Record DML305

jandc

Actieve deelnemer
1 dec 2008
30
7
Belgie
Beste,

Ik heb overlaatst bij Baptist een Record DML305 draaibank gekocht.

Welke chuck kan ik nu best erbij kopen om bv. zo een schaaltje te draaien zoals op de foto hieronder ?

Op school heb ik vroeger wel eens een beetje gedraaid maar voor de rest nog niet veel ervaring met draaien.

1682681435333.png
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik heb dezelfde , van toen het nog van Woodfast was. Een reuze fijne machine, en panne aan regelelectronica zal je nooit hebben.

Van Recordpower kun je de SC 3 nemen ( met M 33), een heel mooie maat voor deze draaibank, goed evenwicht. . De CS4 is een maat te groot en te zwaar voor deze draaibank.

Teknatool heeft dezelfde als de CS 3 en daar noemt het : Teknatool Nova G3 ( met M 33) ( Baptist heeft die, denk ik)
De bekken van beide merken passen op elkaar Wat een grote keuze oplevert..

Van Oneway ( bij dehoutdraaierij) kun je de Talon of de Oneway Chuck ( naam van de vierklauw is ook naam van het merk) nemen. Hun Stronghold is ook weer te zwaar voor deze machine. De bekken van de Talon passen niet op de Stronghold en ook niet op de CS3 of G 3

Ik heb een Talon en een Nova G3 , heb die al lang en heb met beide veel veel gewerkt, en vind die kwalitatief volledig gelijkwaardig.

Je zou de voorkeur dan ook best laten afhangen van het assortiment bekken dat je voor de vierklauw kan vinden enwat je daarvan denkt te zullen gebruiken.

In praktijk zal je met beide merken alles kunnen draaien
en altijd wel een geschikte bek vinden voor elke job.

Daarnaast is er nog Axminster en Vicmarc. Kijk daar naar eenzelfde formaat van vierklauw body en vermijd de zware jongens.

groeten

Ornament


 
Ik heb de multistat titan Titan Grundfutter M33 x 3,5 Spannfutter ohne Spannzangen. Het fijne van deze chuck is dat de bekjes niet buiten de chuck kunnen komen en daarmee voorkomt dat er schade aan de vingers ontstaat. Daarbij is een range aan bekjes verkrijgbaar waaruit je zelf moet kiezen welke voor jou geschikt zijn. De chuck is licht en geschikt voor jouw draaibank.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
721
286
RegioRotterdam
Ik weet niet hoe het vergelijk uitvalt tussen de 'lichtere' Nova G3 en de RP SC3, maar ik heb de SuperNova2 en de RP SC4 en ik moet zeggen dat de Teknatool (PRO-TEK variant) op alle fronten beter scoort dan de RP. Hij voelt beter en nauwkeuriger aan0.
Verder voordeel van de Teknatool is dat er een flens voor een ASR op zit. Dat is handig als je bij je volgende draaibank een keer in de andere richting wilt draaien.
Bij al deze klauwplaten blijven de 'sliders' en ook de standaard-bekken binnen de omtrek van de het huis van de klauwplaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik heb de multistat titan Titan Grundfutter M33 x 3,5 Spannfutter ohne Spannzangen. Het fijne van deze chuck is dat de bekjes niet buiten de chuck kunnen komen en daarmee voorkomt dat er schade aan de vingers ontstaat.

Dat is ook een mooie, kende ik nog niet. Op de website staat de doorsnede van de body niet vermeld. Kun je die geven?

Bij de Talon , kun je kiezen hoe je de bekken zet. 2én van de bekken heeft een pinnetje dat in een sleuf in de body past. Er zijn twee sleuven: een lange en een kortere. Wanneer je de bek boven de korte sleuf positioneert , dan kunnen de bekken ook niet voorbij de body komen. Ze noemen dit de positie voor opleidingen. Natuurlijk heb je dan niet de volledige potentieel verschil in afstand tussen open en dicht. Positioneer je de bek met het pinnetje boven de lange sleuf dan heb je wel de maximale opening tussen de bekken. Het pinnetje en de lange sleuf verhinderen dat je nog groter zou gaan en gevaar loopt dat de bekken loskomen, losgedraaid worden.

Bij mij heeft die altijd op de maximale capaciteit gestaan, boven de lange sleuf.

groeten,
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik weet niet hoe het vergelijk uitvalt tussen de 'lichtere' Nova G3 en de RP SC3, maar ik heb de SuperNova2 en de RP SC4 en ik moet zeggen dat de Teknatool (PRO-TEK variant) op alle fronten beter scoort dan de RP. Hij voelt beter en nauwkeuriger aan0.
Verder voordeel van de Teknatool is dat er een flens voor een ASR op zit. Dat is handig als je bij je volgende draaibank een keer in de andere richting wilt draaien.
Bij al deze klauwplaten blijven de 'sliders' en ook de standaard-bekken binnen de omtrek van de het huis van de klauwplaat.
Ik heb nog een oude G3, geen Pro Tek Die moet je in de verkeerde richting draaien om aan te spannen.

Later, ( ook al is dat al een hele tijd geleden) toen Record power dit ontwerp van Teknatool overnam hebben ze de spanrichting omgedraaid en is dezelfde als die van Oneway Talon. Ze beweerde toen dat ze het preciezer maakten, wat met CNC (het toverwoord....) ..... enz.

Ik heb er nooit mee gewerkt , ik kan niet vergelijke. Mijn G 3 is in ieder geval een prima stuk gereedschap, heel slijtvast ook. Ook de sleutel is in prima conditie.

Nu lees ik de ervaring dat er tussen de grotere SC4 en Super Nova een duidelijk kwaliteitsverschil valt waar te nemen. Niet wat ik zou verwachten, maar in ieder geval goed om te weten. Ook dat Teknatool ondertussen ook een ASR flens heeft. Dank voor de info!
 

jandc

Actieve deelnemer
1 dec 2008
30
7
Belgie
Deze zouden beide passen dan ?

Teknatool - Nova G3 Pro-Tek Opspansysteem - M33 x 3,5 mm + 25/50/100 mm klauwen​


Record Power - SC3 Opspansysteem - M33 x 3,5 mm​

 
  • Leuk
Waarderingen: Wiel45

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
721
286
RegioRotterdam
Deze zouden beide passen dan ?
....
Inderdaad. Beide zijn passend voor dat draaibankje.
Nog een leuk detail van het Teknatool setje: de 100 mm klauwen hebben twee extra M6 tapgaatjes. Daarmee kun je inzetstukken in de klauwen vastzetten om 'wilde' maten en vormen te klemmen.
Wat je nog wel nodig kunt hebben is een sleutel om de klauwplaat los te maken:
(Ik zag hem bij Vanhoutte niet direct staan dus linkje naar Schulte)
Ik weet alleen niet of deze sleutel ook op de G3 past, of dat je daar met de spanklauwlsleutel werkt. Misschien even navragen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.