Renovatie dakkapellen

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
De afgelopen weken in april en mei heb ik veel tijd gestoken in de renovatie van twee dakkapellen van onze woning. Wij hebben een Finse woning die 21 jaar geleden is gebouwd. De dakkapellen in driehoekvorm zijn door de aannemer in het werk afgetimmerd met grenenhout. Er is indertijd gewerkt met bruislijm voor de naden, maar dat is niet afdoende geweest. De dakkapellen zijn gericht op het noorden en zuiden. Zon en regen hebben flink huisgehouden en het houtwerk is op verschillende plaatsen aangetast. Al na tien jaar heb ik de eerste reparaties verricht, vooral nodig omdat de glaszetter het kitwerk in de onderst punt van de driehoekige ramen niet afdoende had aangebracht. Inmiddels was ook op andere plekken houtrot ontstaan en moest er gerepareerd worden en wilde ik de boeidelen vervangen. Ik laat jullie in dit topic zien waar ik die weken zoal mee bezig ben geweest.

Dit is de dakkapel op de noordkant, waar ik eerst maar een bouwsteiger heb gemaakt.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_45.jpg

Hier wat foto's van de problemen
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4a.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4c.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4d.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_50.jpg

De boeidelen gesloopt en vervangen en wat delen van de glaslatten vervangen

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_51.jpg



UNADJUSTEDNONRAW_thumb_58.jpg

Dit is de kwetsbare plek van de betimmering waar veel rottigheid ontstaat. Ik heb de naad tussen de planken met Woodmax vullend gelijmd. Ook de kopse kante valk bij de dakpanne heb ik met Woodmax geseald om inwateren te voorkomen.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5c.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5f.jpg

De noordkant geschilderd en tijd om naar de zuidkant te gaan.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_64.jpg

Ik een volgend bericht zal ik de grotere problemen van de dakkapel op het zuiden aanpakken.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
De dakkapel op de zuidkant heeft het meer te verduren gehad in weer en wind..... De onderdorpels waren in de onderste punt verrot, het grenenhout splijt door de zon en de boeidelen hebben hetzelfde euvel op de lijmnaden. De problemen met de onderdorpels zijn ook ontstaan omdat het kozijn uit twee op elkaar gelijmde grenen delen is gemaakt, ook weer gelijmd met de bruislijm, welke op de lange duur niet bestand is tegen zon en regen.

Ik heb de aangetaste delen van de onderdorpel met een kleine freesmachine en de Fein multimachine verwijderd en vervangen door een lijst van Meranti en deze ook weer met Woodmax verlijmt en met RVS vastgeschroefd. Voor de boeidelen heb ik dezelfde procedure gevolgd als bij de noordelijke dakkapel.

Hier wat foto's van de problemen:
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_68.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c.jpg

Stapsgewijs verwijderen van de onderdorpel
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7a.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7c.jpg

De vervangende Meranti lijst
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_80.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7f.jpg

Een paar plekken het rotte hout verwijderen en wat reparaties met opvulstukken en houtrotvuller voordat de meranti lijst aangelijmd wordt.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_82.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_84.jpg

IMG_7279.JPG

De steiger verwijdert en geschilderd en wel is dit het eindresultaat.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_8c.jpg

Zo hebben jullie een idee waar ik al die weken mee bezig ben geweest. Ik ga ervan uit dat ik hiermee voor lange jaren de problemen kan voorkomen, daarvoor vertrouw ik vooral dat de Woodmax waar maakt wat het verkondigt.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Morinijan

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het zijn van die klussen waar je even aan moet beginnen, maar het resultaat is dan ook weer bevredigend. Netjes gedaan. Weer voor jaren klaar!
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Ja Jelmer, Ik zag er wel tegenop om aan te beginnen, maar nu het klaar is geeft het een zeer tevreden gevoel. Gelukkig wekenlang mooi weer gehad voor deze klus.

Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Fons netjes gedaan. Toch denk ik dat bij de bouw sommige keuzes niet de beste zijn geweest voor het onderhoud. Glazen driehoek met de punt naar beneden. Hier blijft water lang in staan. Zit er dan een scheurtje in de verflaag dan kan het snel gaan. Ook vind ik dat het lood dicht op het hout zit (of andersom) Hierdoor krijg je capillaire werking en duurt het een langer voor het droog is. Het blijft een leuk huis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Ja Wim, ik heb dat probleem met die hoeken dan ook proberen op te lossen door met wat extra multikit die onderste hoeken zodanig op te vullen dat het water er niet kan blijven staan. Door de constructie zal er zelden direct water tussen het hout en het lood komen, bovendien heb ik de meest openstaande delen met wat pur gevuld. We wonen nog altijd met plezier in dat mooie huis:)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.