Project freestafel

Luc H

Nieuw lid
31 mei 2023
14
61
Kwadendamme
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest aan een verrijdbare freestafel die tevens dienst doet als uitvoertafel voor mijn zaagtafel.
Als bovenfrees heb ik gekozen voor een Triton TRA001, na het lezen van meerdere positieve ervaringen over deze frees op dit forum.

Voor het werkblad heb ik een plaat trespa verlijmd op 18mm multiplex. Hierin heb ik een freesplaat van Marman passend gemaakt. Die bevestigd zit met zogenaamde plate levelers van Kreg.
20250222_105039.jpg

De langsgeleider heb ik bevestigd op een T-track en voor wat extra accessoires zoals een featherboard heb ik nog een extra t track ingefreesd.
20250222_120438.jpg
20250222_145912.jpg

De langsgeleider is voorzien van 2 breedte aanslagen, aan de achterkant heb ik een aansluiting gemaakt voor stofafzuiging. Om de ruimte rond het freesje zo klein als mogelijk te maken, heb ik 2 trespa stroken bevestigd met inbusboutjes en t sleufmoeren. Daarmee kan het gat in de geleider aangepast worden naar wens.
20250302_143533.jpg

Voor het opbergen van freesjes heb ik links en rechts naast de frees lades gemaakt met de ladegeleiders aan de onder en bovenzijde. De boordjes met freesjes zijn uitneembaar zodat je makkelijker de gewenste frees kan uitzoeken.
20250302_152437.jpg

Verder heb ik nog 2 grotere lades gemaakt voor het opbergen van alle accessoires en materialen van de frees. Het stof wil ik ook vanaf onder af gaan zuigen dus heb ik een deurtje voor de frees gemaakt zodat dit luchtdicht af te sluiten is.20250304_212252.jpg

Nu nog frontjes maken, de stofafzuiging aansluiten en de start/stopknop aansluiten en dan kan de freestafel in gebruik genomen worden!

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
438
198
Groene Hart
Dat ziet er mooi uit!
Ik heb wel een nieuwsgierige vraag:
Heb je speciale ladengeleiders gebruikt, omdat ze niet aan de zijkant zitten, maar bovenop?
Deze krijgen andere krachten te verwerken dan geleiders aan de zijkant van een lade.

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
270
141
Leeuwarden
Ziet er goed uit!

Is dit ook de plek waar je hem gaat gebruiken? in dat geval zou ik proberen hem nog iets hoger te maken zodat hij op gelijke hoogte komt met je Hammer. als je dan wat langere stukken hout wilt frezen dan heb je die ook ondersteund.

• Leuk
Waarderingen: Luc H

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.363
1.122
Ulvenhout
Ik denk dat hij op dezelfde hoogte is een dat dat alleen zo lijkt op de foto. Luc schrijft dat hij ook dient als uitvoertafel voor z'n zaag.

• Leuk
Waarderingen: Luc H

Luc H

Nieuw lid
31 mei 2023
14
61
Kwadendamme
Dat ziet er mooi uit!
Ik heb wel een nieuwsgierige vraag:
Heb je speciale ladengeleiders gebruikt, omdat ze niet aan de zijkant zitten, maar bovenop?
Deze krijgen andere krachten te verwerken dan geleiders aan de zijkant van een lade.
Nee, ik heb gewone ladegeleiders gebruikt met een draagkracht van 45kg (in de normale oriëntatie). Ik heb meerdere youtube video's gezien waarin ze standaard ladegeleiders zo gebruikte, vandaar dat ik dit ook zo geprobeerd heb. De lade inclusief freesjes weegt misschien net 2kg en is nog redelijk stabiel wanneer deze volledig uitgetrokken is. Het is nog wel even afwachten hoe ze zich gaan houden in de toekomst, maar mocht het problemen geven laat ik het weten.

• Leuk
Waarderingen: mink

Luc H

Nieuw lid
31 mei 2023
14
61
Kwadendamme
Ik denk dat hij op dezelfde hoogte is een dat dat alleen zo lijkt op de foto. Luc schrijft dat hij ook dient als uitvoertafel voor z'n zaag.
Dat klopt de freestafel is exact evenhoog als de zaagtafel en alle andere werkbladen in mijn werkplaats. Op de foto lijkt dit niet zo, maar dat is een vertekend beeld.

• Leuk
Waarderingen: Musicus

Emerald

Nieuw lid
23 okt 2024
11
14
Midden Nederland
Ziet er fraai uit! Hoe heb je de afzuiging vanaf de onderzijde geregeld (of wil je die gaan regelen)?
En je hebt de twee langsgeleiders zie ik tot de dwarsgeleider voor doorlopen. Wat is het voordeel om deze geleiders zoveel verder dan de frees zelf te laten komen? Allemaal vragen omdat ik zelf nadenk over het opnieuw bouwen van mijn freestafel.

Luc H

Nieuw lid
31 mei 2023
14
61
Kwadendamme
Ziet er fraai uit! Hoe heb je de afzuiging vanaf de onderzijde geregeld (of wil je die gaan regelen)?
En je hebt de twee langsgeleiders zie ik tot de dwarsgeleider voor doorlopen. Wat is het voordeel om deze geleiders zoveel verder dan de frees zelf te laten komen? Allemaal vragen omdat ik zelf nadenk over het opnieuw bouwen van mijn freestafel.

De stofafzuiging via de onderzijde wordt relatief simpel. De frees hangt in een dichte box. Met aan de voorkant een deurtje om nog bij de frees te kunnen. Aan de achterkant komt een dicht paneel met aan de onderkant een aansluiting voor een stofzuigerslang. Zo wordt in principe lucht door de gehele box gezogen via de opening in de freesplaat.
Dit systeem heb ik nog niet kunnen testen maar ik heb goede hoop dat dit wel gaat werken.

De 2 t tracks waar de langsgeleider mee bevestigd is hadden in principe niet hoeven doorlopen tot de t track aan de voorkant. Maar het was makkelijker om de groeven door te frezen tot de groef aan de voorkant dan om halverwege te stoppen. Het zou ook maar 2 keer 15cm t track besparen. Een stukje waar ik verder ook niets mee kan en op deze manier vind ik het er net wat netter uitzien.

• Leuk
Waarderingen: Emerald

Emerald

Nieuw lid
23 okt 2024
11
14
Midden Nederland
Ok, heldere aanpak en afwegingen. Mijn ervaring tot nu toe is dat die afzuiging langs de onderkant erg tegenvalt, zelfs als je groeven freest. Het slijpsel hoopt zich eigenlijk altijd op in de vers gefreesde groef, en ik heb geen idee hoe dit beter zou kunnen. Misschien werkt dat wel met opwaartse of compressie freesbits, maar die heb ik nog niet betaalbaar gevonden in Nederland.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.