Populieren multiplex bijkeukenkastwand, slaapkamerkasten advies materialen en constructie

M-V

Nieuw lid
3 mrt 2024
6
0
Eindhoven
Voor een tijdelijke woonsituatie (+-5jr) willen wij graag een oa wandkast realiseren in de bijkeuken. Hierin wil ik oa een 180cm inbouwvriezer in verwerken. Ook hebben we plannen voor twee grote slaapkamerkasten onder de schuine kant.

Na wat onderzoek hebben we besloten met 18mm populieren multiplex te werken voor de constructie en de fronten en dit als afwerking simpelweg transparant te lakken. Een beetje 'scandinavisch cabin stijl'.

Na behoorlijk wat ervaring met meubels maken (bedden, tafels, badkamermeubels) is dit project weer eens een nieuwe richting. Hierin ben ik benieuwd naar de do's en dont's voor een dergelijk project. Denk hierbij aan:
  1. Verstelbaree ladehoogten? Met rijboorsysteem (heb ik niet), latten, of lamellen? Andere opties? Wat werkt makkelijk en is goedkoop?
  2. Scharnieren? Wil met standaard potscharnieren werken, iemand hier een goede referentie waar ze deze aanbieden? Goedkoop duurkoop? (Zoals met Blum ladekasten systemen)
  3. Constructie met lamellen was mijn eerste uitgangspunt, maar beschik ook over domino (duur, want veel verbindingen). Schroeven en lijmen of alleen lamellen en wat langer wachten?
  4. Softclose is niet nodig, maar eindstoppen die push to unlock zijn zou wel mooi zijn. Goed adres hiervoor?
Ik heb sinds kort de beschikking over een paneelzaag met 250cm loopwagen dus het panelen zagen zou goed moeten komen. Meeste andere gereedschappen heb ik ook voorhanden, tenzij dat het heel exotisch wordt.

Hoor graag van mensen met ervaringen hierin! Eventueel een goed boek over dergelijke projecten?
 

jorisvh

Post veel
Na wat onderzoek hebben we besloten met 18mm populieren multiplex te werken voor de constructie en de fronten en dit als afwerking simpelweg transparant te lakken. Een beetje 'scandinavisch cabin stijl'.
Populieren mpx is leuk materiaal om mee te werken maar wel redelijk zacht / kwetsbaar. als het je zou gaan storen als er hier een daar een deukje inkomt zou ik wat anders kiezen. sowieso kantjes breken (afronding of 45gr).
  1. Verstelbaree ladehoogten? Met rijboorsysteem (heb ik niet), latten, of lamellen? Andere opties? Wat werkt makkelijk en is goedkoop?
bedoel je verstelbare legplanken?
dan zou ik gewoon 5mm gaten en plankdragers gebruiken. je kan perfect enkel de gaten boren die nodig zijn (bvb legplank + 1 er boven + 1 er onder) ipv de volledige 32mm gatenrij (dat ziet er snel IKEA uit).

