Problemen bij houtbewerking

JeroenWilms

Nieuw lid
2 nov 2013
8
0
antwerpen
Ik ben een student productontwikkeling. Ik heb sinds kort de opdracht gekregen om op zoek te gaan naar problemen die zich voor doen in een schrijnwerkerij. Meer bepaald met de gereedschappen. Ik ben een echte leek op het vlak van houtbewerking en zoek hierbij hulp van jullie expertise. De vraag naar jullie toe is dus: zijn er problemen die zich vroeger voor deden toen jullie het vak leerde? Zijn er nu nog steeds producten of handelingen die jullie moeten uitvoeren waarbij jullie ervaren dat het eenvoudiger moet kunnen mits enkele aanpassingen?
Bedankt bij voorbaad.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
bij iedere project doen zich dezelfde problemen voor zoals vroeger ;) Maar met ervaring weet je steeds sneller die probleempjes op te lossen. Alles begint met meten, nog een keer meten en dan nog een keer meten. altijd even proef stukje maken en weer 2 keer nameten. En als alles dan goed is ingesteld dan pas weer verder aan het projectje onderdeel. Volgorde der dingen is ook altijd belangrijk. Bedenk van te voren allemaal wat je gaat doen en in welke volgorde. Kortom plannen dus. Het begint met een ontwerp, vervolgens een zaagplan en dan pas in logische volgorde de de daarop volgende werkzaamheden plannen en uitvoeren. Vaak gaat het een beetje mis als je halverwege het project wijzigingen gaat doorvoeren. dan moet je bijvoorbeeld een nieuw of extra stuk hout zagen die precies even breed of lang is als een reeds eerder gezaagd stuk. En dat is knap lastig vandaar dat het beter is alles in een keer te zagen op basis van een zaagplan.
 

JeroenWilms

Nieuw lid
2 nov 2013
8
0
antwerpen
Allereerst bedankt voor de reactie maar ik zou eigenlijk specifiek problemen met werktuigen moeten te weten komen. bv dat er bij een handschaaf een bepaalde hoeveelheid druk moet worden uitgeoefend, misschien zijn er werktuigen die op dit moment moeilijk af te stellen zijn(zeker voor iemand die er niet zoveel vanaf weet) of een bankvijs die een afdruk achterlaat in zachter hout als men deze te hard aandraait. Dit soort problemen zoek ik en probeer ik vervolgens een met een herontwerp het werktuig te verbeteren.
 

JeroenWilms

Nieuw lid
2 nov 2013
8
0
antwerpen
ja inderdaad ik bedoel een bankschroef. En dat wist ik niet van die beschermbekken. Mijn idee was om een regelsysteem te ontwerpen waarbij de maximale kracht kan worden ingesteld en wanneer deze bereikt wordt slipt de schroef als het ware door. Maar het is dus naar dat soort problemen dat ik zoek.
 
A

Athanor

Guest
Misschien kun je eens in het topic over schroefspindels van Tuoh kijken, hij heeft verschillende verbetering van een andreaskruis gemaakt, wie weet inspireert dat je tot een geheel andere kijk op het vraagstuk. Zie in dit topic.

Fons
 

JeroenWilms

Nieuw lid
2 nov 2013
8
0
antwerpen
Ik zal het zeker eens bekijken. Als er nog problemen zijn waar u aan denkt laat het me dan zeker weten want dat zou een enorme hulp voor me zijn. Nogmaals bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Het grootste probleem met de gereedschappen die de meubelmakers tegen komen kan je heel goed zien als je een groepje meubelmakers hun handen laat opsteken. Er zijn er diverse die vingers missen.
 

tuoh

Oud hout
Het is tegenwoordig niet het gereedschap dat faalt, meestal is het de man die het hanteert die steken laat vallen wegens onvoldoende kennis of opleiding. Zijn er toch problemen met gereedschap dan is het niet met de werking ervan, maar wel met de (bouw)kwaliteit ervan.

