Raampje vervangen voor hout+kattenluik

Niekvoesten

Nieuw lid
20 aug 2024
11
0
Bavel
Beste allemaal,

Ik wil graag een kattenluik installeren, maar kan dit niet in de deuren doen. Ik ben nu aan het overwegen om het onderste 40cmx40cm raampje naast de voordeur te vervangen voor hout en daar een kattenluik in te maken.
Ik heb me door een glasbedrijf laten vertellen dat het eruit snijden van het glas vrij eenvoudig is en dat een multiplex plaat erin zetten ook easy is, maar ik vraag me vooral af: wat voor hout zou ik erin zetten, hoe precies, en wat betekent dit voor tocht/vocht/kou in de winter?

Heeft iemand van jullie ervaring of ideeën?

Hartelijk dank alvast!
 

Bijlagen

  • 20240820_144102.jpg
    20240820_144102.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 29

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.720
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
glas wordt vastgezet door er profielen tegen te klemmen
die wip je er uit
glas uitsnijden zou in principe enkel voor de omtrek van het luik zijn
je gaat warmte verliezen, want je vervangt dubbel glas door een houten laag
tenzij je 2 houten lagen zet + daar tussen isolatie
soort hout hangt af van de weersbelasting
regenkant => watervaste mpx of betonmpx
droge kant => eender wat
ik zou het voor de harmonie schilderen

1724158079699.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Je kan een ruit bestellen met een gat er in voor je kattenluik. Die kunnen ze gewoon maken in isolatieglas. Je originele ruit bewaar je. Ga je verhuizen, dan zet je die er weer in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en ZotVanHout

Niekvoesten

Nieuw lid
20 aug 2024
11
0
Bavel
Thanks voor jullie snelle reacties!

opzich zou het moeten kunnen om zoiets met isolatie ertussen te maken. Ik heb ook geen illusies dat het kattenluik zelf goed isoleert, dus warmte verlies gaat er komen...
Ik dacht zelf aan compactplaat aan de buitenkant.

Maar een ruit met het juiste gat erin is wellicht nog wel de simpelste (niet goedkoopste?) oplossing... Ga ik ook naar kijken, thanks!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Je moet dan wel een kattenluik kopen voor montage in een ruit. Je kan hem niet even met een paar schroeven vast zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Niekvoesten

Nieuw lid
20 aug 2024
11
0
Bavel
Je moet dan wel een kattenluik kopen voor montage in een ruit. Je kan hem niet even met een paar schroeven vast zetten.
Haha, nee, dat snap ik :)

Al even gegoogled: dan lijk je toch op 450+ euro te komen. Ik snap waar de prijs vandaan komt, maar die is toch niet mild.
 

Niekvoesten

Nieuw lid
20 aug 2024
11
0
Bavel
enkel voor het mogelijks specifieke kattenluik ?

Dit is eentje die ik tegenkwam met duidelijke prijs. Heb bij een ander nog een "offerte" opgevraagd, die had zo concreet niks op de site vermeld
 

Niekvoesten

Nieuw lid
20 aug 2024
11
0
Bavel
glas wordt vastgezet door er profielen tegen te klemmen
die wip je er uit
glas uitsnijden zou in principe enkel voor de omtrek van het luik zijn
je gaat warmte verliezen, want je vervangt dubbel glas door een houten laag
tenzij je 2 houten lagen zet + daar tussen isolatie
soort hout hangt af van de weersbelasting
regenkant => watervaste mpx of betonmpx
droge kant => eender wat
ik zou het voor de harmonie schilderen

Bekijk bijlage 146807
Even een stomme vraag nog, trouwens:
Het glas eruit halen, doe je dat bij dit raam via de binnenzijde, zoals op jouw stukje vd foto? Hier zie ik rondom 4 latjes zitten, namelijk. Aan de buitenkant zit alleen een metalen strip onder. De rest is massief houtrondom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Bij laag gelegen ruiten wordt meestal uit veiligheidsoverwegingen voor gelaagd of gehard glas gekozen. In het geval van dubbel glas dus voor geharde ruiten. Anders een watervast multiplex 18mm buitenplaat, in verband met inbraak. Vastzetten met latjes, daar een plaatje isolatie tussen en dan een dun binnenpaneel op de latjes vast zetten.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.014
833
Nootdorp
Haha, nee, dat snap ik :)

Al even gegoogled: dan lijk je toch op 450+ euro te komen. Ik snap waar de prijs vandaan komt, maar die is toch niet mild.
Een beetje kattenliefhebber heeft dit er graag voor over....... Voor het oog vind ik het er wel mooi uitzien.
 

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
6
3
Hillegom
Ik heb dertig jaar geleden ook in zo een situatie een kattenluik ingebouwd, glas eruit en bij het glaszetter een gat laten maken, groot genoeg dat aan de zijkant ook nog plek was voor de schroeven. Multiplexplaat (wel schilderen of goede afdichting) achter het glas en klaar. Anders kan de glaszetter ook gaten boren denk ik.

Success!
 

Niekvoesten

Nieuw lid
20 aug 2024
11
0
Bavel
Toevallig genoeg gister het ding geplaatst.
Uiteraard kostte het meer tijd dan ik had gedacht, en ik heb het nog niet kunnen aflakken, maar ik ben niet ontevreden.

HR glas er vrij makkelijk uitgekregen, totale diepte die ik had tot aan kozijn aan de andere kant was ~4cm.
Dus 1cm okoume mtp, 3cm PIR-plaat en weer 1cm mtp. Daarmee staken de raamlatjes aan de binnenzijde wel erg ver uit, dus heb het profiel van de raamlatten in de binnenste plaat mtp gefreest op ~5mm diepte.
Ze vallen er nu mooi in, konden nog goed bevestigd worden aan het kozijn en afgekit (wat nog het rotste werk was; moet het zeker ook nog netter maken).

Zit stevig en lijkt me redelijk geïsoleerd. Behalve dat het kattenluikje natuurlijk zal tochten, mgoed.

Bedankt voor alle tips iedereen!

Overigens ook nog gekeken naar het kattenluikje in glas: dit kan pas vanaf 50x50cm ivm instabiliteit. Was hier dus geen optie.
 

Bijlagen

  • IMG_20240906_110414.jpg
    IMG_20240906_110414.jpg
    78 KB · Weergaven: 14
  • IMG-20240905-WA0010.jpg
    IMG-20240905-WA0010.jpg
    130,2 KB · Weergaven: 14

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.