Rechthoekige pergola met schommel

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Dag forumleden,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat vragen die ik heb m.b.t. een pergola die ik wil maken waar ook een schommel aan moet komen.

Allereerst het plan. De bedoeling is om een rechthoekige pergola te maken van Douglas balken 15x15. Het wordt een pergola met (vanzelfsprekend) 4 staanders van 3,5 meter die ieder 1 meter in de grond worden geplaatst in de rubber seal en met snelbeton worden bevestigd. Over de lengte wil ik dan bovenop de staanders 2 brede balken van ieder 430cm lang plaatsen, ruimte tussen de staanders is dan 4m.
Nu zijn er 2 losse pergola's, deze wil ik dus 1m tussen elkaar vandaan plaatsen. Deze pergola's wil ik dan verbinden met dezelfde Douglas balken met dus een lengte van 1m . Op het verticale stuk krijg je dan 2 tussenbalken + 1 stuk in de hoek. In de lengte worden het dan 4 vakken van ieder 88,75 cm (dus 3 tussenbalken).

Mijn vragen:
- Voor de stevigheid wil ik geen half-hout verbinding gebruiken maar gewoon de liggers op de staanders laten rusten. Kan ik deze van bovenaf gewoon met 2 tellerkopschroeven vastdraaien? Had dan schroeven van 8x26 in gedachten. Is dat sterk genoeg?
- Wil liever ook niet van die overschuif hoeksteunen gebruiken.
- Is een schoor noodzakelijk? Die wil ik liever niet vanwege het uiterlijk.
- Voor de tussenstukken is de makkelijkste manier om de tellerkopschroeven gewoon door de paal in de kopse kant van de tussenbalk te schroeven. Alleen is het dan jammer dat je aan de buitenkant van de staander dan schroeven ziet. Hebben jullie suggesties om dit op te lossen? Zo niet, is dit dan wel stevig genoeg denken jullie?

Alvast hartelijk dank voor jullie advies en het meedenken.

Groet,
Jeroen
 

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Dag forumleden,

Helaas nog geen reacties ontvangen. Ik heb maar even 2 tekeningetjes gemaakt, had dat uiteraard met potlood moeten doen. ZItten wat kleine foutjes in. Maar ik hoop dat dit mijn vragen wat verduidelijkt?

Nu ik dit teken, zijn de schoren echt nodig?

Benieuwd naar jullie reacties!

Groet,
Jeroen
 

Bijlagen

  • 20210321_153605.jpg
    20210321_153605.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 61
  • 20210321_153648.jpg
    20210321_153648.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 46

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ja, er zijn schoren nodig.
Maak er maar eens 2 op schaal van afvalhout, 1 met schoren en 1 zonder.

Tekening is toch met schoren?
 

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Ja, er zijn schoren nodig.
Maak er maar eens 2 op schaal van afvalhout, 1 met schoren en 1 zonder.

Tekening is toch met schoren?

Het mooiste zou zijn dat ik die schoren niet nodig heb. Ik had al het vermoeden (uit andere topics gehaald) dat jullie schoren zouden aanraden. Denken jullie dat de constructie zonder schoren inderdaad te zwak wordt?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Zoals de Haan zegt: schoren zijn nodig: want je wilt stijve hoeken in je constructie hebben.....zeker als je er ook nog een schommel aan wilt hangen (en die ook nog wilt kunnen gebruiken;)....de kinders dan). Ik ben niet zo kapot van schroeven in kops hout, i.v.m. de sterkte van de verbinding. De dwarsverbinders bovenin tussen de twee lange balken zou ik met halfhout verbindingen opleggen en dan verticaal schroeven van bovenaf - of met een houten pen (toognagel) vastzetten ( en dan die halfhout verbinding in de lange ligger niet verder dan 1/3 laten invallen. Je wilt de lange ligger tenslotte niet teveel verzwakken). Voor de schoren zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden: je kunt bijv. ook een kruisende schoor toepassen, of 1 lange schoor per zijde. Kijk eens naar traditionele gebinteconstructies: dan krijg je wel een idee waar je wel en waar je niet direct schroeven hoeft toe te passen. En een modelletje op schaal maken voordat je met die zware balken aan de gang gaat is heeeeeeeel verstandig.
 