als je toch lades bedoelt (die wil je niet verstelbaar, vermoedelijk), geleiders van Blum (of Hettich of Grass) vind je makkelijk online, bvb bij meubelbeslagonline.nl, yachtsupplier.nl, … dan moet je zelf de lades maken.
de makkelijkste en goedkoopste optie is wellicht om IKEA lades te kopen. dat kan enkel als je de maatvoering daarop afstemt.
  1. Scharnieren? Wil met standaard potscharnieren werken, iemand hier een goede referentie waar ze deze aanbieden? Goedkoop duurkoop? (Zoals met Blum ladekasten systemen)
Blum (of Hettich of grass) scharnieren vind je bij dezelfde leveranciers.
met huismerken van de bouwmarkt zou ik niet beginnen.
als het goedkoper moet zou ik Ikea scharnieren nemen, die zijn ook zeer degelijk.
  1. Constructie met lamellen was mijn eerste uitgangspunt, maar beschik ook over domino (duur, want veel verbindingen). Schroeven en lijmen of alleen lamellen en wat langer wachten?
Lamellen zijn meer geschikt dan domino voor plaatmateriaal. Enkel lijmen is sterk genoeg. Schroeven is vooral handig omdat je niet moet klemmen. Meestal kan je dat onzichtbaar doen.
  1. Softclose is niet nodig, maar eindstoppen die push to unlock zijn zou wel mooi zijn. Goed adres hiervoor?
je bedoelt dat je greeploos wil met push-to-open of tip-on? vind je van dezelfde merken bij dezelfde leveranciers.
met multiplex en in Scandinavische stijl vind ik het zelf wel leuk om grepen in te frezen (kan gewoon een rond gat zijn)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
878
187
1. Lades zijn eigenlijk nooit in hoogte verstelbaar. Voor verstelbare planken gebruik ik de Bosch FSN OFA 32 KIT, plus een 1600mm liniaal voor hoge kasten.
2. Blum via beschlaege-online - beschlaege-online Zelf gebruik ik de Ecodrill om ze erin te boren.
3. Mijn keuze: deuvels + lijm. Goedkoper als domino, en werkt makkelijker als een lamel. Ik gebruik al jaren een dure boormal (Dowelmax), met grotere projecten haal je dergelijk gereedschap er wel uit.
4. Ik gebruik bijna alleen soft-close. Bij de scharnieren kun je dit uitschakelen, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Bij push-to-open ladegeleiders de versie goed afstemmen op het gewicht van de lade.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Klopt. Zie nu dat ze bij Ikea niet echt goedkoper zijn dan bij Blum dus dat helpt niet echt.
Zie dat nu ook, voorheen waren ze wel stuk goedkoper maar nu inderdaad niet meer. Zou je wel verwachten om dat zij toch enorme aantallen inkopen, blijkbaar houden ze dat voordeel nu zelf.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.715
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
de Maximera lades en geleiders zijn, als ik het goed heb, Blum Tandembox.
daar valt wel wat te winnen, denk ik.
ook de schuiven
vind de combi ni zo geslaagd, omwille de naar onderen toe naar binnen toe uitlopende schuivenwanden
nu ja, ze moeten de geleiders ergens kwijt
bij mijn weten zit je met de maximera (inliggend) + exceptionell (opliggend) op 50 mm van de voorkant van het corpus - in ieder geval geen 37 mm
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
119
134
Aerdenhout
Zou voor de fronten berken multiplex gebruiken. Wat duurder, maar een stuk harder dan populieren multiplex. Daar kijk je de deuken in. Zelf zou ik overal berken voor gebruiken trouwens.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
958
Ulvenhout
Als het voor 5 jaar is zou ik populieren multiplex wel aandurven. Ik heb hier de achterwand van een kapstok hiervan gemaakt, daar wordt flink ruw mee omgegaan en dat ziet er na een aantal jaar nog prima uit. Ik vind de tekening vaak ook mooier dan bij berken.

Verstelbare planken vind ik zelf niet zo mooi met al die gaatjes. Misschien even goed kijken op welke hoogte je ze wil hebben? In de praktijk blijkt vaak dat je nooit de planken meer verzet als ze er eenmaal inzitten.

Scharnieren pak ik altijd van Hettich, daarvan heb ik ook een goedkope boormal van €6 en deze werkt perfect. Ik koop deze bij meubelbeslagonline.nl
Als je het niet erg vindt om de ladegeleiders te zien wanneer de lade open is kan je daar ook vrij goedkope geleiders kopen die op de zijkant van de lade gemonteerd zitten. Ik zou dan werken met een lade en deze daarna voorzien van een front.
Anders kom je toch uit bij Blum of een zelfde soort.

Al zie ik nu dat je het eigenlijk niet hebt over lades.....
 

jorisvh

Post veel
ook de schuiven
vind de combi ni zo geslaagd, omwille de naar onderen toe naar binnen toe uitlopende schuivenwanden
nu ja, ze moeten de geleiders ergens kwijt
bij mijn weten zit je met de maximera (inliggend) + exceptionell (opliggend) op 50 mm van de voorkant van het corpus - in ieder geval geen 37 mm
Het verschil tussen beiden is geleiders met tip-on (exceptionell) of zonder (maximera).
Ze kunnen beide als binnenlade (lade achter deur of ladefront), icm een utrusta front.
Als je lades met volledig verticale wanden wil, is het zelfbouw of legrabox (of equivalent van andere merken).
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.715
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het verschil tussen beiden is geleiders met tip-on (exceptionell) of zonder (maximera).
dat is inderdaad het verschil tussen beide
Ze kunnen beide als binnenlade (lade achter deur of ladefront)
nogmaals inderdaad
heb beperkte ervaring met die lades van ikea
exceptionell raadden ze mij als binnenlade af, 'omdat de binnenlade wel eens ongepland naar voren zou kunnen komen'
ik denk dat het ook omwille van de meerprijs is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.