Raildogs verkrijgbaar in NL?

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ook ik ben bezig met een nieuwe werkbank. Ik wil de top maken met behulp van mijn LR32 systeem en heb een filmpje gevonden van iemand die dat ook doet maar dan op nog weer een andere manier dan ik eerder had gevonden. Het gaat om dit filmpje:



uiteindelijk gebruikt hij twee benchdogs (raildogs) die hij in zijn liniaal klemt (vanaf ca. 7:00) in de beschrijving van zijn video staat een link waar je deze kunt kopen. Maar dan komen er nogal wat verzendkosten en wellicht douanekosten bij. Ik ben nu op zoek of dit ook in Nederland verkrijgbaar is maar kan het niet direct vinden.

heeft iemand tips? of is dit onder een andere naam bekend?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als ik even Google op mft rail dogs, kom ik o.a. uit bij:

Is dat niet wat je zoekt?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het gaat om benchdogs die onder de rail geklemd kunnen worden. Die van Veritas hebben een gat met 8 mm draad er in. Dan moet je even creatief met een slijpmachine een stukje van de bout rondom afslijpen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als ik even Google op mft rail dogs, kom ik o.a. uit bij:

Is dat niet wat je zoekt?
Jouw optie 2 is die hij bedoeld. Hij vind de eventuele bijkomende kosten hoog. Via invoercalculator.nl komt het totaalbedrag op €32,52 de set van 2.
 
Laatst bewerkt:

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Als ik even Google op mft rail dogs, kom ik o.a. uit bij:

Is dat niet wat je zoekt?
Ja, dat is wat ik zoek maar dan bij een Nederlandse leverancier
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb er overigens vannacht nog eens over na gedachte en ik denk er nu over om de gatenrijen aan de zijkanten gewoon volledige gaten te maken. ik kan dan "gewone" benchdogs gebruiken en de LR32 liniaal er tegenaan leggen. Het kost iets meer afvalhout maar ik hoef dan geen nieuwe dogs meer te kopen
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ja, dat is wat ik zoek maar dan bij een Nederlandse leverancier
Dat laatste had ik even overheengekeken, sorry.
Is het niet een optie om bij een staal bewerkings bedrijf langs te gaan en daar in een aantal stukken 20mm staf materiaal (rvs/alu) een gat te boren en M8 te tappen? M8 Bouten erbij zoeken welke goed in je rails passen en volgens mij ben je dan klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: klauterkamer

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Dat laatste had ik even overheengekeken, sorry.
Is het niet een optie om bij een staal bewerkings bedrijf langs te gaan en daar in een aantal stukken 20mm staf materiaal (rvs/alu) een gat te boren en M8 te tappen? M8 Bouten erbij zoeken welke goed in je rails passen en volgens mij ben je dan klaar.
Dat kan natuurlijk. De vraag is zitten die bedrijven te wachten op dit soort klusjes. Is het zelf aanpassen van een benchdog niet de snelste oplossing?
Mijn oog is op deze gevallen Mini Guide Rail Dogs - Festool, Makita & Triton
Maar ook niet verkrijgbaar in nl.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Dat laatste had ik even overheengekeken, sorry. - hoef je geen sorry voor te zeggen hoor :) meedenken wordt gewaardeerd! -
Is het niet een optie om bij een staal bewerkings bedrijf langs te gaan en daar in een aantal stukken 20mm staf materiaal (rvs/alu) een gat te boren en M8 te tappen? M8 Bouten erbij zoeken welke goed in je rails passen en volgens mij ben je dan klaar.

Ja, dat zou kunnen. Maar ik heb dit waarschijnlijk maar 1 keer nodig en daarna niet meer. Ik wil hier niet al teveel tijd en moeite insteken. Een investering van ruim 30€ voor het importeren vond ik ook al niet "gerechtvaardigd" (de kosten met het inrichten van mijn nieuwe werkplaats rijzen de pan al uit:oops: )
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat kan natuurlijk. De vraag is zitten die bedrijven te wachten op dit soort klusjes. Is het zelf aanpassen van een benchdog niet de snelste oplossing?
Mijn oog is op deze gevallen Mini Guide Rail Dogs - Festool, Makita & Triton
Maar ook niet verkrijgbaar in nl.

