Probleem met lasercutter, HELP!!

ZomerVijver

Nieuw lid
26 nov 2024
7
0
Enschede
Goedemorgen, ik heb een probleempje met mijn lasercutter. Ik heb enkele weken een SCULPFUN® S9 Laser Graveermachine - 90W Laser Cutter. Inmiddels kan ik ook enigszins met het apparaat uit de voeten. Echter sinds enkele dagen geleden wild het apparaat geen verbinding meer maken met de laptop. Het programma dat ik gebruik is LaserGRBL v7.12.0. Wanneer ik op de verbindingsknop druk komt er een tekstje in beeld maar wordt er geen verbinding gemaakt. Als ik dan nogmaals druk verschijnt er een foutmelding (zie foto's). Alles al meerdere malen opgestart en opnieuw aangesloten. Ook de aangeboden hulppagina-adviezen heb ik reeds opgevolgd. Er loopt al contact met de fabrikant maar dit gaat heel erg traag. Heeft iemand ideeën???

Bijlagen

• cutter 1.jpg
    cutter 1.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 39
  • cutter 2.jpg
    cutter 2.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 40

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
121
23
Tijnje
Deze lasercutter werkt met Windows? USB problemen kun je het beste aanpakken via Device Manager (tegenwoordig goed verstopt): Start device manager
Wanneer de lasercutter in deze lijst staat kun je hem verwijderen om daarna opnieuw te installaren. Het kan ook zijn dat hij er in staat als "Unknown Device" of "Unknown USB device" met een geel vraagteken. Maar wees voorzichtig met wat je aanpast: dit is ook de plek om je Windows-installatie om zeep te helpen.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
154
64
Zaanstreek
Je ziet ook vaker dat de USB-poort die je gebruikt vrij kritiek is. Heb je 'm op een vaste PC aangesloten en USB dus vast op dezelfde plek? Of werk je vanaf een laptop met (misschien wel) een hub of docking station ertussen?

USB hoort juist "universal" te zijn, vandaar de naam, maar helaas kan met dit soort (oudere / gratis) software-hardware combinaties daar nog wel eens probleem in zijn.

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
126
41
kijk eens onder "poorten (COM-LPT)" of COM6 er wel is. Als je je usb stekker er uit en er in doet moet deze verdwijnen/verschijnen. Mogelijk krijg je een ander COM nummer als je de stekker er in steekt, dan moet je dat rechtsboven in lasergrbl ook aanpassen naar dit COM nummer

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
126
41
heb je een andere kabel in gebruik genomen? Die ch340 chips zijn erg selectief bij mij, bij een paar kabels wil het soms wel, soms niet.

Stap voor stap:
ontkoppel de kabel van je laptop, zet je laser uit.
herstart je laptop, inloggen en rustig laten uitratelen
laser aan, rustig laten opstarten.
kabel aansluiten tussen laptop en laser, even wachten totdat alles weer is uitgerateld
windowstoets+x > apparaatbeheer / device manager, kijken of er geen gele uitroeptekentjes zijn (ik zie er bij jou een paar, die kunnen in principe de problemen veroorzaken)
check bij com poorten of de juiste com poort gevonden is
dan pas lasergrbl starten en verbinden

check ook rechtsonderin of er niet stiekum andere programma's draaien die com6 willen gebruiken.

kijk ook bij windows update > advanced options > optional updates
daar zouden zomaar de drivers voor de aparaatonderdelen met de gele uitroeptekentjes tussen kunnen staan

als dit niet werkt, rechtermuisknop op com6, en dan de driver verwijderen, dan haalt hij bij het opnieuw verbinden de laatste driver binnen, die zou gewoon moeten werken. Je kan altijd de driver nog downloaden van de fabrikant van de chip CH341SER.ZIP - NanjingQinhengMicroelectronics

ZomerVijver

Nieuw lid
26 nov 2024
7
0
Enschede
Bovenstaande net allemaal gedaan.
Ook de driver verwijdert. Helaas verandert er niets.

Je hebt het over geratel bij het opstarten van de lasercutter.. Bij mij gaan er alleen lampjes aan, verder gebeurt er niets....

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.295
1.006
Omgeving Leiden
Heb je een virusscanner? Dan die even uitzetten.
Heb je je laptop al uit- en weer aangezet? Dus niet in de slaapstand of herstarten maar echt uit.
Zitten alle kabels en adapters goed in de connectoren?
Heeft de cnc wel alle voeding die het nodig heeft?

Heb je een windows update gehad misschien?

Laatst bewerkt:

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
84
8
Gelderland
Is COM6 wel de juiste com-poort?
LaserGrbl staat bij mij standaard op de verkeerde poort en moet ik altijd handmatig omzetten.

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
35
36
Bree, Belgie
Probeer.
- Andere kabel, defecte kabel is het meest voorkomende probleem bij lasers die verbindingsproblemen hebben.
- Andere pc met LaserGRBL. Het is gemakkelijk om even op een geleende laptop de LaserGRBL software te installeren en weer te verwijderen.
Als het probleem er dan nog is word het moeilijker en ga je inderdaad denken aan een defect aan de laser.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.323
465
Etten-Leur
Ik gebruik Lightburn met Neje3 op iOS en bij problemen (zeldzaam), stekker van lader eruit,, usb ontkoppelen, lader op netvoeding, usb aansluiten en in Lightburn de juiste poort met Neje3 selecteren.,werkt nu ruim een jaar. De Facebook groepen New to Laser engraving lijken mij behulpzaam, hoe is ondersteuning door leverancier Scupfun? .

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
467
216
Wetteren, Belgie
Probeer.
- Andere kabel, defecte kabel is het meest voorkomende probleem bij lasers die verbindingsproblemen hebben.
Een andere kabel proberen kan inderdaad uitsluiten of het probleem daar ligt. Je kan ook eens proberen om een andere USB poort van je laptop te gebruiken. Dit lijkt zinloos maar is af en toe wel een oplossing. Probeer ook om je toestel rechtstreeks op de laptop aan te sluiten en niet via een USB hub. En als laatste: als je nu een erg lange kabel gebruikt (meer dan een meter of twee), probeer dan eens met een kortere kabel.

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
221
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik heb problemen gehad met zowel mijn oude 3dprinter als een led-laser. Beide keren zijn de problemen opgelost door de 5V pin van de usb af te plakken.
De controller van de printer en laser worden sowieso van stroom voorzien door zn eigen power, maar hij trekt toch ook stroom via de 5V usb pin. Hierdoor kan een ground-loop ontstaan, waardoor je pc de usb poort afsluit.

een heel simpele oplossing (en dus ook makkelijke test of dit het voor jou ook oplost) is een stukje plakband op die 5V pin in de usb plug te plakken.
Hier staat uitgelegd hoe dat moet en wat meer uitleg wat/waarom

• Leuk
Waarderingen: Enkhuizen en thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.