Problemen bij houtbewerking

JeroenWilms

Nieuw lid
2 nov 2013
8
0
antwerpen
Ik ben een student productontwikkeling. Ik heb sinds kort de opdracht gekregen om op zoek te gaan naar problemen die zich voor doen in een schrijnwerkerij. Meer bepaald met de gereedschappen. Ik ben een echte leek op het vlak van houtbewerking en zoek hierbij hulp van jullie expertise. De vraag naar jullie toe is dus: zijn er problemen die zich vroeger voor deden toen jullie het vak leerde? Zijn er nu nog steeds producten of handelingen die jullie moeten uitvoeren waarbij jullie ervaren dat het eenvoudiger moet kunnen mits enkele aanpassingen?
Bedankt bij voorbaad.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
bij iedere project doen zich dezelfde problemen voor zoals vroeger ;) Maar met ervaring weet je steeds sneller die probleempjes op te lossen. Alles begint met meten, nog een keer meten en dan nog een keer meten. altijd even proef stukje maken en weer 2 keer nameten. En als alles dan goed is ingesteld dan pas weer verder aan het projectje onderdeel. Volgorde der dingen is ook altijd belangrijk. Bedenk van te voren allemaal wat je gaat doen en in welke volgorde. Kortom plannen dus. Het begint met een ontwerp, vervolgens een zaagplan en dan pas in logische volgorde de de daarop volgende werkzaamheden plannen en uitvoeren. Vaak gaat het een beetje mis als je halverwege het project wijzigingen gaat doorvoeren. dan moet je bijvoorbeeld een nieuw of extra stuk hout zagen die precies even breed of lang is als een reeds eerder gezaagd stuk. En dat is knap lastig vandaar dat het beter is alles in een keer te zagen op basis van een zaagplan.
 

JeroenWilms

Nieuw lid
2 nov 2013
8
0
antwerpen