[Reconstructie topic] Houten vrachtwagentje

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
71
28
Woerden
Dit topic was verdwenen, maar ik vond het leuk genoeg om het te reconstrueren. Het gaat om een houten vrachtwagentje dat mijn schoonzoon van zijn grootvader heeft gekregen. Die heeft er in zijn jeugd zelf mee gespeeld. Het is inmiddels zo breekbaar en kwetsbaar dat mijn kleinkind er niet mee kan spelen. Ik heb toen aangeboden er een kopie van te maken. Dat bleek een aardige ‘klus’ van ongeveer 25 uur en zo’n 50 euro aan materialen (alleen de wieltjes en scharniertjes waren al bijna 25 euro…)

Op het wagentje zit een plaatje met de tekst ADO (niets van doen met de voetbalclub). Hieronder een stukje tekst van Wikipedia:

Het speelgoed werd vanaf 1925 gemaakt door tuberculosepatiënten van het sanatorium Berg en Bosch in Apeldoorn. Zij vervaardigden het houten speelgoed als onderdeel van de therapie waarmee zij werden voorbereid op de terugkeer in de maatschappij. De afkorting ado stond dan ook voor Arbeid Door Onvolwaardigen, verwijzend naar de beperkte arbeidskracht van de patiënten. In 1934 werd het sanatorium verplaatst naar Bilthoven; de productie van het speelgoed verhuisde mee. Het degelijke, maar dure speelgoed was in deze tijd voornamelijk te koop bij grote warenhuizen als Metz & Co en De Bijenkorf.

Toen er een einde kwam aan het sanatorium in 1962, nam de sociale werkplaats in Zeist de productie over. De afkorting ado kreeg een nieuwe betekenis, namelijk: Apart Doelmatig Onverwoestbaar. Ook de aard van het speelgoed veranderde: de felgekleurde autootjes, blokkendozen e.d. maakten plaats voor blankhouten loopfietsjes, trekkarren en kindermeubeltjes.

Het plaatje met ADO heb ik vervangen door een met GDO (gemaakt door opa)...
 

Bijlagen

  • Houten vrachtwagen-2.jpg
    Houten vrachtwagen-2.jpg
    64,3 KB · Weergaven: 96
  • Houten vrachtwagen-4.jpg
    Houten vrachtwagen-4.jpg
    67,3 KB · Weergaven: 97
  • Houten vrachtwagen-6.jpg
    Houten vrachtwagen-6.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 96

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik vind het een heel mooie vrachtwagen. Heel archaïsch, en daarom juist zo ontwapenend.

groeten

Ornament
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
leuk gemaakt ik heb het idee dat de versie van opa nog niet iets onverwoestbaar is dan het origineel.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
367
159
Eindhoven
Wat mooi gemaakt, leuke aanpassing de GDO. Dat is tenminste speelgoed dat een generatie mee gaat, mag je trots op zijn!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.