
Waarom zou je jezelf nog druk maken?
Hij werkt nu toch goed?
Als hij er weer mee stopt kun je dan weer verder kijken.:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.