Relatief nieuw in de houtbewerking

cyclist

Nieuw lid
5 mei 2024
3
2
Groningen
Hallo allemaal,

Ik ben relatief nieuw in de houtbewerking.

Ik ben begonnen als restauratieschilder bij het rijtuigmuseum in Nienoord. Dat was vrijwilligerswerk.

Daarna heb ik me laten omscholen tot systeem -en netwerkbeheerder. Zo'n zestien jaar gedaan.

Vervolgens werd ik TOA (Technisch Onderwijs Assistent) in een e-lab, waar o.a. met 3D printers, CNC houtfrees machine en een lasersnijder gewerkt wordt. Zes jaar gedaan.

Sinds iets meer dan een jaar ben ik me aan het oriënteren op een baan in de houtbewerking. Hiervoor volg ik iets meer dan een jaar twee dagen per week een soort "snuffelstage" in een houtwerkplaats op een industrieterrein in de stad Groningen.

Houtbewerking is privé nog geen hobby van mij, maar daar wil ik graag verandering in gaan brengen, want IT-gerelateerde zaken beginnen me steeds meer boven mijn pet te gaan en veel van wat IT-gerelateerd is, zoals programmeren of smarthomes wekt 0% interesse bij mij op.

Ik heb alleen nog geen idee wat voor hobby in de houtbewerking ik zou gaan willen doen. Er is zoveel keuze!

• Leuk
Waarderingen: John1969 en Wim Kluck

cyclist

Nieuw lid
5 mei 2024
3
2
Groningen
In die houtwerkplaats leer ik trouwens niet alleen nuttige en leuke dingen, maar krijg ook weleens onzin naar mijn hoofd geslingerd.

Zo was ik eens steigerplanken aan het zagen en ik vroeg iemand wat voor soort hout er voor steigerplanken gebruikt wordt. Na even schoon schuren (de planken waren nogal vies) zei een leidinggevende tegen mij: "vurenhout. Voor steigerplanken wordt gewoon goedkoop hout gebruikt. Dus vurenhout."

Nu ben ik nog lang niet zover dat ik zonder meer alle verschillende houtsoorten van elkaar kon onderscheiden, maar ik heb het vandaag even opgezocht en nu weet ik dus dat voor steigerplanken lariks wordt gebruikt.