Punt slangenboor afgebroken en nu?

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
852
199
Twello
Goedendag,
Een vraag over bruikbaarheid slangenboren:
Ik heb een verzameling van die oude slangenboren en van een aantal is die schroefpunt beschadigd.
Zijn ze dan rijp voor de oudijzerbak?
Bij twee is die punt zeg maar afgebroken.
Heb er ook 1 die aardig vaak de vijl heeft gezien waardoor de snijvlakken aan de zijkant zo goed als verdwenen zijn. Ook oudijzer?
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
156
58
Almen aan zee
Ja ben bang dat dat oud ijzer is...

De schroefpunt heb je nodig om de boor het hout in te laten draaien / trekken.

En die snijvlakken aan de zijkant heb je ook nodig , om een strakke ronding van het gat te snijden.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
113
36
Alkmaar
Je zou ook kunnnen proberen een plankje te maken met een zelfde formaat gat. Die ff vastzetten met een klem en dan de mal/het gat als geleider gebruiken.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.502
889
70
Veldhoven
Mijn knutselhoofd blijft er aan denken. Welke diameter is die boor? En wat voor staal? Ik zou hem misschien kunnen uitgloeien, in de draaibank een gat erin boren, draad tappen, en een nieuw puntje (Gemaakt van een ouderwetse schroef) erin schroeven?. Daa.rna weer harden/ontlaten. Jammer dat je zo ver weg woont
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ en Hed
Je kunt ze ook gebruiken als vierkante gaten boor.
Je moet dan een ijzeren plaatje maken met een vierkant gat met een iets grotere maat als de boor. De boor gaat dan de randen van het vierkante gat volgen. De hoeken blijven dan wel iets rond, maar dat is met een bijtel wel op te lossen. Maar met al het moderne gereedschap en machines feitelijk overbodig. Dus ik ben bang dat het goed is voor oud ijzer.

M.vr.gr. Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.