rabat delen vervangen door Keralit

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
365
20
Zuid-holland
Onze topgevels zijn opgebouwd uit het volgende en gebouwd in 1979:
van binnen naar buiten:
-12 mm gips platen
-dampdichte folie
-90 mm glaswol
-10 mm oregon platen
-dampdoorlatende folie 16 mm lucht spleet
-19 mm rabat delen.

vanwege onderhoud wil ik de rabat delen laten vervangen door Keralit echter ik weet dat Keralit een slechtere isolatiewaarde heeft dan rabat delen..
Vraagje hebben woodworkers hier ervaring mee zo ja wat is het advies.

Dank voor jullie advies
Simon

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor de vuist weg . . .
de grootste isolatie komt van jouw 90 mm glaswol
het verschil in isolatiewaarde tussen rabatdelen en keralit schat ik als onbetekenend in
neem daar nog de mogelijkheid bij dat die rabatdelen nat worden, vocht opzuigen + een deel van hun isolatievermogen verliezen
voor de precieze cijfers van keralit zou ik het aan de fabrikant vragen

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.291
484
als je rabat volgens de regels is aangebracht zit daar een geventileerde spouw achter
het hout geeft dus nauwelijks een bijdrage.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.714
503
Dordrecht
Je spouw waait door en is koud, dus je scheiding ligt op je isolatie en niet geheel buiten. In theorie zou dat allemaal wat moeten doen maar de isolatie van je Rabat is niet heel groot en je Re, Ra waardes etc. blijven gewoon gehandhaafd, dus is dat echt geneuzel in de marge. als je de Rc (isolatiewaarde) berekent.
Je spouw is wel aan de krappe kant, uit mijn hoofd zou dat 20mm moeten zijn, dus mochten je rachels niet goed zijn, dan is vervangen door iets dikkere beter.

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
365
20
Zuid-holland
Dank voor alle informatie.
Ik heb besloten de bestaande gevel rabat delen te laten zitten en daar tegenaan dampfolie met latten van 20 mm aan te brengen en daarop de keralit panelen op te laten bevestigen.
Wat deken jullie hier van.
Simon.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
240
60
Oss
Dank voor alle informatie.
Ik heb besloten de bestaande gevel rabat delen te laten zitten en daar tegenaan dampfolie met latten van 20 mm aan te brengen en daarop de keralit panelen op te laten bevestigen.
Wat deken jullie hier van.
Simon.

Heb je dan geen probleem met je dakrand.
Persoonlijk zou ik ze altijd eraf halen als het rabat al slecht is begin je met slecht fundament. Eventueel je isolatie ook nog kunnen vervangen tegen betere.
Meestal heeft achterconstructie ook links en recht plekjes dat is pas zichtbaar als het eraf is of gaat. En voor aansluiting lijkt me dat ook veel beter

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
114
74
Zuid Holland
Zoals eerder gezegd de rabat of keralit draagt niet bij aan de isolatie van de constructie omdat er een luchtspouw zit. Mijn advies: Al het oude hout weghalen, controleren of de dampopen folie nog in goede staat is, bij twijfel dit ook vervangen, en de gevel opnieuw afwerken.

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
365
20
Zuid-holland
Op de vraag waarom ik de rabat delen laat zitten het volgende.
De rabat delen zijn van uitstekend hout gemaakt en is nog in perfecte staat als wij deze er af halen dan stuiten we op een ventilatie opening met daarachter een open dampfolie welke tegen orion beplating is aangebracht.
Dus je kan niet zien hoe de isolatie zich de 35 jaar heeft gehouden.
Tevens is voor het verwijderen van de rabat delen een behoorlijke post aangegeven.
Hierbij komt nog het plaatsen van extra staanders omreden dat bevestiging staander h.o.h 30 cm uit elkaar dienen te zijn wat gemakkelijker te bereiken is als je nieuwe latten h.o.h tegen de rabat delen plaatst.
Dus we hebben besloten aan de buitenzijde van de rabat delen wederom een open dampfolie aan te brengen daarna latten van 20 mm waartegen de Keraliet wordt geschroeft het totaal geeft een betere isolatie waarde.
Uiteraard komt de gevel 35 mm naar voren maar dan blijft er voor de overstek nog 11 cm over wat nauwelijks zichtbaar is.
Simon

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
114
74
Zuid Holland
Als het bestaande hout goed is en er voldoende ruimte is om je nieuwe gevel naar voren te laten komen kun je het Keralit er zonder problemen tegen aan schroeven. Ik vraag me alleen of waarom? Alles wat je aan de buitenzijde van de bestaande luchtspouw plaats doet niets aan de isolatie en zit er alleen maar voor het zicht. Maar dat is natuurlijk ook wat waard. Laat die extra folie achterwege, die kost geld en heeft geen functie in jouw constructie aangezien er zowel voor als achter deze folie een geventileerde spouw zit.

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
283
235
Zeeuws Vlaanderen
Wij hebben voor de schuur hier gekozen voor Hardy planken. We hebben stalen gehad van diverse opties waaronder Keralit en deze op een bord een half jaar tegen de gevel gezet waarbij de helft van de stalen per stuk afgedekt was om kleurverschil te zien op lange termijn. De Hardy plank had met afstand de meest natuurlijke 'hout look'. De andere opties glanzen vaak net teveel, zagen er minder mooi uit en hadden last van kleurverschil. Het is een cementvezel plank die geen onderhoud nodig heeft en eenvoudig te verwerken is.

We zijn er zo tevreden over dat we voor de nieuwe aanbouw ook een stuk gevelbekleding van deze planken hebben geplaatst.

Even los van hoe je het gaat plaatsen maar wellicht ken je deze plank nog niet,

Succes!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.