rechte hoek uit mdf frezen. Wat is de beste manier (beginner)

gameonedne

Nieuw lid
3 nov 2020
7
0
Dag allen,
Ik wil uit een 18mm mdf plaat een hoek wegfrezen. Ik heb een foto bijgevoegd van het beoogde resultaat. Ik heb dit gewoon met bovenfrees (dewalt dw621) gedaan, maar ik vind de breedtegeleider lastig werken, en ik heb amper steun aan de plaat, dus de frees kan wiebelen.
Wat is een betere / de juiste manier om dit te doen?

Hoop op tips.

Bijlagen

• IMG_4230.JPG
    IMG_4230.JPG
    71,5 KB · Weergaven: 100

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.569
3.284
Aan weerskanten een balkje klemmen, dan staat je frees stabiel. Op de balkjes schroef je 2 geleidelatjes waar de zool van je frees tussen past. Nu kan je frezen zonder dat de machine wiebelt of weg loopt.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

gameonedne

Nieuw lid
3 nov 2020
7
0
dankje voor je bericht. Dat is de beste manier?
zo nodig koop ik een onderdeel of een andere type frees, of freestafel?
Ben vooral benieuwd naar de beste manier.

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
134
87
Tilburg
Misschien sla ik volledig de plank mis..
Maar kan je niet de plaat op de werkbank leggen en van boven frezen? (Het lijkt nu alsof je op de kopse kant bezig bent..)

• Leuk

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
26
12
Hillegom
Twee eenvoudige manieren
- plaat inklemmen tussen twee balkjes zodat je genoeg steun hebt links en rechts
- frees onderste boven onder een plank en een geleider erbij (soort freestafel)
Op lange termijn:
- freestafel(tje) bouwen (frees onderste boven) met goede geleider en afzuiging, kijk maar op Youtube
- frees tafel kopen, maar ik neem aan dat jij dit als hobby doet, dus zelfbouwen geeft de meeste voldoening :)

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
204
24
Beusichem (Betuwe)
Plat leggen en met een malletje en een kopieerring op de frees lijkt mij de veiligste manier.
Als het een verdekte handgreep moet worden zijn daar speciale frezen voor. Zoeken op handgreepfrees levert legio voorbeelden op.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
517
301
‘s-Hertogenbosch
Wat is de reden dat je op deze manier freest??? Je loopt nu meer kans op splinteren of uitbreken. Als je de plaat vlak neerlegt en met de parallel geleider, of met een kopieerring langs een lat/ mal je geleiding zoekt maak je minder kans op uitbreken.
Bovendien je frees staat veel stabieler dan op de 8 mm die je over houdt. Bijkomend, op het begin en eind van de plaat wil je frees duiken in de plaat….
Succes. John

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
517
301
‘s-Hertogenbosch
met die vraag zit ik ook
wat komt er in dat weggefreesde deel ?
op een vertikaal stuk frezen zie ik enkel bij deurslotgaten geschieden
Slotgaten, drie-puntsluitingen valdorpel groeven en heel soms het uitfrezen van een groef om een lat in te lijmen wanneer een board of volspaan deur ingekort wordt….. dan blijft er hooguit 3 mm aan de buitenkant staan. Dit is op zich best spannend 🫣🫣🤩

• Leuk

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
517
301
‘s-Hertogenbosch
Alternatief is om tegen de parallel geleider een plaatje mdf te schroeven en deze dan tegen de sponning kant van de plaat te geleiden… de hoogte van dit plaatje mag gerust de breedte van de zool van je freesmachine zijn….
Nogmaals succes,
John

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

gameonedne

Nieuw lid
3 nov 2020
7
0
Dank allen voor de tips. Ja plat leggen is mss wel de beste optie, en dan checken waar mn geleiederrails moet komen voor de hoeveelheid die ik wil wegnemen (28mm). 10mm diep.

De reden dat ik het nu zo deed is dat ik dan wegneem met zijkant van de frees en niet de onderkant.
maar het is een fatsoenlijke frees met ondersnijder dus opzich moet plat gewoon kunnen.

reden: het is voor een salontafel die rondom een opstaande rand krijgt. Ik zou die gewoon los kunnen zagen van MDF een erop kunnen plakken. Maar dit leek me eleganter. Met name omdat ik het blank ga aflakken en dus geen naden kan wegwerken met plamuur.

Freestafel is wel iets waar ik in wil investeren. Liever geld dan tijd, want hoewel het hobby is, heb ik er geen tijd voor.

Dewalt (of elu) lijkt niet echt een pasklare oplossing aan te bieden.
Wat is de tafel /type merk soort die ik zou moeten willen hebben?

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.402
1.056
Omgeving Leiden
Een tekeningetje of foto van wat je wil bereiken helpt de argeloze lezer:)
ik denk te lezen dat je in een blad rondom een sponning wil frezen, waar je dan de opstaande rand in monteert. Klopt dat?

Laatst bewerkt:
  • Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.