Praktisch: hoe verlijm ik een Z-trap met groeven?

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Hoi,

Ik heb deze trap gemaakt en ben nu bezig met de stoten/treden te verzagen. Na 2 treden en 1stoot is het al een hele klus om alles zonder lijm in elkaar te krijgen. Ik durf me al niet af te vragen hoe het na 10 treden gaat zijn. Heeft iemand hier een gouden tip voor hoe je dat voor elkaar krijgt?

Deze trap moet bovenop een bestaande oude (scheve) trap komen. De breedte van de nieuwe trap is een paar millimeter minder dan de oude, dus monteren op zijn plek is niet mogelijk door de groeven.
 

Bijlagen

  • IMG_3173.JPG
    IMG_3173.JPG
    172,3 KB · Weergaven: 79

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb geen ervaring met een trap, maar mijn eerste gedachte was om eerst alle delen in de ene boom te zetten en daarna de andere er pas tegenaan te maken.
Dus zoals die nu ligt, zie het als een kast. Bodem (= boom 1) wegleggen, opstaande delen (treden/stootborden) erop zetten in de groeven en dan de bovenkant (boom 2) erop.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
schitterend werkje !
de treden dien je opeenvolgend te plaatsen
of ze eerst in de onderste wang te plaatsen & pas nadien de bovenste zetten (cfr @klusrob)
ik veronderstel dat het linkse stootbord er tussen staat om de bovenste wang op zijn plaats te houden
de treden moeten in de nesten spannen
de kanten van de koppen zou ik breken + er vaste zeep op schuren (geen vloeibare handzeep, want die verdwijnt in het hout)
lijmen zou ik niet doen, omdat er geen horizontale krachten op komen
wel schroeven
in de rand: hoe dik is die mpx ? hoe ga je de treden afwerken ?
 
  • Leuk
Waarderingen: buco en RHK

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
schitterend werkje !
Bedankt voor't complimentje. Eerlijkheidshalve is het wel veel te hoog gegrepen met mijn ervaring als houtberwerker (nul) 🥴 maar uiteleindelijk haal ik er echt wel voldoening uit.