Probleem met zwaluwstaarten frezen

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hopelijk is er iemand met de gouden tip voor dit probleem.

Ik heb een tijd geleden deze dovetail jig + freesjes gekocht bij Baptist: Baptist

Nu heb ik destijds even snel getest met multiplex - dat was 1 grote ramp maar dat gooide ik op het feit dat multiplex daar niet bijzonder geschikt voor was. Vandaag even uitgebreid getest met zwart MDF en wat notenhout maar ook hier weer problemen.

De freesjes zijn 1/4" en dus zitten ze met een verloopje in m'n 8mm spantang. Dit is zowel op m'n Makita RT0700 als m'n Triton TRA01 in de freestafel. Op beide machines heb ik elk toerental geprobeerd maar allemaal zonder succes.

Ik heb "tear-out" maar heb nu geen idee meer wat het kan zijn. Enige is dat de bitjes misschien niet scherp meer zijn maar dat zou vreemd zijn omdat ze nieuw gekocht zijn bij Baptist. Zowel de dovetail als de rechte frees hebben last van tear-out.

Als ik met de hand aan het bitje probeer te schudden lijkt het goed vast te zitten, ik voel geen speling..

Enige wat ik me nog kan bedenken is voor het stuk hout nog een ander stuk hout klemmen, aan de achterkant dat tegen het blok hout van de dovetail jig zit heb ik namelijk geen tear out. Zou dat wel raar vinden omdat elke demo die ik hiervan gezien heb, had dat ook niet.


Iemand enig idee?
 

Bijlagen

  • IMG_3279.JPG
    IMG_3279.JPG
    149,6 KB · Weergaven: 88
  • IMG_3280.JPG
    IMG_3280.JPG
    105,7 KB · Weergaven: 90
  • IMG_3281.JPG
    IMG_3281.JPG
    107,1 KB · Weergaven: 88
Laatst bewerkt door een moderator:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zo te zien freesbits met hardmetalen ijserts? die zijn nooit 'echt' scherp. En zelfs met vers geslepen HSS freesbits heb ik dit soort 'franje' bij het 'door de plank heen' frezen (zwaluwstaart maken op mijn woodrat). Dit is wat frezen doen. M.i. is de enige oplossing hiervoor (afgezien van zwaluwstaarten maken met een handzaag...) is het afplakken van het hout, of er een sacrificial stukje hout achter klemmen.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Hopelijk is er iemand met de gouden tip voor dit probleem.

Ik heb een tijd geleden deze dovetail jig + freesjes gekocht bij Baptist: Baptist

Nu heb ik destijds even snel getest met multiplex - dat was 1 grote ramp maar dat gooide ik op het feit dat multiplex daar niet bijzonder geschikt voor was. Vandaag even uitgebreid getest met zwart MDF en wat notenhout maar ook hier weer problemen.

De freesjes zijn 1/4" en dus zitten ze met een verloopje in m'n 8mm spantang. Dit is zowel op m'n Makita RT0700 als m'n Triton TRA01 in de freestafel. Op beide machines heb ik elk toerental geprobeerd maar allemaal zonder succes.

Ik heb "tear-out" maar heb nu geen idee meer wat het kan zijn. Enige is dat de bitjes misschien niet scherp meer zijn maar dat zou vreemd zijn omdat ze nieuw gekocht zijn bij Baptist. Zowel de dovetail als de rechte frees hebben last van tear-out.

Als ik met de hand aan het bitje probeer te schudden lijkt het goed vast te zitten, ik voel geen speling..

Enige wat ik me nog kan bedenken is voor het stuk hout nog een ander stuk hout klemmen, aan de achterkant dat tegen het blok hout van de dovetail jig zit heb ik namelijk geen tear out. Zou dat wel raar vinden omdat elke demo die ik hiervan gezien heb, had dat ook niet.


Iemand enig idee?
Paar suggesties:
Laatste stukje met de hand (beitel) doen?
Van twee kanten elk en helft frezen?
Voorgelezen met een andere frees zodat je niet teveel materiaal in 1x weg hoeft te halen?
Stukje ertegenaan klemmen?
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Heel simpel: extra plankje tegenaan klemmen. Tear out is altijd bij laatste plankje dus zorg je er voor dat het laatste plankje weg gegooid mag worden. 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Zo te zien freesbits met hardmetalen ijserts? die zijn nooit 'echt' scherp. En zelfs met vers geslepen HSS freesbits heb ik dit soort 'franje' bij het 'door de plank heen' frezen (zwaluwstaart maken op mijn woodrat). Dit is wat frezen doen. M.i. is de enige oplossing hiervoor (afgezien van zwaluwstaarten maken met een handzaag...) is het afplakken van het hout, of er een sacrificial stukje hout achter klemmen.
Volgens mij wel ja. Ik heb er geen moeite mee om andere freesjes te gebruiken en heb een redelijke allergie voor goedkope en slechte kwaliteit bitjes.. aangezien dit bij Baptist vandaan komt ging ik er vanuit dat het wel goed zat. CMT heeft hetzelfde setje maar dan met carbide mesjes.. zou dat beter gaan?

