pseudo accacia stammetjes zagen

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Goedenavond, 4 jaar geleden hebben we onze tuin opnieuw ingericht. De truttige pseudo accacia is gerooid destijds en naast het huis bewaard om ooit iets mee te doen.

IMG_20210418_164131_1.jpg

Onlangs heb ik het idee opgevat om er plankjes van te zagen om er iets mee te kunnen doen, krukje, bankje, kastje voor in de tuin. Omdat ik vorig jaar een zaagtafel(tje) heb gekocht wilde ik het op dat apparaat proberen, een dwe 7485. Prima apparaat, maar met een maximale zaaghoogte van ongeveer 7 cm bleek dat niet te doen met deze, niet al te dikke, stammetjes. (Ik heb dus 1 stammetje wel een beetje kunnen zagen, maar de de zaagtafel is hier niet geschikt voor.)

IMG_20210418_164140.jpg

Ik moet het dus ergens laten doen, of iets regelen dat ik het thuis kan doen. Nu heb ik 2 vragen:
1. Zijn deze stammetjes de moeite waard om te verzagen? Valt er nog iets mee te maken dat niet binnen een paar jaar wegrot?
2. Waar zou ik dat in de buurt van Nijmegen kunnen laten doen? Iemand ideeën?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
In Lienden de zagerij Hogendoorn. Zo te zien haal je hier weinig bruikbaar hout aan over. Ik zou er een buurman blij mee maken voor een schommel of iets dergelijks
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja, je plank is recht die gaat tegen de geleider. Je hebt nu een rechte kant. Dan Schroef je het stammetje op de plank (klemmen mag ook). Je schroeft hem zo dat je een rechte lijn over het zaagblad krijgt. Als je nu een rechte kant hebt kan je dit nog een keer herhalen en dan heb je een haakse hoek en kan je verder.
Hier een filmpje
Dit is kops vastgeschroefd maar dat gaat bij langere lengtes lastig. Zoek maar een op youtube met zoek term
how to resaw round wood on the table saw
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Vernuftig. Dat moet wel lukken bij een aantal van de stammen. Wel aardig wat werk denk, zeker vanwege de lengte van de stammen die ik heb en de ondersteuning die daarvoor nodig is. Maar dit ga ik zeker onthouden wellicht eens uitproberen.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
In Lienden de zagerij Hogendoorn. Zo te zien haal je hier weinig bruikbaar hout aan over. Ik zou er een buurman blij mee maken voor een schommel of iets dergelijks
Had ik eigenlijk zelf willen doen. Maar de kinderen zijn inmiddels iets ouder en naast ons huis staat een speeltuin.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
In Lienden de zagerij Hogendoorn. Zo te zien haal je hier weinig bruikbaar hout aan over. Ik zou er een buurman blij mee maken voor een schommel of iets dergelijks
ik heb ze even opgezocht. Vraag me af of zij iets voor particulieren doen. Kan me bijna niet voorstellen dat zeIvoor een paar lullige stammetjes hun zaag aanzetten.
En als ze dat doen, dan zal er wel niet zo veel overblijven. :unsure: Toch zelf maar even knutselen met de zaagtafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.