Project werkplaats

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Nu de verbouwing van mijn huis grotendeels klaar is ben ik eindelijk toe aan het maken van een fatsoenlijke werkplaats.
Gedurende de verbouwing was onze garage een rommelig opslaghok waar van alles en nog wat stond.

Hieronder is te zien hoe de garage er uit zag enkele weken geleden. Een dikke bende. Allereerst was het de noodzaak om de grage voor zo ver mogelijk leeg te ruimen en ruimte creëren. IMG_20220224_180000.jpg

Het stuk garage dat ik kan gebruiken is 2.50x3.00 meter. Niet super ruim, maar het is al een stuk ruimer want hiervoor had ik geen werkplaats dus ik ga er sowieso op vooruit. Dingen waar ik rekening mee moet houden is dat er ook nog fietsen moeten kunnen staan en dat de vloer erg ongelijk is. Er zitten meerdere centimeters hoogte verschil in alle hoeken en er zit een bolling in de vloer. In eerste instantie wou ik een verrijdbare werkbank maken, hier heb ik vanwege de ongelijke vloer toch maar vanaf gezien. Uiteindelijk heb ik voor een L-vormige werkbank gekozen waar ik mijn afkortzaag en tafelzaag in kan verwerken.

Ik heb nog flink wat hout over van de verbouwing en heb op een paar SLS'en na niks extra hoeven kopen. De muren bestaan uit houtplaten van een paar milimeter waar je eigenlijk niks aan kan ophangen, als eerste moest ik dus wat draagvermogen creëren. Dit heb ik gedaan door een 18mm plaat OSB tegen de muur vast te schroeven. WhatsApp Image 2022-05-22 at 12.59.05 AM.jpeg
De OSB plaat hangt mooi waterpas, echter zijn de muren van de garage alles behalve mooi recht, Dit was dus nog even wat gepuzzel. Ik heb direct 4 stopcontacten in de muur verwerkt. Normaal gesproken probeer ik in een garage alles zichtbaar te houden qua elektra, maar ik wil een haaklatten (of french cleat) muur maken dus is het fraaier als het wat is weggewerkt.

Uiteindelijk ben ik begonnen met het eerste deel van de werkbank. Ik krijg snel last van mijn rug en wil dus een wat hogere werkbank. In eerste instantie dacht ik een mooie hoogte te hebben gevonden, maar na de werkbank een paar keer gebruikt te hebben vond ik hem toch iets te hoog en heb ik hem wat naar beneden gehaald. De hoogte van de werkbank is hier op de foto nog op de oude verkeerde hoogte. De werkbank heeft poten van twee stukken SLS aan ellkaar geschroefd waatbij de achterste vast zit aa het frame van het werkblad. Daarnaast heb ik de werkbank vastgeschroefd aan de muur dus hij gaat nergens heen. Ik kan er met mijn 75 kg op staan zonder dat het ook maar een milimeter doorbuigt. WhatsApp Image 2022-05-22 at 12.59.05 AM (1).jpeg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Altijd leuk om eindelijk je eigen stek in te richten. Een werkplaatsje van wat voor afmetingen dan ook waar je ongestoord kan klussen.
En ik zie ook dat je onder de werkbank de nodige voorzieningen heb getroffen voor versterkende middelen voor de inwendige mens. Want ik neem aan dat die er niet staan voor gekoelde schroeven :)
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
527
124
Inderdaad, leuk om je eigen stek in te kunnen gaan richten.

