Precisie van radiaalarmzaag DW/B&D R-1450 type B

Techre

Actieve deelnemer
26 nov 2020
46
7
Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum, en vrij nieuw in woodworking. Ik heb wel wat losse tools maar geen werkbank.

En ik heb een erfstuk gekregen, een compleet vastgeroeste radiaalarmzaag van 30-40 jaar oud: de Dewalt-Black&Decker R-1450 type B.

Ik heb die opgeknapt, de zaag is nu bruikbaar in alle dimensies. En ik wil er een werkbank rond bouwen.

Maar wat ik me nu afvraag is of het wel de moeite is om al die dimensies te gebruiken. Als ik ze gebruik als afkortzaag is de precisie zeker voldoende voor het ruwerer werk - mits de nodige calibratie. Ik denk met de juiste zorg en calibratie dat het ook voldoende is voor het preciesere werk, op voorwaarde dat er een goede "fence" en voldoende vlak oppervlakte rond zit.

Maar ik heb geen zaagtafel.

Kan zo'n radiaalarmzaag dezelfde precisie geven als een zaagtafel? Ik wou het zowel gebruiken voor te rippen als om de zijkanten van planken op 90 graden te krijgen.

Mijn excuses voor sommige engelse termen trouwens: ik leer vooral bij via youtube :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als de machine goed afgesteld is, kan je er prima zowel mee afkorten, als langszagen. Voor langszagen is het wel fijn als de machine een spouwmes en een neerhouder heeft. Oude machines hebben vaak geen van beiden. Er is op het web veel informatie te vinden over het juiste gebruik van een radiaalzaag.
 

Techre

Actieve deelnemer
26 nov 2020
46
7
idd, deze machine heeft geen van beide. En het is nog zeer moeilijk te vinden.

Moet je voor de machine neerhouden? dan kan eventueel anders opgelost worden.
Dat spouwmes, dat is wel een moeilijker verhaal...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je langs gaat zagen, voer je het hout langs de kant in waar de neerhouder niet zit. Je draait de kap zover naar voren dat het hout er net onder door kan. De zaag draait dan naar je toe. Die stang met tanden moet je zelf maken. ik slijp die tanden uit een oud cirkelzaagblad. Voordat je de gaatjes gaat boren even de tanden heet stoken, dan kan je zonder probleem de gaten boren met een boortje voor rvs.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Mijn machine is wat ouder, maar verder werkt alles hetzelfde als bij jouw eigen machine. Op de kleine zit op het moment een schuurrol en omdat ik een werkplaats voor mijn wederhelft aan het bouwen ben en nog al veel zooi heb , is hij onder diverse andere dingen bedolven, die ik even kwijt moest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.