Rabatdelen blokhut vervangen houtrot

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
21
0
Nederland
Goedemiddag,

Ik ben mijn vader aan het helpen rotte delen van een blokhut tuinhuis te vervangen.

Zoals op de foto te zien hebben we al het rotte hout al weggehaald en daar willen we nu nieuwe stukken inzetten.
Er moet enkel nog even een wat rechtere lijn gezaagd worden bij de afgezaagde stukken.

Nu is de vraag; we willen nieuwe stukken hout op maat zagen en daar ter plekke tussenzetten. Alleen je krijgt natuurlijk die naden te zien tussen het nieuw geplaatste deel en de oude delen, daar waar de kopse kanten tegen elkaar aansluiten.

Hoe kan je dit het beste wegwerken schildertechnisch? Op die naden misschien een klein geultje frezen en dat opvullen met een fatsoenlijk houtvul/plamuur middel?
Zal dat fatsoenlijk blijven zitten op zo'n naad tussen/op twee kopse kanten hout?

Ik heb trouwens problemen met uploaden van een simpele foto? Bestand te groot staat er. Maar hopelijk is het anders ook zonder foto duidelijk.

Groetjes

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
109
11
Oss
De naden zullen altijd open gaan komen door werken zeker omdat vochtgehalte verschillend zullen zijn. Is het niet mogelijk om de naden half hout over elkaar te laten vallen. Werken doet het toch maar dan is het wel dicht

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
21
0
Nederland
De naden zullen altijd open gaan komen door werken zeker omdat vochtgehalte verschillend zullen zijn. Is het niet mogelijk om de naden half hout over elkaar te laten vallen. Werken doet het toch maar dan is het wel dicht
Ik zie weleens houtrotreparaties bij kozijnen waarbij ze er een nieuw stuk inzetten en tussen de kopse kanten een stuk 2 componenten houtvulmiddel wordt gestopt.
Dat zijn volgens mij gewoon duurzame reparaties die niet binnen een paar jaar weer open staan toch?

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
109
11
Oss
Ik zie weleens houtrotreparaties bij kozijnen waarbij ze er een nieuw stuk inzetten en tussen de kopse kanten een stuk 2 componenten houtvulmiddel wordt gestopt.
Dat zijn volgens mij gewoon duurzame reparaties die niet binnen een paar jaar weer open staan toch?

Ja klopt.
Maar kozijnhout heeft andere vochtigheidsgraad dan rabatdelen.
Rabatdelen zullen daardoor veel meer werken.

Zoete

Nieuw lid
21 jun 2023
1
0
Beernem
Nieuwe rabatdelen zullen ander vochtpercentage hebben dan de delen die er nu opzitten.
En de rabatdelen blijven een gevelbekleding die onderhevig is aan weersinvloeden waardoor dat meer werkt. Je mag tussen de Kopse kanten nog silicone plaatsen, na een jaar staat die naad terug open.

Zoals hierboven ook gesuggereerd, is het een goede oplossing om de naden Halfhouts te laten overlappen. Het hout kan werken maar het blijft 'dicht'

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
21
0
Nederland
Tsja, het is maar een tuinhuis, dus als er een kleine kier tussen de kopse kanten ontstaat is dat geen ramp.
Dan is het niet anders. Aan de andere kant gaan we sowieso één volledig rabatdeel aan de onderkant vervangen. Die nieuwe balk heeft geen mes/groef, maar gaan we gewoon koud er tussenzetten. En dan aan de binnenkant maken we wel e.e.a. vast met een balkje/beugel o.i.d.

Dat moet gewoon kunnen nemen ik aan qua houtwerking? (Die oude rabatdelen zaten ook allemaal strak in elkaar geschoven leek het)

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
109
11
Oss
Tsja, het is maar een tuinhuis, dus als er een kleine kier tussen de kopse kanten ontstaat is dat geen ramp.
Dan is het niet anders. Aan de andere kant gaan we sowieso één volledig rabatdeel aan de onderkant vervangen. Die nieuwe balk heeft geen mes/groef, maar gaan we gewoon koud er tussenzetten. En dan aan de binnenkant maken we wel e.e.a. vast met een balkje/beugel o.i.d.

Dat moet gewoon kunnen nemen ik aan qua houtwerking? (Die oude rabatdelen zaten ook allemaal strak in elkaar geschoven leek het)

Die nieuwe heeft heeft mes of groef en er koud tussenzetten.
Als hij toch geen groef en veer heeft kun je hem er toch ook niet tussenzetten want dat is het een ander profiel.

Aan de onderzijde een groef is misschien we verstandig dat deze functioneert als een soort waterhol.
En je kunt ze toch ook vanaf de buitenzijde op de ribben vastzetten met een schroef of een nagel. dan blijft hij toch ook zitten.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.202
453
om een rabbat deel er tussen te krijgen zaag je de groef aan de achterkant open en zaag je een klein stukje van de messing af dan kun je hem er tussen prutsen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.