Prefab sporenkap: hoe het middelste spoor doorzagen en opvangen voor dakraam?

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Dag allemaal,

Probleem:
Wij hebben een nieuwbouwwoning met Prefab Sporenkap. Ik wil graag enkele dakramen plaatsen (max 1 per element). De bouwer zei destijds dat je prima het middelste spoor kon doorzagen en 2 slapers nadien kan aanbrengen. Graag zoek ik ervaring van anderen of dit klopt.

Situatie:
Prefab Sporenkap. Dit betekent dat de panelen 1,22m breed zijn.
Van zoldervloer tot nok is loodrecht omhoog +- 5,5 m. De sporen worden ondersteund door knieschotten.
Elk paneel heeft 3 sporen met HoH 60cm. De breedte van de sporen herinner ik mij op 5 of 7 cm breedte?!
Gewenste dakraam: (bxh) 94 x140cm

Vraag:
1.) Kan ik een werkgat maken en vervolgens het middelste spoor doorzagen? Stutten nodig?
2.) Hoe bevestig ik de slapers tegen de overgebleven sporen? Beugels, schuin schroeven of allebei?
3.) Moeten de slapers in het formaat van de sporen? of sterker?
4.) Worden de buitenste sporen van panelen standaard aan elkaar geschroefd, of moet ik dit nog doen om de extra druk op te vangen?

Zou fijn zijn als iemand alle vragen kan beantwoord, maar kan ook deels natuurlijk :)
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Ja, dat klopt. Op deze wijze wil ik raveleren. Vanuit de bouwer blijkt dat er ongeveer 23cm hoge 4,5cm brede sporen in zitten op HoH 60. Ik heb de indruk dat je wel kan raveleren, maar dat het bouwkundig niet aan de eisen voldoet. Bij de gemeente/bouwer kwamen we niet ver tav de kapconstructie.

Zijn er vuistregels?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik zou dit op gevoel doen en liever vier schroeven te veel dan één te weinig. Te beginnen met stutten. Zowel beugels als schroeven, slapers kunnen van het formaat sporen, ze krijgen over het algemeen veel minder kracht te verduren. Vraag 4 snap ik niet, maar doe gewoon maar wel.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Die bouwer zal toch wel weten wie de prefab delen heeft geprefabt? Die fabrikant heeft vast allemaal documentatie beschikbaar met oa de gezochte informatie.
 

detonate

Nieuw lid
15 jun 2018
1
0
Heel toevallig heb ik deze vraag onlangs ook gehad. Wij waren voornemens om dezelfde ramen (Velux MK08) te plaatsen in een nagenoeg gelijke dakconstructie met een sporenkap bestaande uit elementen met sporen van 230*30. De constructeur die mij vaker heeft geadviseerd zei dat het onderbreken van een spoor per element niet zonder constructieberekening was te adviseren. Daarbij was te verwachten dat beide langsgelegen sporen moesten worden 'opgedikt door het aanbrengen van twee extra sporen, iets wat de voorgenomen uitvoering niet haalbaar maakte. Uiteindelijk de keuze gemaakt om een vijftal Velux CK06 te plaatsen over de gehele tweede verdieping, voor en achterzijde van het huis. Voor onze toelating van daglicht was dit een mooie oplossing zonder de dakconstructie aan te passen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.