Radiaalzaag: Omga of Dewalt of ...

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Hoi,

Ik heb tijdens mijn avondschool opleiding veel met een radiaalzaag gewerkt van Dewalt en dat beviel met telkens heel goed om af te korten en te schulpen, ook schuin en verstek zagen gingen hiermee heel vlot. Mijn afkortzaag is sinds kort kapot (PowerPlus) en ik was aan het denken om een radiaalzaag als alternatief te nemen. Op tweedehands vind ik een aantal zagen maar waar moet ik op letten? Dit zijn meestal oude toestellen van de jaren 1980-1990-2000. Prijzen variëren ook heel sterk van 100 tot 1000€. Ik heb volgende merken gevonden: Dewalt, Omga en Elu. Kan iemand me helpen te zeggen of Omga een goed merk is? Het is Italiaans maar lijkt me wel degelijk.

Ik heb een Dewalt DW721 gezien voor 850€ van jaar 2002 en een Omga RN450 voor 950€. Lijken me eerder duur voor hun ouderdom. Of zie ik dit verkeerd?

Alle hulp/ideeën zijn welkom.

groet
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb tijdens mijn avondschool opleiding veel met een radiaalzaag gewerkt van Dewalt en dat beviel met telkens heel goed om af te korten en te schulpen, ook schuin en verstek zagen gingen hiermee heel vlot.
vanuit een andere hoek bekeken: het verbaast me dat in een avondschool de radiaalzaag gebruikt wordt om te schulpen

zelf heb ik in de jaren '80 een radiaalzaag gekocht
een paar jaar geleden heb ik die uit dienst genomen

schulpen doe ik nu met de wagen op de tafelzaag
afkorten met een afkortzaag
schuin- + in verstekzagen op beide afhankelijk van de afmetingen van het werkstuk

anders geschreven: de funkties van de radiaalzaag zijn overgenomen door de (rol)tafelzaag + de afkortzaag
beide zijn veiliger dan een radiaalzaag
zeker bij het schulpen, waar de radiaalzaag het werkstuk omhoog trekt
+ wanneer je met een radiaalzaag een smal stuk schulpt, zitten je vingers gevaarlijk dicht tegen het werkstuk

dus raad ik jou aan om naar een tafelzaag + een afkortzaag uit te kijken
voor 850 € kan je beide nieuw kopen
een afkortzaag kan je trouwens makkelijk meenemen
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.135
420
Prov. Groningen
Er ontgaat me blijkbaar iets.
Waarom trekt een radiaalzaag het werkstuk omhoog tijdens het schulpen?
Het blad draait ook dan toch op je af en duwt het hout tegen het tafel?
Ik heb jaren lang bij mijn buurman in de werkplaats met zo'n Dewalt gewerkt en nog nooit iets van dit soort zaken bemerkt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waarom trekt een radiaalzaag het werkstuk omhoog tijdens het schulpen?
om elk misverstand te vermijden hier onder een afbeelding van de radiaalzaag die @sampie vermeldt
(voor de minder ingewijden) het werkstuk ligt op de tafel, en de zaag beweegt van het einde van de uitstekende arm naar de vertikale as toe
op deze afbeelding staat ze op haar eindpunt
wanneer je er voor staat, draait het blad naar je toe
langs de kant van de vertikale as komen de zaagtanden omhoog
het zijn de omhoogkomende tanden van het blad die als eerste in het werkstuk gaan
ze trekken dus het werkstuk omhoog, zeker wanneer het zaagblad moeite heeft om door het hout te gaan
uiteraard drukken ze het werkstuk ook tegen de eindstop + je houdt het werkstuk vast
bij het afkorten heb je voldoende ruimte om je hand veilig op het werkstuk te plaatsen
bij schulpen wordt het risicovoller
om te schulpen gebruik je beter een tafelzaag
daar zijn de tanden die eerst in het werkstuk grijpen, neergaand
die duwen dus het werkstuk tegen het tafelblad
als je goed oplet is schulpen met een radiaalzaag doenbaar
voor je eigen veiligheid ben jij verantwoordelijk (of je baas)
1617779227322.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je de kap op het hout zet zoals het hoort, kan het hout niet omhoog. En doordat de zaag bijna niet door het hout steekt , is de snijkracht niet omhoog, maar in de lengte van de te schulpen balk. Verder kan je met een radiaalzaag nog frezen, hem als zijstrijker gebruiken voor je lijmkanten, als schuurmachine. Je kan je mallen gewoon op de tafel schroeven. Een beetje knappe kwaliteit radiaalzaag kan je voor minder dan 1000 euro kopen. Een vergelijkbare kwaliteit zaagtafel met loopwagen niet. En dan heb je nog geen vlakbank, spilfrees met kantelbare as en afkortzaag. Oh ,voor een fatsoenlijke afkortzaag, heb je toch al een radiaalzaag nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.135
420
Prov. Groningen
Ik begrijp wat je bedoeld @ZotVanHout.
De problemen die jij opnoemde ben ik echter nooit tegen gekomen. (alle vingertjes zitten er nog aan (y))
Die van mijn buurman was zo eentje als die L.N. bijna twee jaar geleden heeft verkocht.
Stom dat ik toen niet even vanuit Groningen naar Maastricht ben getuft, nog steeds beetje spijt van.:cautious:
Dit was de zaag van L.N.
Mooie machine.
Radioalzoage.jpg
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben van mening dat veiligheid boven alles gaat (zoals iedereen), mag ik nu concluderen dat een radiaalzaag meer risico's inhoudt om te schulpen dan bijvoorbeeld een zaagtafel? Naast deze heb ik een kleine Mecanils combiné, maar daar kan ik geen stroken van grote platen mee schulpen, ik heb geen wagentje aan de Mecanils. Voorlopig schulp ik dan met cirkelzaag en geleider van mijn vader maar die is niet altijd beschikbaar en is ook altijd wat gedoe om goed te zetten.