Je vraagt feitelijk iets onmogelijks, niemand gaat bewust jaren aan een stuk staan sukkelen wachtend tot iemand een oplossing aandraagt. Nee, is er bij één of andere klus een probleem dan word dit zo snel mogelijk opgelost door de mensen op de werkvloer. Zeker in de wereld van de houtbewerking is inventiviteit een must, elke dag is er wel een andere uitdaging die zich aandient en moet opgelost worden, maar dat noemt men gewoon vakmanschap:p

Mvg,

André
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ware woorden André! Toe ik hierboven las over de bankschroef die te hard klemde dacht ik aan m'n eerste lijmklemmen in combinatie met een stukje vuren en dus een mooie afdruk van de lijmklem in het werk. Natuurlijk zou een automatische op basis van de hardheid van het hout ingestelde aandraaimomentbeveiliging op een lijmklem technisch bijzonder vernuftig zijn, maar een blokje hout onder de klem kom je ook een heel eind en als je houtlijmdruipers hebt waaraan die blokjes vastkleven, dan helpt een streepje schilderstape. Al doende leert men en als men niet doet dan surft men. Zo'n forum als dit staat vol met oplossingen en bol van de ervaringen.
groeten,

Hans
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het is al gezegd maar ik zal het nog eens verwoorden: ambachtelijke vaklieden zullen je geen problemen aandragen, ze zijn gewend die zelf op te lossen. Liefst zo simpel en efficient mogelijk. Er moet tenslotte geld verdiend worden.

Zoek je oplossingen, dan ben je hier aan het juiste adres! :p

Succes!

Groet, Rob.
 

JeroenWilms

Nieuw lid
2 nov 2013
8
0
antwerpen
Maar met het antwoord dat vaklieden alles zelf oplossen ben ik niet veel. Ik ben meer met wat die problemen specifiek zijn die ze oplossen? En zijn er misschien geen moeilijkheden die voor een beginneling zeer vaak voor komen? Dit is trouwens voor een opdracht voor school. Dus het zou een enorme hulp zijn moest ik deze te weten komen, het mogen natuurlijk ook problemen zijn die door een vakman snel worden opgelost? Mijn deadline nadert zeer snel en zit met de handen in het haar! Dus alle info is welkom.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het zou ons geweldig helpen als je ons de oorspronkelijke onderzoeksvraag laat weten. (Ik mag toch aannemen dat die al lang geleden geformuleerd werd). Zolang die niet helder is, bestaan er geen antwoorden.

Mvg
klaas0639
 

JeroenWilms

Nieuw lid
2 nov 2013
8
0
antwerpen
ontwerp een nieuw product of onderdeel van een product, met integratie van een mechanisch handbediend span, klem of regelsysteem of combinatie van deze systemen. Elke student gaat binnen zijn werkveld op zoek naar nieuwe product voorstellen, met geïntegreerd een meervoudig klem- of regelmechanisme.Binnen de opgegeven omgeving definieer je dus 7 mogelijk verbeter punten of problemen. hoop dat het zo wat duidelijker wordt :D
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Misschien een goed alternatief voor een werkbank zonder tail-vise?

Ik heb een werkbank zonder tail-vise en vind het zeer lastig om een goede oplossing te vinden om de balken of planken vast te klemmen zonder een tail-vise te moeten kopen en instaleren.
Tot zover heb ik het al met wiggen en een plankjes met lijmklemmen geprobeerd.
Ik heb wel vierkante gaten in de werkbank gemaakt, waar ik een stop in kan doen.

Ik zal zo eens een foto maken.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb niets nieuws nodig alleen het geld om bij Veritas of Benchcrafted iets te kopen. Alle twee hebben ervaring en vrij goede designs.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Bij de eerste foto komt de schaaf tegen de lijmklem.
Bij de tweede foto moet je maar net genoeg ruimte hebben om zo te klemmen.
In de laatste foto zijn de mannen gewoon niet sterk genoeg.

In alle gevallen beweegt het te veel en laat het na een paar keer schaven weer los.

Een tail-vise inbouwen is het beste, maar het is wel een hele verbouwing van de werkbank.

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.