regelbare ophanging

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik ben bezig voor een familielid om een 'omkasting' te maken, eigenlijk iets heel simpels, maar de ophanging baart me zorgen omdat het nauw komt.

Het gaat eigenlijk om een 'grote' (5.5x5.5cm) L-vormige 'bak' van anderhalve meter die aan de muur moet komen, zo goed als tegen het plafond.

Niet ertegen want het is een spanplafond, bijgevolg kan er ook geen bevestiging aan het plafond komen.

Het idee was om een lat tegen de muur te plaatsen en daartegen de grote L vast te vijzen langs onderen.

MAAR, en nu komt het, de L moet 'perfect' aansluiten aan een bestaande verlaging (ook spanplafond) dus moet de lat heel nauwkeurig geplaatst worden.

Om daar foutjes op te vangen was ik aan het denken aan een systeem dat de hoogte van ophanging een beetje kan regelen, hooguit 5mm.

Eerste idee: we draaien de vijzen gewoon niet helemaal in, fijn, maar dan heeft de grote L ook minder steun en zal gaan doorhangen.

Nu vraag ik me af of er niets op de markt is dat doet wat ik wil.

Kris
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik heb geprobeerd iets te tekenen in paint :)

Ik zat te denken om aan de muurkant nog een opstaande rand te maken, die dan in een U profiel te laten passen dat tegen de muur zit.
Dat stuk zorgt ervoor dat de hele L niet kan kantelen, van de muur weg.

Boven die U profielen zou ik dan een houten lat met inslagmoeren hangen.
In die inslagmoeren kunnen dan bouten die het geheel omhoog houden, maar ze worden regelbaar.

Hopelijk is het nog duidelijk voor minstens 1 iemand :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als het spanplafond iets omhoog te drukken is, zou je gebruik kunnen maken van een haaklat (french cleat). Als je dan de haaklat ophangt met de inslagmoeren en bouten ophangt, heb je het regelbaar. Maar toch een stevig geheel. Al weegt het bijna niks als ik naar de afmetingen kijk.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Daar had ik ook al aan gedacht maar die zijn allemaal (denk ik toch) frontaal in te stellen. En bvb die uit jouw link zijn ook te groot. Ik dacht eerst om ze dan misschien op hun kant te gebruiken, maar ze blijven te groot :(

En de uitleg van Jelmer moet ik nog eerst een paar keer lezen denk ik.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
444
Noord-Veluwe
Als het gewicht niet te groot is en je het niet erg vind om in de onderkant van het koofje 2 gaten te moeten afdekken met een plugje, dan zou je ook een racheltje tegen de muur aan kunnen zetten. In dat racheltje lijm je met epoxy twee moertjes en in je koofje maak je twee verzonken gaatjes voor de passende boutjes op de juiste plek. Vervolgens kun je met de boutjes (eventueel een ringetje ertussen) de hoogte fijn afstellen. Daarna met een plugje de gaatjes afdekken. Door een beetje slim te spelen met de vorm van de bovenkant van het racheltje kun je ervoor zorgen dat de boel strak tegen de muur aan valt. Denk maar aan "french cleat", maar dan minder stijl als je de ruimte niet hebt. Dit werkt op zich heel goed, maar het is geen constructie die je in staat stelt om alles heel strak vast te zwetten. Dus ik weet niet of dit afdoende stevig is voor je gaat zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor de duidelijkheid
1) het L-profiel heeft als buitenafmeting 55 x 55 mm ?
2) op het plafond kan je niets schroeven, maar op de muur wel ?

de rode hulplat kan je tegen de muur schroeven op een hoogte die nog de gewenste 5 mm verstelruimte biedt
zet je L-profiel tegen de hulplat
kijk hoe veel mm het L-profiel lager moet komen
steek een latje van die dikte tussen hulplat + L-profiel, en schroef het L-profiel langs onder vast
1618159987444.png
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Als het gewicht niet te groot is en je het niet erg vind om in de onderkant van het koofje 2 gaten te moeten afdekken met een plugje, dan zou je ook een racheltje tegen de muur aan kunnen zetten. In dat racheltje lijm je met epoxy twee moertjes en in je koofje maak je twee verzonken gaatjes voor de passende boutjes op de juiste plek. Vervolgens kun je met de boutjes (eventueel een ringetje ertussen) de hoogte fijn afstellen. Daarna met een plugje de gaatjes afdekken. Door een beetje slim te spelen met de vorm van de bovenkant van het racheltje kun je ervoor zorgen dat de boel strak tegen de muur aan valt. Denk maar aan "french cleat", maar dan minder stijl als je de ruimte niet hebt. Dit werkt op zich heel goed, maar het is geen constructie die je in staat stelt om alles heel strak vast te zwetten. Dus ik weet niet of dit afdoende stevig is voor je gaat zijn.
Wel, dat was het eerste idee, maar ik heb schrik dat het geheel gaat doorhangen, als het nu niet is dan misschien later, omdat het niet strak tegen de vaste lat zit. Een paar gaatjes of verzonken schroefkoppen aan de onderkant is geen probleem hoor.
Kris
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
voor de duidelijkheid
1) het L-profiel heeft als buitenafmeting 55 x 55 mm ?
2) op het plafond kan je niets schroeven, maar op de muur wel ?

de rode hulplat kan je tegen de muur schroeven op een hoogte die nog de gewenste 5 mm verstelruimte biedt
zet je L-profiel tegen de hulplat
kijk hoe veel mm het L-profiel lager moet komen
steek een latje van die dikte tussen hulplat + L-profiel, en schroef het L-profiel langs onder vast
Bekijk bijlage 101656
Je aannames kloppen, en je oplossing neem ik zeker mee in overweging.

