P
Pel
Guest
Omdat ik een kersenboom gescoord had van een mijnheer uit Asten die hem hier op de site zette, ik was gelukkig enkele minuten sneller als Jeroen, Toxiq. De man wilde graag als aandenken dat ik wat voor hem maakte van het kersenhout. Maar omdat het hout nog moet drogen heeft het weinig zin om daar nu wat van gaan te maken, en om de man te laten wachten tot het droog is lijkt mij ook niks. Ik had een stukje droog Amerikaans kersenhout gekregen van Ronald Kanne, toen ik daar mijn houtdraai beitels heb gekocht, om daar zo’n werkschoentje van te maken wat ik al eens eerder heb gemaakt. https://www.woodworking.nl/showthre...s-hout-nog-goed-bruikbaar&highlight=schoentje
Omdat ik beloofd had om, als ik weer een schoentje zou maken, ik foto’s van het productieproces zou maken. Ik dacht er nog juist aan toen ik de zool er al vanaf had gezaagd, het gat er al in geboord en weer verlijmd had. Je kunt het maken van alle soorten restjes hout, ook als je kleinere blokjes hout hebt, dan wordt alleen het schoentje wat kleiner. Ik hoop dat e.a duidelijk is

De ruwe vorm uitgezaagd, en de zool van ± 5 mm eraf gezaagd, daarna een gat erin geboord van 32 mm, en de zool er weer onder gelijmd

Gat van ± 32 mm erin

Teken het hoekje af van de opening aan de voorkant van de schoen.

schuur of steek met de beitel rond

Met de guts en beitel afronden

Daarna raspen, blijf met het schoentje rond draaien, dus niet te lang op een plaats blijven raspen.

Zaag het hoekje eruit, en hou je duim er achter zodat je de binnenkant niet beschadigd

teken de flapjes af

Rasp de flapjes er in

Zaag de hak er uit.

Teken de neus en de hak af

Maak met een dunne rasp of met een burijn een groef.

Maak ook groeve waar de enkels zitten

Met een burijntje een groefje maken precies op de lijmnaad

Boor gaatjes waar de veters door moeten.

Schuren

Schuren

En nog eens schuren

Nog een beetje glad schuren en daarna moet er nog olie over.

Drie uurtjes later was dit het resultaat.
Groet Pel.
Omdat ik beloofd had om, als ik weer een schoentje zou maken, ik foto’s van het productieproces zou maken. Ik dacht er nog juist aan toen ik de zool er al vanaf had gezaagd, het gat er al in geboord en weer verlijmd had. Je kunt het maken van alle soorten restjes hout, ook als je kleinere blokjes hout hebt, dan wordt alleen het schoentje wat kleiner. Ik hoop dat e.a duidelijk is

De ruwe vorm uitgezaagd, en de zool van ± 5 mm eraf gezaagd, daarna een gat erin geboord van 32 mm, en de zool er weer onder gelijmd

Gat van ± 32 mm erin

Teken het hoekje af van de opening aan de voorkant van de schoen.

schuur of steek met de beitel rond

Met de guts en beitel afronden

Daarna raspen, blijf met het schoentje rond draaien, dus niet te lang op een plaats blijven raspen.

Zaag het hoekje eruit, en hou je duim er achter zodat je de binnenkant niet beschadigd

teken de flapjes af

Rasp de flapjes er in

Zaag de hak er uit.

Teken de neus en de hak af

Maak met een dunne rasp of met een burijn een groef.

Maak ook groeve waar de enkels zitten

Met een burijntje een groefje maken precies op de lijmnaad

Boor gaatjes waar de veters door moeten.

Schuren

Schuren

En nog eens schuren

Nog een beetje glad schuren en daarna moet er nog olie over.

Drie uurtjes later was dit het resultaat.
Groet Pel.
Bijlagen
Laatst bewerkt door een moderator: