Re: Houtteer
Hallo Max,
op onze klassieke schepen gebruiken we houtteer regelmatig, niet omdat het zo goed is, maar omdat het zo hoort.( authentiek)
Vroeger was er niet veel keus in producten om hout te beschermen en te verduurzamen. En om het nog wat moeilijker te maken, een bijkomende eis voor gebruik op schepen, het product moest ademend zijn.
In sommige gevallen kon je met koolteer meer schade berokkenen dan verhelpen, gewoon omdat dit product alles afsluit, het opgesloten vocht kan niet weg, met als gevolg rotting. Voor luiken was dus houtteer de betere keuze. Onder de waterlijn langs de buitenkant was koolteer dan weer meer aangewezen.
Nu is houtteer geen tovermiddel, het spul moet regelmatig terug aangebracht worden, 2 à 4 maal per jaar is geen uitzondering. Maar daar tegenover staat dat houtteer wel veelzijdig is, het werd of word nog gebruikt bij het smarten van touw of staalkabel.
Nog zo een klassiek product is harpuis, een mengsel van lijnolie, pijnboomhars, vet en en scheutje zwavel, dit spul werkt ook conserverend, zowel tegen insecten als tegen vocht.
Nu is een schip een veeleisende partner qua onderhoudsproducten, verf, lak, vernis, olie, etc. zien veel harder af bij gebruik aan boord, dan bij gebruik aan huis.
Maar voor wat je stam betreft, ik zou die behandelen met rauwe lijnolie, kost bijna niks, werkt conserverend, impregneert het hout, het is een prima product om je hout waterbestendig te maken.
En je kan zoveel lagen smeren als je wil, zolang het impregneert is het goed, en hoe meer lagen hoe beter in dit geval.
Enig nadeel, de droogtijd, het kan wel enige dagen tot weken duren eer het spul droog is.
Is dit laatste een bezwaar dan kan je ook opteren voor gekookte lijnolie, droogt veel sneller, maar impregneert daardoor ook minder diep. Elk voordeel heb z... ...
Nog een anekdote hierover, een slimme schipper spijkerde op de top van zijn houten mast een blikje gevuld met rauwe lijnolie, in de bodem van het blikje werd een gaatje geponst zo kon de olie langzaam heel de mast doortrekken. Het blikje werd om de zoveel tijd opnieuw gevuld, en na enkele jaren kwam de olie onderaan de mast terug tevoorschijn

Die mast werd met gemak 150jaar.
Nog een ander gebruik, bij veel oude houten schepen werd het vlak en de inhouten elk jaar besproeid met petroleum, de levensduur van een dusdanig behandeld schip werd gemakkelijk met een factor vier verlengt. De reuk nam men er wel bij
Met de toen bestaande riemen roeide men niet onaardig mag men wel zeggen.
Mvg,
André