Bestaan er redelijk geprijsde zaagtafels om bijvoorbeeld MDF of MPX platen van 2.44 op 1.2 te verzagen?

Nog eens over de radiaalzaag: is de veiligheid de reden dat ze wat in onbruik geraakt zijn? Ik moet wel toegeven dat op mijn avondschool we die inderdaad enkel gebruikten om af te korten. Schulpen was op zaagtafel met loopwagen of met de opdeelzaag. Met een afkortzaag: zaag zelf komt altijd wat hoger dan waar hij op staat, dus hoe ondersteun je dan lange balken?

En nog eens over een Omga of Dewalt radiaalzaag, waar zit daar het verschil in kwaliteit (en eventueel veiligheid)?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Veiligheid komt voor een heel groot deel uit je eigen werkhouding. Als je je vingers uit de buurt van je zaag houdt, zal er niet snel wat mee gebeuren. Elke machine is gevaarlijk. Behandel hem als zodanig. Leer je zelf aan, hout met een duwhoutje door de zaag te geleiden. Overdenk je werkvolgorde, ga niet in lijn met mogelijk wegvliegende delen staan. Als de afscherming van je gereedschap niet voldoet aan je eigen inschatting van het gevaar, maak zelf iets wat beter werkt. Dewalt is in begin jaren 60 vorige eeuw begonnen met besparen op kwaliteit. Ik zou eerder een omga of maggi, dan een recente Dewalt kopen, Vooral de geleiding van het zaagaggregaat is bij de eerst genoemde beter .
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bestaan er redelijk geprijsde zaagtafels om bijvoorbeeld MDF of MPX platen van 2.44 op 1.2 te verzagen?
bij mijn weten niet
je zit direct aan een paar 1.000 euro
je keuze zal afhangen van wat je in de toekomst denk te maken & daarvoor zal gebruiken
platen van 244x122 kan ik op mijn tafel leggen + verzagen
alleen reeds voor het gewicht koop ik ze meestal in 2 gezaagd, vooral in 122x61
vervoert een pak makkelijker
wil je grote platen zagen + daarvoor geen groot budget uittrekken, dan is een (inval)handcirkelzaag met geleider nog altijd de oplossing
of je laat je platen op de juiste maat zagen

Nog eens over de radiaalzaag: is de veiligheid de reden dat ze wat in onbruik geraakt zijn
voor meubels + kasten er is een verschuiving geweest van massief naar plaat
en er zijn andere machines + toebehoren op de markt gekomen, waarmee je makkelijker plaatmateriaal bewerkt
de radiaalzaag is daardoor in onbruik geraakt
zoals @chevy66 aangeeft, als je voorzichtig bent, kan je veel met een radiaalzaag of andere machine
Ik moet wel toegeven dat op mijn avondschool we die inderdaad enkel gebruikten om af te korten.
volgens je 1ste bericht schulpten jullie daar mee . . .

1617787521197.png

heb ik een kleine Mecanils combiné, maar daar kan ik geen stroken van grote platen mee schulpen
bedoel je dat je met de radiaalzaag schulpt door die in 90° op de arm te zetten ?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.144
992
Veiligheid begint met kennis. Over veiligheid en tafelzagen is veel te vinden, maar over veiligheid en radiaalzagen een stuk minder. Zo wordt de veiligheid van een radiaalzaag flink verhoogd door een zaagblad met een negatieve tandhoek te gebruiken. Helaas is dat bij veel gebruikers niet bekend. Ook ontbreekt vaak 1 of beide beschermkappen rond het zaagblad. In het verleden heb ik een aantal radiaalzagen opgeknapt, waaronder de zaag waar @Roel22 naar verwijst. Ik kocht ze alleen als de beschermkappen aanwezig waren. Als je er mee wilt schulpen, dan moet het spouwmes er ook bij zitten. Schulpen is fijner op een zaagtafel dan op een radiaalzaag (Sorry @chevy66, ik weet dat jij daar anders over denkt). Daar zou ik geen radiaalzaag voor kopen. Frezen en schuren kan met een radiaalzaag, maar dan moet je goed weten wat je doet. Voor mij is een radiaalzaag geen vervanging voor een zaagtafel. Je zult dan de afweging moeten maken of je een zaagtafel en afkortzaag koopt of een zaagtafel en radiaalzaag koopt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je de kap op het hout zet zoals het hoort, kan het hout niet omhoog
voor de volledigheid: ik had de radiaalzaag zonder kap gekregen - het hout is mij een paar uitzonderlijke keren ontglipt + tegen de muur terechtgekomen

