rechthoek rechtstreeks uit OSB-muur zagen

jan.swerts

Nieuw lid
19 mei 2023
2
1
Belgium
Beste forumleden,

Ik heb een misschien rare vraag/situatie waar ik jullie feedback graag wil over horen.

Ik heb een OSB muur waarin ik een rechthoek wil uitzagen, afmetingen ongeveer 20cm op 30cm. Achter deze muur bevindt zich een dampscherm, met een spouw van ongeveer 2 cm, beginnende vanaf de achterkant van de OSB. Volgens mij wordt daardoor werken met een decoupeerzaag of reciprozaag moeilijk, omdat ik dan ongetwijfeld het dampscherm helemaal ga beschadigen.

Nu kwam ik de volgende foto tegen:

festoolfs2000800x533.jpg


Aangezien ik reeds een invalzaag met geleider heb, lijkt me dit wel haalbaar. Ik kan dan de invaldiepte op dikte van de OSB instellen.

Maar, nu mijn (waarschijnlijk domme) vraag, hoe blijft die geleider op zijn plaats? Ik kan mij niet voorstellen dat deze persoon constant druk uitoefent op de geleider+muur, zodat de geleider tegen de muur "geklemd" gehouden wordt? Dat lijkt mij zelfs redelijk gevaarlijk... Bestaat er iets in het geleider-gamma van Festool dat hiervoor dient?

Hartelijk dank!

Als er trouwens betere of andere manieren zijn om een gat te maken (zonder dat ik het dampscherm erachter ga beschadigen), hoor ik het natuurlijk graag. Ik vertrek van deze foto omdat ik hier wat over gevonden had, maar mijn hoofdvraag is natuurlijk om een gat te kunnen maken, niet de werkwijze van de foto zelf.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
De geleiderail op de foto is speciaal hiervoor gemaakt, met pads die je op de muur plakt. Dit is de FS 1400/2-KP.
Maar mijn (reguliere Festool) geleider heeft op beide uiteinden een gat, waarmee je deze natuurlijk met korte schroeven op de muur zou kunnen vastschroeven.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Kan met invulzaag op rail, maar voor zo'n klein stukkie voldoet de multitool met zaagblad gemonteerd prima is ook zo maar klaar.
Je kunt 4 maat latjes op het OSB spijkeren en hierlangs zagen met de multitool.
Je kan ook met de eenhands cirkelzaagje werken ook weer zagen langs een gespijkerd latje op de OSB plaat.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden en Wim Kluck

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Persoonlijk zou ik gewoon langs een lat zagen die je even vastzet op de wand.
bijkomend voordeel is dat je daarmee het stukje vast kunt zetten bij de laatste snede zodat je niet alsnog de folie beschadigd.

ik vraag je af wat je aan een gat hebt als de folie intact blijft.
met wat gepruts en tape kan je een misser overigens nog wel repareren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Idd, gaten boren, kopjes verzinken en dan kun je de rail vertikaal bevestigen.
Alleen ben ik persoonlijk geen fan van een invalzaag op deze manier gebruiken, misschien is dit wel de beste advertentie voir de kickback beveiliging van Festool die er is....
Ik zou de Fein en een rolletje tapen gebruiken...
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Ik zou mijn MFS freesmal op de juiste maat instellen en tegen die muur schroeven (kan natuurlijk ook een zelfgemaakt iets van latjes zijn) en dan met een kopieerring en panel pilot bit in mijn freesmachine de rechthoek uitfrezen. Daar zijn die bitjes voor gemaakt (de naam geeft het al aan). Ik denk dat dit type freesjes in het Nederlands invalfrees heet. Kom je ook gelijk mooi tot in de hoeken. Gaat bovendien een heel stuk netter en sneller dan met een multitool. Wel goed op je freesmachine letten, want in het verticale vlak frezen is niet waar ze op ontworpen zijn.
 

Peer76

Actieve deelnemer
Een rechte lat vast schroeven en deze als geleider gebruiken voor de invalzaag is ook een optie. Eerst even de afstand zaagblad - zijkant opmeten en na het monteren van de lat een ondiepe zaagsnede maken ter controle.
Zorg er wel voor dat je er goed voor staat en voldoende grip op de invalzaag blijft houden.
 

jan.swerts

Nieuw lid
19 mei 2023
2
1
Belgium
Bedankt voor de tips allemaal. Echt interessant om te zien welke methodes allemaal werkbaar zijn :).

Het is mij uiteindelijk heel goed gelukt met een kleine kader te maken met houten latjes, en daar langs met de invalzaag het gat te maken.

Hartelijk dank!
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.