Zie ook dat je 2 koelkasten (zo te zien tenminste) onder je werkbank hebt staan. Die staan altijd aan, en moeten hun warmte kwijt kunnen; zorg voor een goede stofzuiger die je op je machines kunt aansluiten zodat je zoveel mogelijk stof/zaagsel meteen afvangt voordat dit zich achterin je koelkasten gaat verzamelen.
Verder geef jij aan je zaagtafel en afkortzaag in je werkbank te willen inwerken, zou daar nog eens goed over nadenken, ik zou dat niet doen.
Wanneer je zaagtafel in je werkbank zit kun je geen langere stukken meer zagen omdat je aan de achterkant geen uitvoerruimte meer hebt. Zou je de zaagtafel niet beter op een los onderstel met wielen zetten.
Ook de afkortzaag zou ik niet inbouwen maar los op een soort van zaagplank zetten die je dan naar behoefte meer links of meer rechts kunt zetten en met een paar klemmen vastzetten, kijk eens bij Badger workshop aflevering Simple Miter saw station, daar zie je wat ik bedoel.
Zo houd je ook je werkbank beschikbaar om op te werken, met een ingebouwde zaagtafel en ingebouwde afkortzaag wordt deze al snel weer te klein.
Weet natuurlijk niet wat voor zaagtafel je hebt, maar met een goede afkortgeleider of afkortslede (op YouTube vindt je talloze voorbeelden) kun je ook veel afkortwerk op je zaagtafel doen.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Inderdaad, leuk om je eigen stek in te kunnen gaan richten.

Zie ook dat je 2 koelkasten (zo te zien tenminste) onder je werkbank hebt staan. Die staan altijd aan, en moeten hun warmte kwijt kunnen; zorg voor een goede stofzuiger die je op je machines kunt aansluiten zodat je zoveel mogelijk stof/zaagsel meteen afvangt voordat dit zich achterin je koelkasten gaat verzamelen.
Verder geef jij aan je zaagtafel en afkortzaag in je werkbank te willen inwerken, zou daar nog eens goed over nadenken, ik zou dat niet doen.
Wanneer je zaagtafel in je werkbank zit kun je geen langere stukken meer zagen omdat je aan de achterkant geen uitvoerruimte meer hebt. Zou je de zaagtafel niet beter op een los onderstel met wielen zetten.
Ook de afkortzaag zou ik niet inbouwen maar los op een soort van zaagplank zetten die je dan naar behoefte meer links of meer rechts kunt zetten en met een paar klemmen vastzetten, kijk eens bij Badger workshop aflevering Simple Miter saw station, daar zie je wat ik bedoel.
Zo houd je ook je werkbank beschikbaar om op te werken, met een ingebouwde zaagtafel en ingebouwde afkortzaag wordt deze al snel weer te klein.
Weet natuurlijk niet wat voor zaagtafel je hebt, maar met een goede afkortgeleider of afkortslede (op YouTube vindt je talloze voorbeelden) kun je ook veel afkortwerk op je zaagtafel doen.
Een koelkast en een vriezer inderdaad! De stofzuiger heb ik net binnen en zal ik zeker gaan gebruiken!
Wat betreft de afkortzaag ga ik een inzet stuk maken dat ik de afkortzaag makkelijk kan verwijderen en de werkbank kan ophogen tot de juiste hoogte. En heb ik aan de linkerkant zo'n 2.5 meter de ruimte dus dat zou voldoende moeten zijn.

Over de tafelzaag heb ik ook nagedacht, deze komt op de hoek van het deel dat ik nog moet bouwen, daardoor heb ik een uitvoerlengte van meer dan 2 meter. De invoerlengte is echter krapjes met 1.5 meter, daarom ga ik voor de tafelzaag een onderstel op wielen bouwen zodat ik die alsnog kan verwijderen als ik langer of plaat materiaal wil verwerken. Het onderstel wil ik met enkele bouten vast kunnen zetten aan de poten van de werkbank zodat deze wel goed vastgezekerd staat.

Ik zal de filmpjes over de miter saw station zeker even kijken voordat ik verder ga! Bedankt voor de tip.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Altijd leuk om eindelijk je eigen stek in te richten. Een werkplaatsje van wat voor afmetingen dan ook waar je ongestoord kan klussen.
En ik zie ook dat je onder de werkbank de nodige voorzieningen heb getroffen voor versterkende middelen voor de inwendige mens. Want ik neem aan dat die er niet staan voor gekoelde schroeven :)
Hahaha dat klopt, er zal zeker een biertje of twee in komen te liggen.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Inmiddels weer wat opgeschoten, de french cleat muur is klaar. Nu nog houders maken voor mijn gereedschap zodat ik alles wat kan ophangen. Het werkblad heb ik gemaakt van wat stukken oude vloer die ik tijdens het renoveren van mijn huis bewaard heb.
WhatsApp Image 2022-05-24 at 8.33.43 PM.jpeg

