probleem met paddenstoelen op hardhouten fundering

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Ons tuinhuis is nu 5 jaar oud,
De fundering is van hardhout en zwart geverfd, de opbouw van siberisch lariks.


Nu is het zo dan aan de kant waar de zon nooit komt in de herfst en winter
er paddenstoelen groeien op de fundering.( wat je ook op de foto's ziet is opgespat zand en gemaaid gras)


De onderste centimeter van de fundering is al zover aangetast van ik het met de hand kan afbreken.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen?
 

Bijlagen

  • IMG_2453.JPG
    IMG_2453.JPG
    1,9 MB · Weergaven: 53
  • IMG_2454.JPG
    IMG_2454.JPG
    1,9 MB · Weergaven: 53
  • IMG_2455.JPG
    IMG_2455.JPG
    1,8 MB · Weergaven: 53
  • IMG_2456.JPG
    IMG_2456.JPG
    1,7 MB · Weergaven: 49
  • IMG_2690.JPG
    IMG_2690.JPG
    1,8 MB · Weergaven: 51

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ons eerste tuinhuisje stond ook met (weliswaar geimpreneerd hout) op stenen maar zonder vochtbarriere tussen het steen en hout.

ook dat rot gewoon door op een gegegeven moment.

Zulk hardhout direct op de grond is ook gewoon vragen om rot mijn inziens.

ik heb nu inmiddels tussen een stenen ringfundering een dikke vijverfolie tegen het optrekken van vocht, soort DPC folie.

Is het een oplossing (ik wete niet hoe het tuinhuisje verder in elkaar steekt) om het spul op te krikken en er steen onder te doen met een folie? Desnoods deels demonteren en dan weer opbouwen?

zo heb ik dat gedaan bij mijn schoonpa, dakconstructie eraf en toen met een potkrikje voorzichtig steeds rondgaand het spul hoog gedaan, betonbandjes eronder met folie en weer laten zakken.
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Hardhout is een zeer breed begrip - enig idee wat voor hout dit moet zijn?
Voor zover ik weet is het bankirai, de fundering zit 5 cm in de grond, en zit met palen van 120 cm vast. op de buurt hier zijn meerdere tuinhuisje zo geplaatst, die hebben er geen last van.

Zou carboleum of teer erop smeren helpen? ( niet heel gezond natuurlijk)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bankirai is klasse 2 (15-25 jaar) voor schimmels - als je zwaar bankirai hebt, en niet het goedkoopste 'Beun de Haas vindt spinthout ook wel prima' ramsch-hout. Maar daar ga je wel aan twijfelen als het na 5 jaar verrot is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
welke kwaliteit bangkirai jij geleverd kreeg, weten we niet
volgens houtinfo is dit voor waterbouwkundige werken geschikt

als de aftakeling te ver gaat, zou ik overwegen om het hele tuinhuis op te krikken, de 'bangkirai' (?) er van onder te zagen, te vervangen door vochtbestendig hout + op beton te zetten
het hout zit nu op/in de grond, dus continu contact met vocht
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.