Relatief nieuw in de houtbewerking

cyclist

Nieuw lid
5 mei 2024
3
2
Groningen
Hallo allemaal,

Ik ben relatief nieuw in de houtbewerking.

Ik ben begonnen als restauratieschilder bij het rijtuigmuseum in Nienoord. Dat was vrijwilligerswerk.

Daarna heb ik me laten omscholen tot systeem -en netwerkbeheerder. Zo'n zestien jaar gedaan.

Vervolgens werd ik TOA (Technisch Onderwijs Assistent) in een e-lab, waar o.a. met 3D printers, CNC houtfrees machine en een lasersnijder gewerkt wordt. Zes jaar gedaan.

Sinds iets meer dan een jaar ben ik me aan het oriënteren op een baan in de houtbewerking. Hiervoor volg ik iets meer dan een jaar twee dagen per week een soort "snuffelstage" in een houtwerkplaats op een industrieterrein in de stad Groningen.

Houtbewerking is privé nog geen hobby van mij, maar daar wil ik graag verandering in gaan brengen, want IT-gerelateerde zaken beginnen me steeds meer boven mijn pet te gaan en veel van wat IT-gerelateerd is, zoals programmeren of smarthomes wekt 0% interesse bij mij op.

Ik heb alleen nog geen idee wat voor hobby in de houtbewerking ik zou gaan willen doen. Er is zoveel keuze!

• Leuk
Waarderingen: John1969 en Wim Kluck

cyclist

Nieuw lid
5 mei 2024
3
2
Groningen
In die houtwerkplaats leer ik trouwens niet alleen nuttige en leuke dingen, maar krijg ook weleens onzin naar mijn hoofd geslingerd.

Zo was ik eens steigerplanken aan het zagen en ik vroeg iemand wat voor soort hout er voor steigerplanken gebruikt wordt. Na even schoon schuren (de planken waren nogal vies) zei een leidinggevende tegen mij: "vurenhout. Voor steigerplanken wordt gewoon goedkoop hout gebruikt. Dus vurenhout."

Nu ben ik nog lang niet zover dat ik zonder meer alle verschillende houtsoorten van elkaar kon onderscheiden, maar ik heb het vandaag even opgezocht en nu weet ik dus dat voor steigerplanken lariks wordt gebruikt.

Vuren leek me al zo onwaarschijnlijk, vooral omdat het kale en onbeschilderde steigerplanken waren, maar wel recht. En er zat verschil in het gemak waarmee ik er met de afkortzaag doorheen kon komen. Daarom dacht ik dus dat die steigerplanken van verschillende houtsoorten waren gemaakt.

Anyway, zo leer je door te doen en ook door voortdurend te controleren van alles.

cyclist

Nieuw lid
5 mei 2024
3
2
Groningen
chatgpt houdt het bij hoofdzakelijk vuren
Ik vind AI chatbots nu niet bepaald een betrouwbare bron van informatie. Je moet altijd de antwoorden ervan controleren. Ik heb mijn informatie van deze website.

Bij nader inzien word ik daar ook niet wijzer van, want elke website beweerd iets anders. Zo wordt hier beweerd dat steigerhout afkomstig is van de fijnspar (vuren) en hier wordt dat ook beweerd en daarnaast ook nog eens dat nieuw steigerhout grenen is.

Is gebruikt steigerhout nu gemaakt van lariks of de fijnspar (vuren)? Waarschijnlijk allebei, vermoed ik. Dat zou namelijk verklaren waarom ik zo'n groot verschil ervoer in het gemak waarmee ik er met de afkortzaag doorheen kwam.

Als ik op deze en deze verkoopsites kijk naar nieuw steigerhout dan lees ik alleen maar over vuren.

Overigens lijkt het me best wel zonde dat we er in onze houtwerkplaats korte plankjes van 50cm van moeten maken, daar er wordt aangegeven dat je er ook meubels van kunt maken. Maar ja, het hout is niet van onszelf, maar van de opdrachtgever.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.442
2.654
Klein-Brabant, Vlaanderen
of het nu vuren, grenen, douglas of lariks is, maakt voor het gebruik bij steigers weinig verschil (*)
als het hout de nodige draagkracht heeft, dan voldoet het aan de eisen
zelf gebruik ik enkel metalen liggers
die sluiten het loopoppervlak van de steigers volledig af, klappen niet over, en je glijdt er niet af
houten liggers zie ik enkel nog in gebruik door wie zonder personeel werkt
wat niet belet dat ik soms heel creatieve houten steigers zie

(*) aan alles hangt een prijs - vuren is hier het goedkoopst - lariks het duurst

John1969

Post veel
10 jul 2023
916
538
‘s-Hertogenbosch
Ik ken alleen maar vuren steigerplanken… nú heb ik er in 37 jaar nog maar een paar in de hand gehad ( bijna dagelijks) maar nog nooit ervaren dat er een duurdere soort bij zit. Allemaal ruw bezaagd in het begin en tegen het einde van de levensduur mooi glad en gescheurd of van zaagsnede’s voorzien.
Heb ook steigerhouten meubels gemaakt, maar één keer “ gebruikt “ gebruikt ,één drama…. Gebruikte kleur, ja, maar opstaande vezels 😱. Alles nog een keer met de bandschuurmachine nageschuurd en per saldo één keer zo duur…
Voor mij gewoon nieuwe steigerplanken. Schuren moet je toch en je hebt veel minder afval. Eén tip kan ik je geven, nieuwe planken eerst een week of twee, opgestapeld onder een afdak laten “werken “ en acclimatiseren. In die tijd lekker schuren

Hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes John

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.326
3.731
Als ik een muurtje moet metselen, dan vind ik steigerplanken op jukken echt het snelste en fijnste werken. En ook weer snel schoon te maken. Als je daar een steiger voor moet laten bouwen, kost dat meer dan de muur.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.