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Zoals de Haan zegt: schoren zijn nodig: want je wilt stijve hoeken in je constructie hebben.....zeker als je er ook nog een schommel aan wilt hangen (en die ook nog wilt kunnen gebruiken;)....de kinders dan). Ik ben niet zo kapot van schroeven in kops hout, i.v.m. de sterkte van de verbinding. De dwarsverbinders bovenin tussen de twee lange balken zou ik met halfhout verbindingen opleggen en dan verticaal schroeven van bovenaf - of met een houten pen (toognagel) vastzetten ( en dan die halfhout verbinding in de lange ligger niet verder dan 1/3 laten invallen. Je wilt de lange ligger tenslotte niet teveel verzwakken). Voor de schoren zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden: je kunt bijv. ook een kruisende schoor toepassen, of 1 lange schoor per zijde. Kijk eens naar traditionele gebinteconstructies: dan krijg je wel een idee waar je wel en waar je niet direct schroeven hoeft toe te passen. En een modelletje op schaal maken voordat je met die zware balken aan de gang gaat is heeeeeeeel verstandig.
Dank voor je uitgebreide reactie.
De dwarsverbinders tussen de twee lange balken zou ik wel gelijk willen laten lopen en niet willen opleggen. Of bedoel je dan 1/3e in de lange balken laten invallen en dat ik dan 2/3 uit de dwarsverbinders haal? Dan blijft er natuurlijk niet veel qua sterkte van de dwarsverbinders over, of zie ik dat verkeerd? En wat doet dat met de sterkte van de lange balk als ik op 3 plekken er een stuk van 5cm diep en 15cm breed uit haal? Dat lijkt me ook niet echt wenselijk?

Dan nog de vraag of de schoren aan de zijkant ook nodig zijn? Of zijn die juist nodig ivm de zijwaartse beweging van de schommel?
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je hebt het over een pergola, dus geen dragende gebouwconstructie. De dwarsverbinders hebben niet veel te houden: die zet je er tussen voor het zicht en om een stabielere constructie te krijgen. Waar hang je de schommel? In het midden van de lange balken, of dicht bij de staanders...
Inderdaad 1/3 uit de lange balk en 2/3 uit de dwarsverbinders. Maar er is nog wel iets anders mogelijk, ik zal vanavond een schetsje proberen te posten.
 

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Ok, ik ben benieuwd! Bedoeling is om de schommel inderdaad wel meer aan de zijkant te hangen en netjes in het midden.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
De schommel komt dus aan de dwarsverbinders te hangen. Dan denk ik dat het voor de veiligheid beter is om iets meer te doen aan de verbinding van de dwarsliggers aan de twee lange balken dan alleen een paar schroeven.
2021_03_22 schetsen pergola.jpg

Davinci kan hier nog een puntje aan zuigen;)... OK, plaatje 1: zoals je het voor ogen hebt/had, als ik je goed begreep: de dwarsliggers 'koud' tussen de langsliggers en dan door de langsliggers vastschroeven.
Plaatje 2: de dwarsliggers met een halfhout verbinding in de langsliggers laten vallen met een 1/3-2/3 verhouding, om niet teveel sterkte van de langsliggers te verliezen. Dan kun je van bovenaf schroeven en zijn je schroeven niet zichtbaar.
Plaatje 3: Hangt een beetje van je vaardigheden af: hier laat je de halfhout verbinding tot halverwege in de langsligger vallen: dan houd je voldoende body in je langsbalken. Van boven af schuin schroeven: zo trek je de verbinding strak. Er is nog veel meer mogelijk, maar de verbindingen worden dan wel ingewikkelder om te maken.
En voor de schoren op de zijkanten van je pergola: kun je ook zoiets overwegen. Je hebt immers niet zo heel veel ruimte.
2021_03_22 schetsen pergola 1.jpgHelpt dit?
 

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Dat zijn duidelijke tekeningen. Dank daarvoor!

Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Ik wil de schommel aan de lange balken van 4m hangen. Wel zoveel mogelijk aan de zijkant dus vlak naast een schoor. Zeker niet aan de dwarsverbinder. Dan denk ik dat de schroeven inderdaad niet voldoende sterk zijn. De dwarsverbinders zijn wat mij betreft puur voor esthetiek en verband in de constructie.
 

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Voor wie het leuk vindt... hierbij 2 foto's van het eindresultaat. De schommel wordt t.z.t. nog toegevoegd.

Leerpunt voor de volgende keer is wel het uitzoeken van een betere manier om de schoren onder 45 graden te zagen. Met de handzaag werd het toch niet helemaal mooi 45 graden. Maar ach, dat mag ook wel bij zo'n robuust uiterlijk...
 

Bijlagen

  • IMG-20210411-WA0004.jpg
    IMG-20210411-WA0004.jpg
    225 KB · Weergaven: 55
  • IMG-20210411-WA0003.jpg
    IMG-20210411-WA0003.jpg
    224,6 KB · Weergaven: 54
  • Leuk
Waarderingen: j1eke en Count Chocula

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.