Rand repareren

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Hallo allemaal,

ik ben bezig met een salontafel te maken, en daar wil ik tegels inleggen.
De tafel wordt nadien behandeld met Osmo, en daarna komt er een glasplaat overheen.

Op de randjes hapte de frees, maar eentje was echt een hele domme fout :cry:
Hoe kun je zoiets toch nog netjes/nagenoeg onzichtbaar repareren, als er olie op komt?

Ik heb wat rest stukken, dus ik kan eerst oefenen alvorens ik aan het echte werk begin:

Zie hier een pijnlijk moment van de bouw:
photo5789383866971174476.jpg
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Vierkantje uitzagen en daar een blokje van hetzelfde hout in lijmen. Iets te groot, dan met een beitel of schaaf op maat maken en naschuren. Zelf zal je het altijd blijven zien maar de neutrale toeschouwer zal het niet opvallen
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
de houttekening is niet heel duidelijk op de foto maar op de nerf een stuk uitzagen (ik denk een spie zo te zien) en dan een nieuw stuk met identieke orientatie er inlijmen
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Het is moeilijk te zien hoe groot de beschadiging is maar inderdaad als het niet te groot is is een (halve) prop misschien makkelijker dan een vierkant
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Reparaties worden uitgevoerd door driehoekige stukjes erin te zetten, driehoekige uitsparing maken met de hand met beitels, daarna een driehoekig stukje met overmaat erin lijmen met dezelfde nerfrichting, na droging handmatig bijwerken. Met een driehoekige stukje hoef je maar een hoek goed te krijgen
 

Bijlagen

  • 20190806_165130.jpg
    20190806_165130.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 23
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.