Raampers pneumatisch of hydraulisch?

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Hallo,
Ik overweeg om een 2de hands raampers of opsluitbank aan te kopen maar ik wil een pers waar ik zo weinig mogelijk problemen en onderhoud aan heb.
Heeft er iemand ervaring met een pneumatische raampers ?
En is deze krachtig genoeg om de pen en gat verbindingen mooi sluitend in elkaar te persen net zoals dat met een serre joint of zware lijmtang gaat ?
Ik heb het idee dat een pneumatische pers het minst problemen geeft op lange termijn maar is dat ook zo?
Een hydraulische lijkt mij meer complex en dus storingsgevoeliger vooral bij oude machines.

Graag jullie ervaringen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
beste maneblusser,

de drukkracht hangt van je cilinders af

mijn 'ramen'-pers werkt niet op lucht of olie, maar enkel op mijn kracht
het enige onderhoud dat nodig is, is dat aan mezelf, en dat valt nog altijd mee

indertijd heb ik de 2dehandsmarkt gevolgd
wat er gemechaniseerd of geautomatiseerd te koop was, was altijd te zwaar om te verhuizen + te hoog en te groot om te plaatsen

heb hier eentje gekocht
dijk van een pers !
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
hier allemaal pneumatische persen,cilinders met een diameter van 100-120mm en dan met 8 bar druk voldoende voor ons werk.is bij 120mm diameter 900kg druk.|Per cilinder
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
@Dunhans, dat is interessante info!
Er staat er 1 te koop met cilinders van 100mm, dat lijkt mij wel iets, het is wel een oude machine maar werkt perfect volgens de verkoper.

@ZotVanHout, Ik heb je link bekeken maar ik zoek echt iets dat mij geen inspanning kost.
Budget had ik nog niet bij stil gestaan, ik heb het idee om een tweedehands machine te kopen en dan te kijken of het past bij onze werkwijze.
Want die zullen we moeten bijsturen om met een raampers te werken , en dan achteraf bekijken of dit een meerwaarde is en eventueel dan een nieuwe te kopen.
Maar om te beginnen wil ik er niet zoveel geld insteken, als je kijkt op de tweedehandsmarkt zou je een pers kunnen hebben voor rond de 1000 euro.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat weet je over Hess?
is mij vandaag hiervan bekend
weet niet of het hetzelfde bedrijf is
@chevy66 heeft zijn hart aan nostalgische machines verloren
(alhoewel hier niet echt een motor op zit)
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
500 euro
opspannen tot 180 x 300 cm
en het is een hess !
voor mij is het te laat
Ik had online nog wat verder gezocht en het gaat om een Hess-variant en die zijn gemaakt van 1977 tot 1997 , er staan beter foto's op het net dan in de advertentie en daarop heb ik besloten om vandaag te gaan kijken.
Qua constructie ziet het er allemaal stevig (maar niet overdreven zwaar) en praktisch uit.
De machine is in goede staat en werkt toch zijn er een aantal dingetjes aan, als hoofdzaak moeten de persluchtslangen vervangen worden, maar dat is goed te doen.
Ik heb de pers gekocht en gelijk mee gebracht, dat was toch nog een heel gedoe maar ze staat in de werkplaats weliswaar nog niet gemonteerd en opgesteld maar dat komt wel.
Ik heb het idee dat we hier wel iets mee kunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.