Populieren hout is geschikt voor buiten toepassingen omdat verhard?

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Dat populieren hout hard wordt las ik onlangs op de site van een houthandelaar. Kan enkel niet meer reproduceren welke handelaar het is.
Is iemand bekend met het verharden van populieren hout?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
wat bedoel je met 'verharden' ?
wil je het buiten gebruiken ?
in vl werden de populieren veredeld om er hoofdzakelijk lucifers van te maken
mijn schoonvader zaliger en veel van zijn collega's gebruikten het voor zijn duivenhokken
het wordt ook tot mpx verwerkt
op dit forum staat het als zacht en licht bekend
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
wat bedoel je met 'verharden' ?
wil je het buiten gebruiken ?
in vl werden de populieren veredeld om er hoofdzakelijk lucifers van te maken
mijn schoonvader zaliger en veel van zijn collega's gebruikten het voor zijn duivenhokken
het wordt ook tot mpx verwerkt
op dit forum staat het als zacht en licht bekend
Niet te vergeten: voor klompen!
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Indien je , je dak maakt met verse populier , en in het dakgebinte laat drogen, kan je er zeker van zijn dat je na een jaar of twee geen nagel meer in geklopt krijgen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Populier werd ook gebruikt om schuurpoorten te betimmeren. Historisch was dat wel niet de canadapopulier maar de zwarte populier die tegenwoordig zeer zeldzaam is.
Als het hout kan opdrogen, gaat het zijn tijd mee.
In mijn huis zijn de dakkepers en een aantal vloerbalken van populier. Zoals Houtdraaierke al zei, ongelofelijk taai hout. Je krijgt er geen kepernagel in. Het dak is ondertussen 80 jaar oud.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Populier werd ook gebruikt om schuurpoorten te betimmeren. Historisch was dat wel niet de canadapopulier maar de zwarte populier die tegenwoordig zeer zeldzaam is.
Als het hout kan opdrogen, gaat het zijn tijd mee.
In mijn huis zijn de dakkepers en een aantal vloerbalken van populier. Zoals Houtdraaierke al zei, ongelofelijk taai hout. Je krijgt er geen kepernagel in. Het dak is ondertussen 80 jaar oud.
Je hebt het over een binnentoepassing. Het gaat hier over buiten, daar is de bestendigheid niet heel best, toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Je hebt het over een binnentoepassing. Het gaat hier over buiten, daar is de bestendigheid niet heel best, toch?
Onbehandeld buiten in weer en wind gaat het inderdaad niet lang meegaan. Maar voor de toepassingen zoals ik aangaf kan het zeker. Het belangrijkste is dat het goed kan opdrogen, maar dat is de basisregel van iedere constructie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.