Ook het tweede deel van de werkbank heb ik een begin aan kunnen maken. Uiteindelijk toch bij het oorspronkelijke idee gebleven. Het laatste wat ik nog moet doen is het maken van een frame waar de tafelzaag op kan komen te staan.
WhatsApp Image 2022-05-24 at 8.33.43 PM (1).jpeg
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Laatste weken weinig kunnen doen door drukte. Maar vanavond even een uurtje aan t knutselen geweest en de eerste houder voor op de muur gemaakt!

Ik had schroevendraaiers gekocht van Datona(die blauwe). Echter hebben twee platkopschroevendraaiers het bij de eerste schroef al direct begeven, dus ik ben nog niet zo te spreken over de kwaliteit.

IMG_20220608_205323.jpg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Spul van Datona staat bij mij ook niet op de shortlist... maar ik heb al jaren een kleine ratel/doppenset (zo'n set van maat 6 t/m 14) van HBM en die heb ik oprecht mishandeld... het enige wat ik tot nu toe gesloopt heb was één torx dop en dat was toen ik schroeven van ±12cm met een slagschroevendraaier in vreselijk dik douglas joeg zonder voor te boren. Mijn steeksleutel- en grote doppenset (tot maat 22) is van, schrik niet, Werckmann... (Action). Ook die set heb ik echt door de mangel gehaald de laatste jaren, zonder enige vorm van schade of stukken. Ja, het rubberen hoesje om het handvat zit los, maar nu die eraf kan past er een pijp omheen om meer kracht te zetten :p.

Ook heb ik nog een paar schroevendraaiers van de (jawel!) Hema liggen van jaren geleden die ook niet kapot te krijgen zijn. Er is vast beter spul te koop, maar het ligt er maar net aan hoe vaak je het nodig hebt en wat je kunt besteden. Ik gebruik alles tot het aan stukken ligt en ik koop alleen wat beters/duurders als dat nodig is (lees: het beoogde doel niet bereikt word). Wat dat betreft zijn sommige goedkope merken echt nog zo slecht niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Hier een oud dealer van PB schroevendraaiers I love the stuff. Wij verkochten ook goedkoop spul van o.a. KWB doppen en ratels. Zeer goedkoop mochten geen gezeur garantie geven maar kregen nooit wat terug. Heb ze zelf ook en daar is niets mis mee. Ga je ze dagelijks gebruiken dan zou ik een topmerk nemen.
Dat geldt ook voor schroevendraaiers, die van PB Belzer en Wera kregen wij regelmatig terug. Bijna altijd misbruikt. Je kent het wel pz en ph door elkaar. Te kleine schroeverdraaier gebruikt en je sleufschroeverdraaier wordt een vleugelmodel. In discussie gaan met klanten doe ik niet zo gauw. Echter de fabriekanten van deze merken zijn niet meer makkelijk met garantie.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Heb destijds een gereedschapskar van Datona gekocht. Bij de eerste inbus was de desbetreffende inbussleutel al kapot en 2 weken later een schroevendraaier afgebroken. Kwaliteit is gevalletje chinese troep. Overigens wel netjes vergoed beide keren door Datona. (Dop)sleutels ben ik erg over te spreken en hebben al behoorlijk wat ge-/misbruik gehad.

Onder het motto, vervang het vaak gebruikte gereedschap voor kwaliteit, gaan we hier voorlopig mee door.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Ik heb een frame gemaakt waar de tafelzaag op kan staan, hier zitten nu nog wieltjes onder van de karwei. Maar door de ongelijke vloer staat hij niet waterpas. Ik moet nog verstelbare wielen kopen en dan staat hij hopelijk mooi waterpas.
WhatsApp Image 2022-06-09 at 9.09.23 PM.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa en Rizz

avd80

Nieuw lid
20 jun 2022
1
0
NL
Die gereedschapswand ziet er mooi uit, welke afmetingen heb je aangehouden van de cleats en hoever zitten ze van elkaar af?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.