Ik denk dat dat voor de kleinere bedrijven geen enkel probleem is, een klusje voor tussendoor. Wellicht is er anders wel een staal 'hobbyist' te vinden via dit/een staal forum die dit kan produceren.

Met een goede kolomboor en klem mogelijkheid ook wel zelf te doen denk ik, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je het gat echt zuiver centreerd en zuiver recht er in draait, om te voorkomen dat de dogs scheef onder je rails komen te zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: jabjab

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb er overigens vannacht nog eens over na gedachte en ik denk er nu over om de gatenrijen aan de zijkanten gewoon volledige gaten te maken. ik kan dan "gewone" benchdogs gebruiken en de LR32 liniaal er tegenaan leggen. Het kost iets meer afvalhout maar ik hoef dan geen nieuwe dogs meer te kopen
Die raildogs in het filmpje zitten onwrikbaar aan de liniaal. Daar door kan de liniaal niet verschuiven, wat wel een voorwaarde om repeterend te kunnen werken.

Je zou deze kunnen gebruiken: UJK Dog Rail Clip (set van 2) voor Festool en Makita geleiderail bij GereedschapPro

En onder de liniaal links en rechts nog een stukje hout om verschuiven naar links of rechts te voorkomen.

Maar als iets hebt om ongeveer een cirkel te zagen, kun je natuurlijk ook van hout een dergelijke benchdog maken. iets groter dan 20 mm uit zagen, bout 6 mm er in, bout in de boormachine, laten draaien en met een schuurpapier maak je het perfect op maat.
 
  • Leuk
Waarderingen: jabjab

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Die raildogs in het filmpje zitten onwrikbaar aan de liniaal. Daar door kan de liniaal niet verschuiven, wat wel een voorwaarde om repeterend te kunnen werken.

Je zou deze kunnen gebruiken: UJK Dog Rail Clip (set van 2) voor Festool en Makita geleiderail bij GereedschapPro

En onder de liniaal links en rechts nog een stukje hout om verschuiven naar links of rechts te voorkomen.

Maar als iets hebt om ongeveer een cirkel te zagen, kun je natuurlijk ook van hout een dergelijke benchdog maken. iets groter dan 20 mm uit zagen, bout 6 mm er in, bout in de boormachine, laten draaien en met een schuurpapier maak je het perfect op maat.
Dank voor het meedenken!

Ik heb die Dog rail clips nog nooit in het echt gezien. Hoe strak houden deze de liniaal tegen de dogs? zit daar nog speling op?

Als ik "gewone" benchdogs gebruik en de liniaal daar strak tegen aan leg en de liniaal vast zet met railklemmen dan denk ik ook niet dat hij dan gaat verschuiven.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ja, maar dat moet wel repeterend op exact de zelfde afstand van de kant. Anders krijg je een slingering. Die benchdogs onder de liniaal zorgen er voor dat er geen verschuiving is in lengterichting en in dwarsrichting en dat je verplaatsing steeds 96 mm is. Dat laatste los je wel op met twee benchdogs achter de liniaal, maar die andere twee niet. Door twee geleidehoutjes onder de liniaal te plaats, voorkom je verplaatsing in dwarsrichting (moet je plaat wel exact haaks zijn), maar voorkom je geen verplaatsing in lengte richting. En als die twee houtjes eronder zitten, kun je geen klem meer kwijt.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Bij de LR32 liniaal zit een lengteaanslag. Hiermee heb je altijd de juiste afstand van de kant.

met de combi van 2 benchdogs, één lengte aanslag en twee klemmen moet dit volgens mij lukken

lengteaan.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.