Kris
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
444
Noord-Veluwe
Dan nog is dit idee bruikbaar, hoor. Als je nu eens een gewone lat tegen de wand aanzet. Vervolgens maak je aan de binnenkant van het koofje een aluminiumprofiel vast. In dat profiel tap je draad. Dan kun je dezelfde truc uithalen, maar kun je grotere krachten opvangen. Als het profiel te dun is voor de belasting die je in gedachten hebt kun je een paar laagje verlijmen of dikker aluminium gebruiken. En natuurlijk kun je ook meerdere boutjes gebruiken. Het voordeel van profiel is dat het erg stijf is en dus niet zomaar zal doorbuigen over de lengte gezien. Ook in de richting dwars daarop zal het sterk genoeg zijn voor dit doel.

Maar iets zegt me toch een beetje dat dit allemaal "way over-engineered" is voor het afdekken van een simpele kier (om het een beetje oneerbiedig te zeggen, maar dat is niet denigrerend bedoeld).
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik begrijp wat je bedoelt met over-engineered hoor, daar ben ik ook bang voor, maar het ding komt in het zicht te hangen en de minste afwijking tov de naastliggende rand en het plafond gaat opvallen, en het eerste idee om gewoon een lat op de muur te vijzen en daar dan de 'grote L' op de vijzen, baar me zorgen omdat je met een opstapeling van fouten kan zitten.

Je meet/kent de dikte van het materiaal van de grote L. Kan fout op zitten.
Je latje moet net die afstand hoger zitten dan de naastliggende plafondverlaging. Terug een meting met een foutmarge.
Je boort gaten in een muur met onbekende samenstelling.
De rechtheid van muur en plafond is onbekend.
De rechtheid van beide tov mekaar ook.

Daarom dat ik nadenk over een regelbaar systeem dat niet staat-of-valt met de plaatsing van de 'draaglat'.
Maar het is ook niet de bedoeling om het probleem te verplaatsen natuurlijk.

En als het allemaal niet kan of meer na- dan voordelen heeft, dan heb ik er tenminste over nagedacht en weet ik dat ik heel precies de bovenstaande stappen zal moeten nemen.


En terwijl ik dit schrijf denk ik dat ik ook zou kunnen kiezen om in de draaglat een slot te maken waar die aan de muur bevestigd is, dan kan ik 'm ook 'regelen'.
Al zou ik liefst hebben dat ik kan bijregelen als alles ophangt, dus echt als laatste stap.

Ik heb mijn huidige idee nog even getekend:

1618202893782.png

Links het zij aanzicht, rechts het bovenaanzicht.
Zwart is hout, paars is muur en plafond, rood aluprofiel, en in het blauw de regelvijs.
De aluprofielen op het bovenaanzicht zorgen dat het niet kantelt, het aluprofiel op het zijaanzicht houdt het ding omhoog. Eventueel kan ik die laatste nog vervangen door een houten lat met een slagmoer erin, om meer body te hebben want als het alu bvb maar 3mm is hangt het geheel aan niet erg veel materie.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Je zou ook gewoon de lat tegen de muur kunnen maken het op te hangen deel passen en als e.e.a. Niet klopt, het verschil meten en hiervoor een latje maken en erop lijmen. Past het precies.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Misschien denk ik hier te simpel over na, maar zou het een oplossing zijn om langwerpige gaten (e.g. 2 overlappende boorgaatjes) te boren in het rode balkje (je eerste tekening) en dan met tellerkopschroeven deze balk op de juiste hoogte vast te maken aan de muur? Zo kan je het geheel lichtjes aanpassen in hoogte zonder al te veel ondersteuning te missen?
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Dat kan ook, maar ik denk dat ik het licht gezien heb vanmorgen:
1618317761463.png

Een lat van 18mm met daarop een plankje dat naar onderen uitsteekt.
van de 'grote L' maak ik een 'grote U met ongelijke benen' .
in de linkse tekening zijn de rood gevulde blokjes 'vast' en aan mekaar, het wit gevulde hangt vast aan de 'grote L' .


zo'n dingen moeten altijd wat "rijpen".
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Dag Kris,

Als je dan het naar onder uitstekende latje/plankje pas op de muurlat schroeft als die lat al tegen de muur zit, dan kun je deze vrij nauwkeurig op hoogte stellen en als aanslag gebruiken om je ongelijke u tegen aan te schroeven.

Groetjes, Nick
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Hoi KrisG,

Wat denk je hier van?
1619356331955.png

In de ruimte C plak je tochtband zodat je wat tegendruk hebt en de L vorm A niet maar zo'n beetje aan B bungelt. Je kan nu van onderaf, A tegen het spanplafond stellen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.