rechthoekig materiaal opspannen

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik zou graag een paar uitgeholde kerstballen draaien. Ik vind het wiedemann hulpstuk wel knap, maar veel te duur dus ga ik zelf iets maken.
voor het uitholen van een halve bal moet je dan een rechthoekig stuk opspannen. Mijn idee was ofwel een opspanplaat met een houten schijf op waar ik dan latjes op kan schroeven om het stuk te klemmen (evt extra smeltlijm voor versteviging).

Maar stevige lijkt mij vlakke klauwen op de klauwplaat te zetten (ik heb een stronghold) en daar houten latten op te bevestigen. dan kan ten minste wat aanspannen.
MAAR aangezien het werkstuk rechthoekig is en ik verschillende lengtes wil kunnen spannen moeten minstens 2 zijden los zijn aangezien de 4 klauwen in 45° open/dicht draaien.

misschien zoek ik weer veel te ver, dus als iemand betere ideeën heeft, hoor ik het graag.

zie het filmpje met hoe het origineel werkt:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik denkdat je inderdaad te moeilijk denkt;). Het Wiedemann hulpstuk bestaat uit 2 aluminium cups, waartussen je het samengestelde houtstuk tussen opspant. Ik heb daar ook over gedacht. Ik zou dat samenstellen uit een platte schijf en ring uit berken multiplex.
edit: ik heb dat al meer gezien bij andere draaiers die met binnen/buiten draaien bezig zijn. Dan kun je ook makkelijker meerdere opspan platen maken met verschillende maten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Je hebt toch een vierklauw op je bank? Daar kan je die vier houtjes toch gewoon in opspannen? Voor de andere kant draai je een cupje van multiplex.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Dan heb ik het verkeerd uitgelegd. Het gaat over de volgende stap.
Dus eerst de vier blokjes samen om het figuurtje te draaien.
Daarna per 2 de blokjes 90 graden draaien, aan elkaar lijmen en uithollen.
Zie het filmpje vanaf 6:10, om de twee blokjes te spannen en uit te hollen verwijderen ze daar 2 vd vier klauwen. Daar ben ik niet zo voor.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Wat is daar volgens jouw het probleem mee? Bij zo'n hout klauwplaat hoef je toch alleen maar twee inbusboutjes per klauw er uit te draaien?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Google "Inside-out turning" "binnenste buiten draaien, en je vind allerlei manieren om dit te doen zonder alle dure benodigdheden.

hier is er een, maar er zijn zoveel verschillende binnen en buitenkanten als je maar van denken kan.

Rechthoekig kun je in jou Stronghold houden door twee bekken/klauwen er van af te schroeven.

 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.