red cedar vlekt na schilderen

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Hoi allen, mijn broer heeft aan zijn nieuwe huis boeidelen en alle panelen zoveel mogelijk in red cadar uit laten voeren en dat moest geschilderd worden.
Na een aantal lagen (watergedragen) verf erop gezet te hebben blijven er nog steeds vlekken doorkomen. Is er iemand die weet wat je hieraan/tegen kan doen?
red cedar vlek1.jpegred cedar vlek2.jpeg
de 2de foto is wat slecht maar daar gat het om die bruine vlek in het midden.
Het valt mij wel op dat het volgens mij allebei kwasten zijn.

Als iemand een idee heeft horen we dat graag.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Ik heb geen ervaring met red cedar verven maar wel met naaldhout boomstammen waar de de knoesten direct na het verven al zichtbaar werden door de verf heen.
Knoesten (op kaal hout) 4x insmeren met Titebond 3 houtlijm werkt perfect. Eerste laag eventueel verdund met water opbrengen met een kwast, na de 2de laag licht opschuren, daarna nog 2 lagen en licht opschuren en daarna kan de verf erover..
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
hij heeft intussen het advies gekregen om het met schellac te behanden en daar weer overheen te schilderen, de plekken waren geen knoesten maar geplamuurde schroeven. Hij had eerst moeten schilderen voor het plamuren volgens zeggen.
Ik blijf het vreemd vinden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Dat het geplamuurd was is te zien. Zou het roest kunnen zijn?. Ik zou het kaal maken op die plekken. En dan behandelen met een product als profilla 570 of repair care 16 uur. Beide producten vereisen een voorstrijk die ook nog aan de prijs is. rvs schroeven is ook nog een optie.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Zit op de donkere plekken nu een knoest of een RVS schroef opgevuld met plamuur?