Poten verwijderen en weer terugplaatsen hoofdbord bed

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.434
746
Moordrecht
Hola,

Wij hebben een bedombouw van een hardhoutsoort (gemaakt in Indonesië). Pas verhuisd, maar het hoofdbord gaat niet door het trapgat, ook niet door de ramen van de eerste verdieping. Na tig keer opmeten ben ik ervan overtuigd dat zonder de poten de boel wel door het trapgat past.

Nu komt het, de poten eraf is niet zo moeilijk., maar er weer terug aan wordt de uitdaging. probleem is een beetje het gebrek aan vlees als ik ze er bijvoorbeeld weer aan wil schroeven met een grote constructieschroef. Er zit slechts een cm of 3 hout, een soort plateu waar ook de lattenbodem op ligt

1. Eraf zagen en met een shitload aan dikke schroeven en wat lijm er terug op (idee van mijn vrouw)
  2. Idem, maar eerst van onderaf voorboren en er een lange 8 mm contructieschroef doorheen jassen, die grijpt in die 3 cm hout. Dat kan misschien wat meer, afhankelijk van waar ik de poot eraf zaag
  3. De latten bodem staat op 2 poten op de grond, waar ik nog wat verlengers van heb (ik hou van mijn bewaarzucht), ik zou dus ook de plateau's wat kunnen opdikken en dan met een constructieschroef of lange bout (die laatste verberg ik dan onder de opdikking)
  4. anderszins..
Het moet natuurlijk wel een stevig geheel worden, wat denken jullie?

1000038531.jpg1000038532.jpg

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.390
292
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Kun je de plank waar de poot aanzit niet vrij/losmaken? eventueel langs de aknten met multitool eventuele lijm doorhalen, ik weet niet of er spijkers inzitten maar met het juiste blad op je multitool zou dat geen probleem hoeven zijn.

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
87
36
Wezep
Zou je hem niet een stuk boven de poten door kunnen zagen? Dan hou je in ieder geval het deel van je constructie stevig. Je verliest ongeveer 3mm hoogte in je hoofdboard hierdoor, maar door dat je zaagt boven je liggers van je lattenbodem staat je bed straks nog steeds recht.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.434
746
Moordrecht
Dat zou kunnen, had ik ook aan gedacht, om dat met de invalzaag te doen, weet niet of ik dat red, ga ik nakijken. Het stokeind in de poot en moer of rampamoer is ook een goede optie, alleen lastig om de poot weer in de juiste positie terug te krijgen zal een uitdaging zijn

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.434
746
Moordrecht
Na lang uitstellen, toch het vervolg:

Ik heb er toch voor gekozen om de poten er niet af te zagen, dit was lastiger te realiseren dan er een invalzaag op te leggen en 'm door te zagen. De rest met de decoupeerzaag.

Als hij eenmaal weer boven staat, lijm en pocketschroeven (9 stuks). Zit er zelfs over te denken om er nog een drietal lange constructieschroeven vanaf de onderkant in te jassen, voor de zekerheid.. De lelijke plekjes van de decoupeerzaag werk ik weer bij, al staat dat niet echt in het zicht

Lekker zagen:
1000039750.jpg
Pocketholes:
1000039753.jpg
Dit is niet handig:
1000039752.jpg

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.434
746
Moordrecht
Die begrijp ik niet helemaal? Boven en onder de sleuf zitten de zijkanten vast met 2 slotbouten, daarom heb ik deze plek gekozen, zodat de 2 delen allebei vastzitten aan de zijkanten en zo voor meer stevigheid zorgen

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.434
746
Moordrecht
Het eindresultaat is ook wat waard:

1000039805.jpg

1000039814.jpg

1000039848.jpg

Met het bedbankje van de december challenge. Slecht licht en ik moest m in groothoek nemen, maar het staat er echt te gek bij!

• Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.