doordat de zaag bijna niet door het hout steekt , is de snijkracht niet omhoog, maar in de lengte van de te schulpen balk
ook een waarheid die je niet in vraag kan stellen
zaagblad met een negatieve tandhoek te gebruiken
weer wat bijgeleerd
verkoper had me daar niet op gewezen
Met een afkortzaag: zaag zelf komt altijd wat hoger dan waar hij op staat, dus hoe ondersteun je dan lange balken?
doel je met het volgende op de zaagtafel of het zaagblad ?
'zaag zelf komt altijd wat hoger dan waar hij op staat'
in veel afkortzagen zit links + rechts een uitschuifbaar vlakje
ik heb voor mijn 2 afkortzagen (dewalt van 300 mm + bosch 8sjl 216 ?) een onderstel
daarop staan steunen
die kan je verschuiven + er zit een rand op, zodat je een vaste maat in kan stellen
zijn de balken nog langer, dan gebruik je een rolbok
wil je bij een radiaalzaag iets breder gaan, dan moet je het blad inbouwen
maar dan is ze zeker niet meer verplaatsbaar
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Schulpen gaat ook prima op een zaagtafel, maar een zaagtafel neemt ook heel veel extra ruimte in als je er platen op wil kunnen zagen. Die negatieve tandhoek is alleen bij afkorten. De zaag is dan zelf voedend, oftewel hij wil uit zich zelf naar je toe komen. Als je dat weet , dan is het geen enkel probleem om met een positief zaagblad te zagen. Ik gebruik de zelfde 24 tands bladen op mijn afkortzagen, als op mijn zaagtafel. Je hoeft de zaag alleen maar een beetje tegen te houden. Ik ken geen enkel model Dewalt uit de "goede" jaren , dat een voorziening voor een spouwmes heeft. Dat zit alleen op de latere lichtgewicht machines. Het voordeel van schulpen op je radiaalzaag is, dat je niet in de lijn van je zaag kan staan, omdat daar de tafel zit. Soort ingebouwde veiligheid. Daarom kwam zotvanhout zijn hout tegen de muur en niet tegen zijn hooft. En muren voelen geen pijn. Die latere zagen met zo'n hele reut aan plastic geven in mijn optiek alleen maar schijn veiligheid. Omdat je de zaag niet ziet, is hij niet minder gevaarlijk. Als je je vingers niet goed plaats , wordt het net zo'n bloedbad als met een ouder model. Elke machine heeft zo zijn goede en minder goede kanten. Voor een hobby houtbewerker heeft een radiaalzaag een heleboel mogelijkheden in een machine, die voor een hobby budget is aan te schaffen. Maak gewoon een keuze op basis van wat je belangrijk vindt. En verdiep je in de specifieke gevaren van de machine die je kiest.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Alvast bedankt iedereen voor de antwoorden en zaken waar mee rekening te houden. Ik heb voor mezelf beslist om me inderdaad eerst eens overal grondig te informeren en goed na te denken wat ik precies nodig heb. Op dit moment komt afkorten als belangrijkste naar boven. Grote platen kan ik inderdaad bij de houthandel op maat laten zagen, en als ik het zelf nog wil doen dan ga ik de cirkelzaag van mijn vader met een geleiderail van Dewalt gebruiken. Met mijn Mecanils combine kan ik lange stroken afzagen met een heel mooie zaagsnede.

Op dit moment lijk ik dus niet meer geneigd om te kiezen voor een radiaalzaag maar eerder voor een afkortzaag (type Makita LS1019 met onderstel of gelijkaardig). Ik denk dat je hier al heel veel mee kan doen en dat dit misschien ook wel vlotter in te stellen is. Zoals al gezegd heb ik nu een flipover Powerplus POWX0760 maar dit is niet zo'n top machine. Die heb ik zeker al 8 jaar en heeft zijn dienst bewezen maar geeft stilaan de geest.

Ik laat alles even bezinken voor ik mijn keuze maak, ik wil niets overhaast aankopen want het is de bedoeling dat het ten volle kan gebruikt worden. Ik vermoed dat er op het forum op andere plaatsen ook heel wat te vinden is over afkortzagen, ik speur even rond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.