Rachels voor gipsplaat plaatsen in een hoek

jorisvh

Post veel
Voor eigen gebruik doe ik ook liefst OSB + gyproc.
Dan moet je niet mikken om de staanders achter de voegen te hebben.
En dan kan je eender waar wat ophangen met een gewone houtschroef. Als ik mijn vrouw vraag waar ze een schilderij wil ophangen voor er een muur is, krijg ik geen antwoord, denk ik.

OSB liefst op houten regels. Door OSB in een metalstuk schroeven is (vind ik) lastig.

Met enkel gyproc, metalstud. Gaat veel sneller want het is niet erg als het wat te kort is aan 1 kant.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.947
4.056
Voor metalstud gebruik je het liefst een schroefmachine met een hoog toerental en schroeven met een scherpe boorpunt en freesribben onder de kop. Een gewone gipsplaatschroef wil vaak niet goed verzinken en dan trek je de schroef door het metaal. Maar met genoeg schroeven zit het nog steeds muur vast.

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
264
121
Rijswijk
Ttijdens mijn verbouwing heb ik zowel hout (sls 38x89) als metalstud gebruikt.
ik denk dat metalstud uiteindelijk fijner werkte. Maar je moet er wel even mee ‘leren’ werken. Het bevestigen van de osb aan de metalstud ging inderdaad niet heel makkelijk, zelfs met metalstud schroeven.
Uiteindelijk alles met een kleine maat voorgeboord en ook alles eerst verzonken. Dan een metalstudschroef er in.

Iets meer werk, maar het eindresultaat is ook rechter, en daar draait het uiteindelijk om.
De extra tijd was verwaarloosbaar binnen het totale project.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.947
4.056
Met een bandschroefmachine of een snelschroefmachine gaat de bevestiging prima. Maar een gewone accuschroefmachine draait te langzaam.

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
339
134
ik zou ook altijd metal studs gebruiken. Werkt sneller voor installatie, werkt niet zoals hout (minder kans op scheuren in voegen) en is volgens mij goedkoper.

ideaal idd osb + gyproc plaat (of 2 platen gyproc). Alternatief is de enkele habito plaat (5x sterker dan gewone plaat, lasten ophangen met schroef rechtstreeks in de plaat, akoestisch beter. Wel duurder maar je installeert maar 1 plaat ipv "osb + gyproc")

wanneer je osb bevestigd op metalstuds moet je fermacel schroeven nemen ipv de gewone gyproc vijzen. Die fermacel schroeven trek je in het hout terwijl de gewone gyproc schroeven er bovenop blijven liggen

als je met metalstuds zou werken, koop dan ineens ook een tang waarmee je de platen aan elk "knipt/perforeert" ipv die korte tecschroeven te gebruiken. Scheelt serieus in tijd

weet de bedoeling niet van de voorzetwanden maar ga je ook isoleren? hoe dan ook zeker rekening met een goed dampscherm en afdichtingstape. en installeer een isolatieband onder de studs bij binnenmuren en isoleer die ook mocht je slaapkamers maken

• Leuk
Waarderingen: Luccio

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.