Problemen jet vandikteschuurmachine

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
347
190
's-Hertogenbosch
Hallo allemaal,

Ik ben echt teneinde raad en hoop dat iemand hier de gouden tip heeft.

Ik heb al een tijd een jet 10-20 plus in mijn bezit en gebruik deze machine echt veel.
Nu was helaas de conveyor belt (aanvoer band?) Kapot.

Na een tijdje zoeken een nieuwe kunnen bestellen maar ik krijg het voor geen mogelijkheid voor elkaar om deze in het midden te laten lopen. De band blijft richting rechts bewegen.

Er zitten twee stel boutjes maar wat ik ook doe er veranderd niks.
Volgens de handleiding moet je de bout aandraaien aan de zijde waar de band naar afwijkt.
Maar zelfs als ik de rechter bout strak vast zet en de linker volledig los dan wijkt de band alsnog naar rechts uit.

Ik heb de band omgedraaid en als het aan de band zou liggen zou ook de afwijking nu de andere kant op gaan? Maar dit is niet zo.

Op internet vind ik wel veel dit probleem terug alleen niet echt de oplossing. Behalve geluk hebben met een nieuwe band (kosten €80 dus ik wil er niet op de gok meer kopen uiteraard.. ).
De machine is van 2004 en heeft het altijd goed gedaan bij mij en wat ik gehoord heb van de vorige eigenaar.

Ondertussen 7 uur verder, veel hoofdpijn en ik kan helaas nog niet schuren.

Iemand een idee of gelijke ervaring?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Hoi,

Heb niet zo'n machine of iets dergelijks, dus ik heb alleen een link voor je die je hopelijk nog niet kent.
Voor die persoon lijkt het probleem opgelost.
Link
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
347
190
's-Hertogenbosch
Dankjewel Thomas voor je berichtje.

Ik denk dat ik alle fora ondertussen wel heb door gelezen zo ook jouw linkje. Helaas heeft het mij nog niet geholpen.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Hoi Bart,
Dat is wel balen zeg. Vreemd dat het verstellen van de bouten helemaal geen effect heeft. Omdat het een schuurmachine is dacht ik dat wellicht opeenhoping van stof iets blokkeert.
Of dat er iets gesmeerd moet worden. Maar daar heb je zelf vast ook al bedacht.

Zie verder nog geen reacties, hopelijk komen die nog, want veel meer kan ik er ook niet over zeggen.

Thomas
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
149
34
65
Groningen, stad
als je de boutjes gaat verstellen, moet de as wel mee bewegen. Controleer of dit het geval is en of het soepel gaat. Het beste kun je het doen met de riem eraf, heb je geen last van de spanning van de riem.
 

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
Bart
ik zou eerst zonder band testen of de "stuurrol" los is
Deze kan vast zitten waardoor spannen of ontspannen van de rol geen zin heeft
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.