 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
op zijn mooi vlaams heet dat een “sacrificial backing board”
altijd gebruiken met een router, dwars op de vezel om ’tear out’ te vermijden/reduceren
Er zit een backing board achter, dat is namelijk het blok hout waar de jig op zit.. ik heb ook tear out aan de voorkant bij het erin gaan maar dan moet ik daar dus ook iets voor klemmen begrijp ik?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Er zit een backing board achter, dat is namelijk het blok hout waar de jig op zit.. ik heb ook tear out aan de voorkant bij het erin gaan maar dan moet ik daar dus ook iets voor klemmen begrijp ik?
is de zwaluwstaart juist even breed als je freesje ? zo ja, dan komt aan de rechterkant je freesmes naar buiten, daar waar de vezels niet ondersteund zijn en daar waar meestal tear-out onstaat
in dat geval zou je ook aan de voorkant een backing board kunnen plaatsen, probeer het eens
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
is de zwaluwstaart juist even breed als je freesje ? zo ja, dan komt aan de rechterkant je freesmes naar buiten, daar waar de vezels niet ondersteund zijn en daar waar meestal tear-out onstaat
in dat geval zou je ook aan de voorkant een backing board kunnen plaatsen, probeer het eens

is de zwaluwstaart juist even breed als je freesje ? zo ja, dan komt aan de rechterkant je freesmes naar buiten, daar waar de vezels niet ondersteund zijn en daar waar meestal tear-out onstaat
in dat geval zou je ook aan de voorkant een backing board kunnen plaatsen, probeer het eens
Klopt idd.

Ik ga het wel proberen maar ik doe precies hetzelfde als dit filmpje en hier gaat de frees er gewoon in:


Nota bene met MDF heb ik al tear out...
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ga je in het werkstuk de oriëntatie van de houtnerf doen dan op je foto?
Dan heeft het hout aan de kant waar de frees uit het materiaal draait zoizo meer de nijging om tear out te krijgen.
Ik zou het plankje 90gr draaien en nog eens proberen.
Ik verwacht dat dat beter resultaat geeft.
De vesels van mdf kunnen ook maar weinig hebben.

Gr. John lamers
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Een zwaluwstaart in de "lange" kant is constructief erg zwak. Dat is een extra reden om het plankje 90 graden te draaien, zoals John Lamers ook al aangeeft.

De beschadigingen aan de uitgaande kant in het MDF zijn fors. Als de freesbit scherp is en het werkstuk goed gefixeerd, lijkt te snel doorvoeren de meest voor de hand liggende oorzaak.
Toerental en verplaatsing moeten op elkaar zijn afgestemd. Probeer de bit eens wat minder snel door het werkstuk te duwen, met name wanneer de bit er bijna voor de helft in zit.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ga je in het werkstuk de oriëntatie van de houtnerf doen dan op je foto?
Dan heeft het hout aan de kant waar de frees uit het materiaal draait zoizo meer de nijging om tear out te krijgen.
Ik zou het plankje 90gr draaien en nog eens proberen.
Ik verwacht dat dat beter resultaat geeft.
De vesels van mdf kunnen ook maar weinig hebben.

Gr. John lamers
Goede tip. In de lengterichting gaat het wel goed!
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Hopelijk is er iemand met de gouden tip voor dit probleem.

Ik heb een tijd geleden deze dovetail jig + freesjes gekocht bij Baptist: Baptist

Nu heb ik destijds even snel getest met multiplex - dat was 1 grote ramp maar dat gooide ik op het feit dat multiplex daar niet bijzonder geschikt voor was. Vandaag even uitgebreid getest met zwart MDF en wat notenhout maar ook hier weer problemen.

De freesjes zijn 1/4" en dus zitten ze met een verloopje in m'n 8mm spantang. Dit is zowel op m'n Makita RT0700 als m'n Triton TRA01 in de freestafel. Op beide machines heb ik elk toerental geprobeerd maar allemaal zonder succes.

Ik heb "tear-out" maar heb nu geen idee meer wat het kan zijn. Enige is dat de bitjes misschien niet scherp meer zijn maar dat zou vreemd zijn omdat ze nieuw gekocht zijn bij Baptist. Zowel de dovetail als de rechte frees hebben last van tear-out.

Als ik met de hand aan het bitje probeer te schudden lijkt het goed vast te zitten, ik voel geen speling..

Enige wat ik me nog kan bedenken is voor het stuk hout nog een ander stuk hout klemmen, aan de achterkant dat tegen het blok hout van de dovetail jig zit heb ik namelijk geen tear out. Zou dat wel raar vinden omdat elke demo die ik hiervan gezien heb, had dat ook niet.


Iemand enig idee?
Waarom bel of mail je ze zelf niet even?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Volgens mij wel ja. Ik heb er geen moeite mee om andere freesjes te gebruiken en heb een redelijke allergie voor goedkope en slechte kwaliteit bitjes.. aangezien dit bij Baptist vandaan komt ging ik er vanuit dat het wel goed zat. CMT heeft hetzelfde setje maar dan met carbide mesjes.. zou dat beter gaan?

Je moet bij de Woodrat het hout IN frezen, en wel van beide kanten. Dan nauwelijks uitbraak ❤️
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
144
45
Er zit een backing board achter, dat is namelijk het blok hout waar de jig op zit.. ik heb ook tear out aan de voorkant bij het erin gaan maar dan moet ik daar dus ook iets voor klemmen begrijp ik?
In welke richting frees je de voorzijde? Links naar rechts of rechts naar links? Volgens mij is de werkwijze om de voorzijde eerst een klein stukje in te frezen van rechts naar links om uitbreken van vezels te voorkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.