Pot met deksel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.237
3.410
Gaanderen
Even gezocht naar wat mooie stukjes hout. Niet alleen mooi, maar er moet ook schroefdraad in komen. Dat kan niet bij elk soort hout. Voor de deksel viel mijn oog op een stukje gevlamd essen. Voor de pot zocht ik een flink contrasteren houtsoort. Balkje ebbenhout lag op oog hoogte dus dat was snel gevonden.
Ik had nog nooit schroefdraad gestreeld in ebben. Dat ging wel zo makkelijk en is voor herhaling vatbaar. Voor de deksel ook een stuk buxus om een insert te maken.
Hier het resultaat. Nog een laatste voetnoot, voor dat ik de voet er wilde afhalen, ontdekte ik een scheurtje in het hout. De volgende dag was deze al een stuk groter. Van een haarscheur tot iets groters. Ik hoop dat de lijm het stopt. Alles ik kleine stapje gedaan en geprobeerd om het ebben niet warm te laten worden want scheuren kan het.

20250321_155153.jpg

20250321_155127.jpg

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
621
341
‘s-Hertogenbosch
Ziet er goed uit @Wim Kluck , het zal niet de eerste keer zijn geweest dat draad strelen, althans zo ziet het er niet . Hoe is het verder afgewerkt…, met was olie, met of zonder sealer, geschuurd tot korrel…., gepolijst of geboend…
De aansluiting tussen pot en deksel is mooi strak…..
Het gevlamde Essen is dat in het ruwe stuk al te detecteren….
Dat stukje buxus insert hoe ziet dat eruit..
Allemaal vragen,
Ik ben benieuwd.

Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.237
3.410
Gaanderen
Nee, draad strelen is niet de eerste keer maar ook niet de tiende keer. Ik heb het enkele keren gedaan. Geschuurd tot 400, olie en was en dan met een soort schaapswollen schijf op de poetsmachine.
Je moet die insert zien als een ring die ik in de deksel heb gelijmd. Dat is nu het enige wat ik wel eens beter heb gedaan, maar daar waar de zon niet schijnt, mag het ietsje minder zijn. Zal wel kijken of ik er nog een foto van kan maken. Ik heb er nog een stukje van over.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.237
3.410
Gaanderen
Ja, ik heb de insert gemaakt omdat ik verwacht dat je geen schroefdraad kan strelen in essen. Ik wilde het ook niet proberen. Ebbenhout had ik ook nog nooit gebruikt voor het strelen van schroefdraad. Het ging nog makkelijker dan met buxushout. Ik kan beide (binnen en buitendraad) wel mee nemen.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
621
341
‘s-Hertogenbosch
Is een slimme oplossing voor doosjes gemaakt uit een grofporig/grofnervige houtsoort. Waarom moeilijk doen terwijl het zo eenvoudig kan zijn..
Als je een houtsoort hebt waar je feeling mee hebt moet je niet gaan lopen etteren met een blokje waar je bij voorbaat al weet dat het niet lekker gaat.
Het kan zelfs zo meewerken dat het geheel esthetisch opgeleukt wordt door een extra detail.
Wat heb je voor strelers gebruikt en hoe grof is de draad 10 of 16 tpi???

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.